سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی قوه قضاییه از تصویب مجازات‌های مربوط به کودکان و نوجوانان تا سن 18 سال در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت:

در جرایم موجب حد یا قصاص، هر گاه افراد بالغ کمتر از 18 سال، ماهیت جرم انجام شده یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، حسب مورد با توجه به سن‌شان به مجازات‌های پیش بینی شده محکوم می‌شوند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در لایحه قانون مجازات اسلامی کودکان و نوجوانان به سه گروه سنی 7 تا 12 سال، 12 تا 15 سال و 15 تا 18 سال تقسیم شده‌اند.

جمشیدی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این که در صورت تایید این لایحه در شورای نگهبان، این لایحه لازم الاجرا خواهد شد افزود: کودکان 7 تا 12 سال اعم از پسر یا دختر مجازاتی نخواهند داشت.

وی گفت: سپردن به مددکاری اجتماعی، فرستادن به مؤسسه شبانه روزی آموزشی و فرهنگی، قرار گرفتن تحت درمان پزشکی یا روانپزشکی، جلوگیری از معاشرت با اطفال یا کسانی که ارتباطشان صحیح نیست و تسلیم به اشخاص حقیقی یا حقوقی که در تربیت آنان کمک کنند از جمله اقدامات پیشگیرانه برای کودکان این سنین خواهد بود.

جمشیدی افزود: برای نوجوانان 12 تا 15 سال علاوه بر این موارد، در مواردی که نوع تعزیر جرم آنان بالا باشد و همچنین در مورد جرایم دارای مجازات زندان، حبس در نظر گرفته     نمی‌شود بلکه در کانون اصلاح و تربیت از سه ماه تا یک سال نگهداری خواهند شد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره افراد 15تا 18 سال گفت: در صورتی که این افراد جرمی مرتکب شوند که مجازات آن در مورد افراد بزرگسال حبس ابد یا اعدام باشد از دو تا 5 سال به عنوان شدیدترین مجازات محکوم می‌‌شوند.

وی افزود: نوجوانان بین 15 تا 18 سال در صورت ارتکاب جرایم با مجازات خفیف تر از یک تا 3 سال و همچنین از سه ماه تا یکسال، در کانون اصلاح و تربیت نگهداری خواهند شد.

جمشیدی درباره کودکان مرتکب قتل یا جرم حدی نیز گفت: در این لایحه تبصره ای در این خصوص لحاظ شده که در آن آمده است: در جرایم موجب حد یا قصاص، هر گاه افراد بالغ کمتر از 18 سال، ماهیت جرم انجام شده یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، حسب مورد با توجه به سنشان به مجازات‌های پیش بینی شده محکوم می‌شوند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: دادگاه برای تشخیص رشد یا کمال عقل افراد کمتر از 18 سال می‌تواند با نظر پزشکی قانونی یا به هر نحو مقتضی عمل کند

کد خبر 75514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز