مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: عکس‌العمل باورنکردنی سرینا ویلیامز در پیش‌بینی مسیر توپ پس از حرکت سریع حریفش در فینال تنیس ویمبلدون را به خاطر می‌آورید؟

یافته‌های جدید دانشمندان علت تصمیم‌گیری سریع سرینا ویلیامز و بسیاری از انسان‌ها را در قدرت حافظه کوتاه مدت آن‌ها می‌بیند. به این ترتیب افراد با دیدن وقایع مشابه جاری و ایجاد یک الگوی ثابت در ذهن خود، به سرعت بهترین تصمیم لازم را اتخاذ می‌کنند.

به همین دلیل زمانی که در تصمیم‌گیری‌ها بر سر دو راهی قرار می‌گیریم، از حدس و گمان استفاده نمی‌کنیم و در حقیقت توانایی به خاطر سپردن وقایع جاری به کمک ما می‌رسد.

تحقیقات مستقیم بر روی این پدیده توسط محققان دانشگاه نورث‌وست در ایالت ایلینویز انجام شده‌است.

در این تحقیقات حرکات ورزشکاران مورد مطالعه قرار نگرفت ولی نتایج مطالعات آن‌ها مشابه یافته‌های محققانی است که بر روی تصمیم‌گیری‌های ورزشکاران مطالعه می‌کنند.

پروفسور کن پلن از داشنگاه نورث‌وستترن در مساحبه با ای‌بی‌سی نیوز می‌گوید که ورزشکاران عادت دارند که تصمیمات خود را بر اساس الگوهای دیداری بسیار محدودی اتخاذ کنند.

جدیدترین تحقیقات پروفسور پلن و همکاران وی که در ژورنال Nature Neuroscience منتشر شد، نشان می‌دهد افرادی که در زمان تصمیم‌گیری حواسشان پرت می‌شود و برای اتخاذ تصمیمات بسیار سریع تحت فشار قرار می‌گیرند، بسیار بهتر از بقیه به نتایج و تصمیمات درست می‌رسند.

ABC News, Feb 19 2009

کد خبر 75685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز