گروه اجتماعی: سرمایه‌‏گذاری که از خارج کشور می‌‏آید ابتدا باید از فیلتر نیروی انتظامی، سپس سازمان بازرسی، بعد از آن ریاست جمهوری، بعد وزارت اطلاعات و بعد از آن ستاد قاچاق کالا عبور کند.

مگر سرمایه‌‏گذاری دیوانه باشد که در ایران سرمایه‌‏گذاری کند. رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای روسای کل دادگستری‌‏های سراسرکشور با اشاره به اینکه با غل‌و زنجیر کردن بی اساس سرمایه گذار، نباید توقع سرمایه‌گذاری را در کشور داشت، گفت: ‌دستگاه قضایی باید مرجعی باشد که سرمایه گذار احساس امنیت کند و در صورت مراجعه به دستگاه قضایی احساس کند که حقوقش تضییع نمی شود.

وی با اشاره به کثرت پرونده‌‏ها در محاکم قضایی اظهار داشت: شاهد کثرت پرونده‌‏ها در محاکم قضایی هستیم که این امر نشانگر این است که ما در جامعه نیاز به بهداشت حقوقی و قضایی داریم.

شاهرودی درباره کثرت دعاوی ادارات دولتی با یکدیگر عنوان کرد: در جامعه ما همه ادارات حکومتی هستند ولی نمی‌‏دانم چرا باید بین ادارات این همه اختلاف وجود داشته باشد. در کجای دنیا این ادارات با یکدیگر اختلاف دارند؟ این موضوع برای یک سیستم اداری در کشوری اسلامی، امری زشت و ناپسند است.

وی تصریح کرد: بهداشت قضایی یک ضرورت اسلامی و ملی ماست که حیثیت و آبروی نظام ما در گرو این امر است. وی با انتقاد از نحوه عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا اضافه کرد: ستاد قاچاق کالا ابزاری شده برای اینکه هر فردی را به عنوان قاچاقچی، خصوصاً در شهرهای مرزی دستگیر کنیم. 

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: دادستان یا دادرس ماشین نیست تا نیروی انتظامی هر کسی را آورد پرونده او را سریعاً رسیدگی کند، بلکه باید فکر کرده و بررسی کند شخص دستگیر شده قاچاقچی است یا خیر. 

وی با بیان اینکه دادرس و مدیر قضایی نباید مانند ربات فکر کند، گفت: چرا در بدو امر این اشخاص را دستگیر می‌‏کنید و به زندانی می‌‏اندازید؟ اگر می‌‏خواهید کار اساسی انجام داده باشید، بروید سرچشمه‌‏ها را شناسایی و آنها را کور کنید.

وی در مورد استفاده از وکلا در محاکم قضایی یادآور شد: خوشبختانه در چند سال اخیر تعداد وکلا در جامعه افزایش یافته است و فعالیت مرکز مشاوران حقوقی قوه‌‏قضاییه سبب شده تا کانون وکلا نیز مدام وکیل تربیت کند. اکنون در حدود 20 هزار وکیل و مشاور حقوقی در کشور داریم ولی متاسفانه از آنها استفاده بهینه نکرده‌ایم.

پیام کوتاه برای اطلاع رسانی پرونده‌ها

با نصب و راه اندازی سیستم مدیریت پرونده، مراحل رسیدگی به پرونده های قضایی در هر مرحله برای ذی‌نفعان پرونده از طریق سیستم پیام کوتاه، اطلاع رسانی می‌شود. سخنگوی قوه قضاییه در این نشست تاکید کرد: با جمع شدن دفاتر در محاکم قضایی و نصب و راه اندازی سیستم مدیریت پرونده، همزمان هر‌گونه اقدامی به صورت اتوماتیک به طرفین پرونده از طریق سیستم پیام کوتاه اطلاع داده می‌شود. 

معاون توسعه حقوقی و قضایی قوه قضاییه اظهار داشت: در نسخه جدید نرم‌‏افزار مدیریت پرونده‌‏های قضایی فرم‌‏های خاصی مانند کیفرخواست، اظهارنظر و قرار تامین مورد نیاز قضات، برای آنها در نظر گرفته شده است.

همچنین در این سیستم  وکلا را ترغیب کرده‌‏ایم که لوایح، ‌‏دادخواست‌‏ها و شکواییه‌‏های خود را به‌‏صورت الکترونیکی ارسال کنند.

علیرضا جمشیدی همچنین گفت: از طریق این سیستم امکان تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی نیز برای طرفین پرونده وجود دارد تا مردم در هر مرحله رسیدگی از وضعیت پرونده خود مطلع شوند.  سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: در حال حاضر همه پرونده های دیوان عالی کشور وارد این سیستم شده و افراد می‌توانند با وارد کردن رمز ورود خود از طریق اینترنت از آخرین وضعیت پرونده خود مطلع شوند.

دومین اجلاس دادستان‌‏های  اسلامی

دومین نشست دادستان‌های کشورهای اسلامی و هم‌اندیشی حقوقدانان بین‌المللی 12 و 13  اسفند با حضور دادستان‌های 55 کشور اسلامی در تهران برگزار می‌شود. دادستان عمومی و انقلاب تهران در حاشیه نشست رؤسای کل دادگستری‌‏ها گفت: محور اصلی این اجلاس، بررسی راهکار‌های حقوقی و قضایی رسیدگی به جنایات جنگی و نسل کشی در غزه است.

سعید مرتضوی افزود: در همین راستا براساس پیشنهادی که داده شد و مورد تصویب رئیس قوه قضاییه قرار گرفت این اجلاس برگزار می‌شود. وی با اشاره به اینکه در رابطه با پرونده جنایات رژیم صهیونیستی شعبه ویژه‌‏ای در دادگستری تهران تشکیل شده است، تصریح کرد: از طرف حقوقدانان تهرانی اعلام جرمی واصل شده که در آن اسامی جنایتکاران صهیونیستی با سمت قید شده است.

دادستان تهران اظهار داشت: بر اساس مواد 146 و 147 کنوانسیون چهارم ژنو -که ایران نیز به آن ملحق شده است - و ماده 8 قانون مجازات اسلامی در خصوص جنایات جنگی و نسل کشی، جمهوری اسلامی ایران صلاحیت رسیدگی به اینگونه جرایم را دارد، ضمن آنکه همه کشورهایی که این کنوانسیون را امضا کرده‌اند، صلاحیت رسیدگی به این جنایات را خواهند داشت.

کد خبر 74754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز