مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

برای اینکه فرزندانتان در سنین رشد با کمترین خطرات و آسیب‌های جسمی روبه رو شوند ضرورت دارد آنها را از سه آسیب‌رسان جدیی محافظت کنید.

تغذیه کودکان

همشهری آنلاین: خیلی از خوردنی‌ها اگرچه آسیبی برای بزرگسالان محسوب نمی‌شود اما مصرف آنها بین کودکان می‌تواند عواقب ناگوار جدی‌ای برای آنها به بار آورد.

نان لواش ممنوع 

برای فرزندان‌تان دل بسوزانید. شکم این بچه‌ها خندق بلا نیست که هر چیزی را در آن بریزید. شاهدش هم این که محققان کشورمان گفته‌اند، ۲۵ درصد کودکان شش ساله‌مان کمبود آهن دارند. دکتر «ربابه شیخ‌الاسلام»، عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر موسسه تغذیه، سلامت و توسعه، گزارش تحقیقش را در سال 1380  ارائه داده و برای ما ایرانی‌ها ابراز تاسف کرده از این که چرا نان با خمیر ورنیامده می‌خوریم و چرا با غذا چای می‌خوریم و چرا گوشت که آهن قابل جذبش زیاد است، این همه گران دست مردم می‌رسد.

خلاصه از کل حرف‌های ایشان این طور دستگیرمان شد که این اوضاع آن قدر با آهن بدن ما نمی‌سازد، به خصوص با زنان باردار و شیرده و بچه‌ها، که اگر خودمان برای خودمان فکری نکنیم و این چیزها را رعایت نکنیم، کلاه‌مان پس معرکه است. نتیجه تحقیقات ایشان نشان داده که بیشتر از  ۳۰ درصد کودکان کشورمان کمبود ذخیره آهن دارند. البته این میانگین است و در برخی مناطق وضع از این هم بدتر است. آخرین توصیه ایشان به عنوان یک کارشناس این بود که تولید نان لواش از سوی مسوولان ممنوع شود.

نوشابه گازدار ممنوع 
هیچ چیز مثل نوشابه‌های زرد و سیاه بعضی بچه‌ها را ساکت نمی‌کند و هیچ چیز هم مثل همین نوشابه‌ها، تیشه به ریشه دندان‌های آن‌ها نمی‌زند. حالا شما بگویید انصاف است که به خاطر این که تحمل ونگ ونگ بچه را ندارید، تاگفت، «مامان، از اون سیاهاش می‌خوام»، فوری بگذارید کف دستش؟ باور ندارید، از زبان یک متخصص کودکان بشنوید که به ایسنا گفته، «نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های گازدار مینای دندان‌های شیری کودکان را از بین می‌برد. علت هم اسیدی بودن این نوشابه‌هاست. ممکن است بگویید، مینا چه اهمیت دارد، سرت سلامت، آن وقت جوابش این است که مینای دندان شل و ول، یعنی دندانی که مثل آب خوردن می‌پوسد و از بین می‌رود. 

تلویزیون هم ممنوع

روز به روز محدودیت‌های بچه‌ها زیادتر می‌شود. علتش هم این است که آن‌ها را رها کرده‌ایم به امان خودشان، که مثلا تلویزیون نگاه کنند و سرشان گرم شود. توی کوچه نروند که با کس و ناکس بگردند، معتاد و علاف برگردند. این هم تلویزیون، بفرمایید! تق این یکی هم در آمد.

کارشناسان هشدار داده‌اند، بچه‌هایی که زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند، بیشتر اوتیسم می‌گیرند؛ یعنی بیماری‌ای که در آن بچه با هیچ بنی بشری ارتباط برقرار نمی‌کند. البته معلوم نیست بچه‌های بیمار بیشتر پای تلویزیون می‌نشینند یا تلویزیون بچه‌ها را بیمار می‌کند. شاید این را دکتر «مهدوی»، متخصص ژنتیک، که این تحقیق دانشگاه کورنل آمریکا را به ایسنا گزارش کرده، بهتر بتواند توضیح دهد. تا اطلاع ثانوی، خودتان نقش تلویزیون را به عهده بگیرید و بچه را سرگرم کنید.

کد خبر 758629
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha