همشهری آنلاین: رئیس قوه قضاییه با اشاره به حفظی بودن سیستم آموزشی کشور گفت شورای انقلاب فرهنگی در حال برنامه‌ریزی برای تغییر این سیستم است.

به گزارش ایسنا آیت‌الله شاهرودی با بیان این‌که نظام آموزشی ما کمتر روح پژوهش و تحقیق را در افراد ایجاد می‌کند، این مساله را یکی از کمبودهای نظام آموزشی کشور برشمرد و گفت: شورای انقلاب فرهنگی نیز به دنبال برنامه‌ریزی برای این مساله است که چرا نظام آموزشی ما به جای آنکه بیشتر تحقیقاتی و تاملی باشد، نظام حفظی است.

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی با حضور در ششمین نمایشگاه اهدای کتاب به مدارس شهر تهران با عنوان "یاد یار مهربان" و بازدید از این نمایشگاه با تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی و گرامی داشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا، گفت: نمایشگاه بسیار مفیدی بود که برای اولین بار از آن بازدید کردم، شهردار تهران نیز با تلاش‌های مجدانه و مخلصانه خود خدمات بسیار ارزنده‌ای برای شهر تهران انجام داده و می‌دهد و قطعا برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها و انجام امور فرهنگی لازم و ضروری است.

وی با بیان این‌که هویت انقلاب ما هویتی فرهنگی است، خاطرنشان کرد: اساسا انسان موجودی فرهنگی است و فرق وی از سایر مخلوقات در داشتن علم، دانش و آگاهی است و هر جامعه‌ای که از نظر علمی و فرهنگی ارتقا و رشد بیشتری داشته باشد برتر به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که هر چه فرهنگ یک جامعه اصیل‌تر و ناب‌تر باشد قطعا آن جامعه مدنی‌تر و پیشرفته‌تر است، ادامه داد: به ویژه برای ما که دارای فرهنگ اسلام ناب هستیم و دقیق‌ترین و عمیق‌ترین مبانی فرهنگی چه در بعد ارزشی و چه در ابعاد دیگر را دارا هستیم.

هاشمی شاهرودی یادآور شد: ما دارای یک ایران سیاسی جغرافیایی و یک ایران فرهنگی هستیم و ایران فرهنگی بسیار عظیم‌تر از ایران سیاسی جغرافیایی است، ایران فرهنگی از آسیای دور شروع می‌شود و کشورهایی که امروزه از نظر جغرافیایی و سیاسی از ما جدا هستند، دارای فرهنگی ایرانی-اسلامی هستند.

رییس قوه قضاییه مبنای انقلاب را بسیار با عظمت دانست و تاکید کرد: عظمت آن نیز در عصر اسلامی شکوفا شده است و به برکت اسلام این فرهنگ در همه عرصه‌ها عمق پیدا کرده و ما باید امروز آن را به دنیا نشان دهیم و به درستی آن را تبیین کنیم. به دلیل این‌که این حقیقت تاریخی نباید از بین برود و دستاوردهای آن باید بیش از پیش شکوفا شود به ویژه در برابر تهاجمی که امروزه از سوی غرب ایجاد شده و می‌شود.

وی با بیان این‌که تهاجم فرهنگی بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: شخصیت‌ها و علمای بزرگی که در جامعه تاثیرگذار بوده‌اند باید برای افراد به ویژه نوجوانان و جوانان شناسانده و مورد توجه قرار گیرند که اگر این کار صورت نگیرد کشورها سعی می‌کنند این افراد را برای خود مصادره کنند به ویژه شخصیت‌های علمی که در آنجا به دنیا آمده‌اند به عنوان مثال ابوعلی سینا که می‌خواهند وی را شخصیتی ازبک معرفی کنند زیرا در بخارا به دنیا آمده است.

شاهرودی خطاب به دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی، گفت که این مسایل باید مورد توجه آنان باشد در حالی که سیاست‌های کلان فرهنگی به این مسایل توجه می‌کنند اما این موارد به عنوان اهداف و سیاست بیان شده اما باید در اجرا به آن توجه فوق العاده شود.

رییس قوه قضاییه با اشاره به این‌که خدمت به فرهنگ ملی و اسلامی یکی از محورهایی است که شهرداری باید نسبت به آن متمرکز شود، افزود: می‌توان در این بخش‌ها اقدامات گسترده و بزرگی را انجام داد که تاکنون صورت نگرفته است. در این راستا باید از همه امکانات استفاده کرد که اگر این کار صورت نگیرد دشمنان و بیگانگان حقوق ما را از بین خواهند برد و این مسایل را به نفع خود تبلیغ می‌کنند.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌های تهاجم فرهنگی جلوه دادن و تبلیغ به گونه‌ای دیگر در مورد سابقه تاریخی و فرهنگی است که به اسم غیرواقعی ثبت می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان، گفت: کمک رسانی به مدارس شهر اقدام بسیار مناسب و الگوی قابل تکثیر در سایر استا‌ن‌ها است و از این قبیل اقدامات فرهنگی و خدمت‌رسانی باید برای نسل جوان به ویژه دانش آموزان و محصلان صورت گیرد و به طور قطع محتوای آموزش‌های فرهنگی نیز باید مورد تاکید باشد.

هاشمی شاهرودی ادامه داد: این نمایشگاه می‌تواند در هر سال یکی از مشکلات فرهنگی مدارس را مدنظر قرار داده و در جهت رفع آن بکوشد بدین معنا که آسیب‌ها و کمبودها را شناسایی، احصا و در جهت رفع آن اقدام کند.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در سطح آموزش عالی وجود دارد این است که دانشگاه‌های ما به ویژه در رشته‌های فنی و صنعتی از بازار، صنعت گران و مولدین جدا هستند و ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند. در حالی که در سایر نقاط دنیا برای به دست آوردن علم، نظریه‌های جدید و هم چنین رشد اقتصادی و ارتقای شیوه‌های صنعت با یکدیگر مرتبط هستند و ارتباطی متقابل میان بخش‌های تولیدی، اقتصادی و دانشگاه‌ها وجود دارد.

رییس قوه قضاییه با مورد تاکید قرار دادن شیوه آموزش و پرورش با طرح این سوال که آیا روش آموزش باید حفظی یا به صورت پژوهش و تحقیق و کنکاش باشد؟ افزود: میزان هر یک از این دو روش باید در نظام آموزشی مشخص شود بدین معنی که در چه بخش‌هایی روش حفظی پاسخگو و در چه بخش‌هایی نیاز به پژوهش، تحقیق و پرسش و پاسخ است. قطعا پرسش و پاسخ، کنکاش، پژوهش و تحقیق قدرت خلاقیت، نوآوری و ابتکار را در انسان افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در کشور وجود دارد و نیازمند احیاست، افزود: مردم ما بسیار هوشمند و با استعداد هستند نظام نیز در خدمت مردم است. هر چه در بعد فرهنگی کار شود قطعا به عظمت و عزت بیشتری خواهیم رسید و در این راستا همکاری همه مسوولان، قوای سه گانه و هم چنین نخبگان و آحاد جامعه مورد نیاز است.

کد خبر 74814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز