همشهری آنلاین: سازمان ملل خواستار توافقنامه جدید زیست محیطی جهانی برای فایق آمدن بر بحران سه گانه مالی، ‌انرژی و غذایی شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران، براساس این پیشنهاد سازمان ملل، کشورهای گروه بیست هزینه این توافقنامه را با اختصاص دست کم یک درصد تولید ناخالص داخلی خود در دو سال آینده تامین خواهند کرد.

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در تحقیقی که در آغاز به کار مجمع جهانی خود در نایروبی منتشر ساخت اعلام کرد گروه بیست باید این پیشنهادها را در نشست آینده که قرار است اوریل در لندن برگزار کند مورد بررسی قرار دهد.

این تحقیق موسوم به توافقنامه جدید زیست محیطی جهانی تاکید کرد رونق بخشیدن به اقتصاد جهانی اساسی است اما تدابیری که فقط براین هدف متمرکز است موفقیتی پایدار را تضمین نخواهد کرد.

در چارچوب گروه بیست،‌ آمریکا ،‌اتحادیه اروپا و کشورهای ثروتمند عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی باید دو سال آینده دست کم یک درصد تولید ناخالص داخلی خود را به برنامه‌های کاهش وابستگی به انرژی های فسیلی( نفت، گاز و ذغال سنگ)‌ اختصاص دهند. انرژی‌های فسیلی یکی از مهم‌ترین تولید کنندگان گازهای گلخانه‌ای به شمار   می‌رود.

برنامه محیط زیست ملل متحد اعلام کرد کشورهای نوظهور گروه بیست که از نظر ثروت در سطح میانه‌ای قرار دارند (چین، آفریقای جنوبی و همچنین کره جنوبی یا ترکیه)‌ نیز باید در سطح امکان اینگونه عمل کنند.

بنابر اعلام این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد،‌ در خصوص کشورهای در حال توسعه آنها باید آنچه را که می‌توانند در این خصوص انجام دهندو همچنین دست کم یک درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به برنامه‌های بهبود استفاده و رفع آلودگی آب برای فقرا اختصاص دهند.

این نهاد اعلام کرد فقط مسئله به وجود آوردن اقتصادی سبز تر در میان نیست بلکه همچنین باید تهدیدهای قریب آلوقوعی مانند گرمایش جهانی، ناامنی انرژی و کمبود فزاینده آب شیرین، وخامت اکوسیسم‌ها و فراتر از همه فقیر حاکم پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نایروبی، روسای کشورهای گروه بیست که شامل کشورهای گروه هفت و مهم ترین اقتصادهای نوظهور است دوم آوریل(چهار فروردین) در لندن تشکیل جلسه می‌دهند تا سرفصل‌های اصلاح نظام مالی رادر قبال بحران فعلی مشخص کنند. 

کد خبر 75417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز