هاشمی شاهرودی با تاکید بر اینکه مسائل معیشتی مردم همواره باید مدنظر مسئولان کشور باشد، اظهار کرد:

تاکید مقام معظم رهبری نیز بر همین مسئله است و انتظار و توقع مردم هم در این امور متبلور می‌شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی در جلسه شورای قضائی استان ایلام که از طریق ویدئو کنفرانس، صبح دیروز ( چهارشنبه )  برگزار شد، ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم غزه و تجلیل این مردم سلحشور و مجاهد، جنبش‌های فلسطینی به‌ویژه حماس خاطرنشان کرد: آنها با مجاهدت‌های بی‌نظیر خود اقدامات معجزه‌آسایی در مقابل رژیم اسرائیل و آمریکا انجام داده که در تاریخ سیاسی معاصر ثبت خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه افزود: قطعا خون‌های مقدسی که از کودکان، زنان و مردم نثار مقاومت در برابر سفاکان شده، تحولات بزرگی را در تاریخ رقم خواهد زد. هاشمی شاهرودی ابتدای جلسه شورای قضائی استان ایلام اظهار امیدواری کرد تا سفری به استان ایلام داشته باشد و دیدار خود را با مدیران و کارکنان دستگاه قضائی تکمیل کند. 

وی دادگستری استان ایلام را یکی از دادگستری‌های کارآمد دستگاه قضائی برشمرد و گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در استان ایلام، جای تشکر هم از رئیس‌کل دادگستری استان و همکاران قضائی و هم از دستگاه‌های اجرایی استان وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به خدمات ارزنده‌ای که نظام جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب ارائه کرده و دولت نیز خدمات ارزنده‌ای در این راستا انجام داده و می‌دهد، متذکر شد: انتظار هم از نظام جمهوری اسلامی همین است و اگر خدمات خالصانه و مخلصانه مسئولان کشورمان را با سایر کشورها مقایسه کنیم، فاصله بسیار زیادی میان آنها وجود دارد و این نشان از بالا بودن حجم تلاش و خدمت در کشور است.

هاشمی شاهرودی ادامه داد: در دستگاه قضائی نیز اقدامات بسیار ارزنده‌ای صورت گرفته اما برخی موارد و اقدامات به درستی برای مردم تبیین نشده  یا منعکس نشده است. باید توجه داشت که تبیین اقدامات صورت گرفته بسیار مناسب است. 

وی با بیان اینکه اکثر سیاست‌های مربوط به دستگاه قضائی یا انجام شده یا در حال انجام است، بیان داشت:‌ این جای تشکر از مسئولان دستگاه قضائی دارد.

این سیاست‌ها یکی پس از دیگری در حال اجرایی شدن است اما به جهت مشکلاتی که از سابق داشتیم، از جمله جنگ تحمیلی 8 ساله، آسیب‌هایی به استان‌های همجوار با کشور عراق وارد کرد، مشکلات تحریم‌های اقتصادی و دشمنی‌های استکبار را نیز پیش رو داریم و هنوز کمبود زیادی وجود دارد، ما به جامعه ایده‌آلی که در نظام جمهوری اسلامی ترسیم شده و مقاصد بلند آن نرسیده‌ایم.

سیاست‌های اصل 44 زمین مانده

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: بنابراین این تلاش‌ها باید در همه بخش‌های اجرایی، قضائی و قانونگذاری به‌صورت مستمر صورت گیرد. رسیدن به اهداف بلند جامعه اسلامی نیازمند ادامه تلاش و همکاری میان قواست، به‌ویژه در مورد مسائلی که به معیشت مردم، سیاست‌های اصل 44 و مسائل فرهنگی و اجتماعی مربوط می‌شود. 

وی سیاست‌های اصل 44 را بسیار اصولی و اساسی خواند و یادآور شد: هنوز روح این سیاست‌ها بر زمین مانده و به درستی در استان‌ها احیا نشده است.

سیاست‌های مربوط به دستگاه قضائی از جمله بهداشت حقوقی و قضائی و پیشگیری از وقوع تخلفات و جرایم نیز دارای اهمیت است که بعد حقوقی و حل و فصل آن مربوط به قوه قضائیه می‌شود ولی اصل اینکه مردم نباید این همه مشکل داشته باشند و این تعداد پرونده تشکیل شود مربوط به قوه قضائیه نیست.

مدیریت کلان نظام باید به این مسائل توجه ویژه داشته باشد. یقینا برای یک نظام اسلامی سخت است که مردم دچار ناسلامتی حقوقی باشند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره مجدد و تاکید بر وجود مشکل در ساختار و قوانین برخی دستگاه‌های اجرایی از جمله بیمه، بانک، گمرک، شهرداری، ثبت و... ادامه داد: وجود پرونده‌هایی با چندین هزار شاکی در سایر کشورها به این شکلی که در کشور ما وجود دارد، موجود نیست.

ساختارها باید ضدفساد باشد

این موارد ناشی از وجود بیماری و ناسلامتی حقوقی است که فقط یک بعد آن حقوقی است و اصل آن مربوط به بخش‌های اجرایی می‌شود. در این بخش‌ها، ساختارها و سیستم‌ها باید به‌گونه‌ای شکل بگیرد که منجر به ایجاد تخلف، جرم و فساد نشود.

هاشمی شاهرودی با اظهار تأسف از وجود مشکلات انبوه‌سازی در کشور، اظهار داشت: این موارد نیازمند اصلاح است تا مردم از نظر حقوقی در جایگاه سالمی قرار گیرند. ما باید این مشکلات را با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی مربوطه حل کنیم.

وزارت بازرگانی، وزارت اقتصاد، بانک‌ها باید مجهز به بانک اطلاعاتی شوند و از حالت دستی خارج شده تا قابلیت جعل و کلاهبرداری در آن وجود نداشته باشد.  اکنون نیز بحث دولت الکترونیک مطرح است و اقدامات خوبی هم در این راستا صورت گرفته است.

وی اقدام اساسی را جلوگیری از ایجاد دعوی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در این راستا آموزش به مردم، ارشاد و معاضدت قضائی، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی ضرورت دارد. مقصود ما سلامت و بهداشت حقوقی و قضائی جامعه است و باید ساختار و قوانین بانک‌ها، بیمه، گمرکات، ثبت و شهرداری‌ها مورد بازنگری قرار گیرد و خلأها و کمبودهای آن شناسایی و پر شود.

رئیس قوه قضائیه راه حل مشکل را افزایش شعبات دادسرا، دادگاه و شوراهای حل اختلاف ندانست و تاکید کرد: سعی ما باید جلوگیری از ایجاد دعوی باشد تا نیازی هم به صلح و سازش نباشد. آنچه بهتر از صلح و سازش است عدم‌وقوع دعوی است.

این نقطه مطلوب نظام حقوقی اسلامی است که بدون همکاری و هماهنگی قوای قضائی و اجرایی ممکن نمی‌شود.  هاشمی شاهرودی تصریح کرد: اگر بخواهیم سیاست‌های اصل 44 را اجرایی کنیم، نخستین راه حل آن حمایت حقوقی است.

باید سرمایه‌داران مخلص را جذب کنیم و در این راستا کمیته‌های حمایتی ایجاد شود.  وی اضافه کرد:‌ با اینکه استان ایلام یکی از استان‌های محروم به شمار می‌رود اما دارای ظرفیت‌های خام بسیاری است.

یکی از مهم‌ترین مسائل برای استان ایلام، همجواری با کشور عراق است که اکنون تحولات بزرگی در آن در حال رخ دادن است و نفت آن نزدیک به نفت ایران به فروش می‌رسد. استان‌های همجوار می‌توانند از این مسئله بهره اقتصادی ببرند و این امر نیازمند برنامه استانی و اجرایی است.

رئیس قوه قضائیه در پایان با اشاره به اینکه خداوند به کشور و ملت ما سرمایه‌های عظیمی عنایت کرده، تاکید کرد: مردمان ما مردمانی هوشمند، با استعداد و فعال هستند. کشور نیز دارای فرصت‌های بی‌شماری است که برای استفاده از آنها باید برنامه‌ریزی صورت گیرد.

کد خبر 73014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز