گروه اجتماعی: معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها اعلام کرد قوه قضاییه طی جلساتی که با مسئولان پلیس داشته و دارد موضوع قفل چرخ خودروها در میادین شهر را بررسی می‌کند

فرمانده پلیس راه کشور از توقیف 565 هزار و 484 دستگاه وسیله نقلیه متخلف در 11 ماهه سال 87 خبر داد

محمود سالارکیا معاون دادستان تهران درباره اینکه آیا پلیس از لحاظ قانونی حق توقیف خودروها را دارد،گفت: توقیف خودروها دستور جدیدی نیست و در مقررات قبل نیز این امر بوده است.

در حالی معاون دادستان تهران صراحتاً به غیرقانونی بودن توقیف خودروها در میادین شهر معترف نیست که چندی پیش سخنگوی قوه قضاییه به‌طور شفاف اعلام کرد که توقیف خودروها در اطراف میادین امری غیرقانونی است.

علیرضا جمشیدی گفته بود: نیروی انتظامی براساس اختیاراتش حق دارد اتومبیل‌هایی که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند جریمه کند و در موارد استثنایی چون نداشتن ‌معاینه فنی و بیمه شخص ثالث و نیز 3 بار تخلف طی یکسال به پلیس اجازه داده شده که اتومبیل را توقیف کند اما به جز این موارد اگر پلیس اتومبیلی را متوقف کند از این حق برخوردار نیست و صاحب خودرو می‌تواند به محاکم قضایی طرح شکایت کند.

از سوی دیگر، عضو شورای بین‌المللی بررسی خسارات ناشی از ترافیک نیز در گفت‌وگو با مهر عنوان داشته جریمه ورود به طرح ترافیک توقیف خودرو نیست.

دکتر محمد پیرزادگان تصریح کرده است اینکه ماموران پلیس به‌خودروهای افراد متخلف قفل زده یا آنها را به پارکینگ می‌برند، از نظر قانونی دچار مشکل است و نمی‌توان خودروها را به صرف تخلف توقیف کرد.

اما معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها اقدام پلیس را در جهت کنترل ترافیک دانسته و در ادامه افزود: این اقدام پلیس برای بهبود وضعیت ترافیک تهران به‌خصوص در این ایام که با اوج ترافیک مواجه هستیم، است.

به گفته سالارکیا، موضوع توقیف خودروها در جلساتی با حضور مسئولان قضایی و پلیس راهنمایی و رانندگی در حال بررسی است تا اگر ابهاماتی در  این خصوص وجود دارد بررسی و برطرف شود.

معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها، ارتکاب 3 بار تخلف در یکسال، نداشتن بیمه شخص ثالث و معاینه فنی را از مصادیق قانونی توقیف خودرو از سوی پلیس عنوان کرد.

توقیف نیم میلیون وسیله نقلیه

از سوی دیگر فرمانده پلیس راه کشور با اعلام اینکه 565 هزار و 484 دستگاه وسیله نقلیه متخلف در 11 ماه گذشته توقیف شده‌اند،گفته: از این تعداد وسیله نقلیه 231 هزار و 38 دستگاه خودروی سواری‌، 12 هزار و 874 دستگاه وسیله نقلیه مسافربری، 67 هزار و 493 دستگاه وسیله نقلیه باربری، 62 هزار و 987 دستگاه وانت بار و 191 هزار‌و 92 دستگاه موتورسیکلت بوده است.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی تصریح کرد: حرکت مخاطره آمیز با 54 درصد، رانندگان فاقد گواهینامه 25 درصد و فاقد بیمه شخص ثالث با 10 درصد به‌ترتیب مهم‌ترین علل توقیف این تعداد وسیله نقلیه را تشکیل داده‌اند.

وی ادامه داد: دراین مدت گواهینامه 32 هزار و 463 راننده متخلف ضبط شد که از این تعداد 22 هزار و 108 جلد گواهینامه مربوط به رانندگان ناوگان باربری و 10 هزار و 355 جلد به ناوگان مسافربری اختصاص داشته است.

فرمانده پلیس راه کشور اظهار داشت: در این مدت گشت‌های نامحسوس جاده‌ای پلیس راه با یک میلیون و 841 هزار و 379 مورد تخلف رانندگی برخورد کردند.

اسماعیلی به مهم‌ترین تخلفات این دسته از رانندگان اشاره کرد و افزود: 37 درصد از این تخلفات سرعت غیرمجاز، 25 درصد به دلیل نبستن کمر بند ایمنی، 18 درصد سبقت غیرمجاز و 7 درصد استفاده از تلفن همراه حین رانندگی بوده است.

فرمانده پلیس راه تهران در پایان با اشاره به اینکه 30 درصد مرگ‌های تصادفات جاده‌ای کشور به دلیل نبستن کمربند ایمنی صندلی عقب و عدم‌وجود این وسیله ایمنی بوده است به هموطنان توصیه کرد در سفرهای نوروزی از حرکات مخاطره آمیز سرعت و سبقت غیرمجاز خودداری و برای حفظ سلامت خود و سرنشینان عقب از کمربند ایمنی استفاده کنند.

کد خبر 77441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز