دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: افرادی در معرض دود سیگار محیطی، ممکن است 44 درصد بیشتر در معرض خطر بیماری آلزایمر قرار گیرند.

 به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران می‌گویند در حالیکه پژوهش‌های قبلی نشان‌دهنده رابطه میان سیگارکشیدن و افزایش خطر زوال عقل (دمانس)‌ و بیماری آلزایمر بوده‌اند،‌ این بررسی جدید بزرگترین بازبینی در مورد رابطه میان دود سیگار محیطی و خطر زوال عقل است.

سرپرست این پژوهش، لین لنگ، دستیار پژوهشی در گروه بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی در دانشکده پنینسولا در اکستر انگلیس در این باره گفت: "رابطه‌ای میان زوال کارکرد شناختی - که اغلب اما نه ضرورتا مقدمه زوال عقل است، و قرارگیری در معرض دود سیگار محیطی وجود دارد."

 اما به گفته لنگ، یافته مهم‌تر این بررسی این است که با افزایش مقدار قرارگیری در معرض دود سیگار محیطی، خطر نقصان کارکرد شناختی افزایش می‌یابد.

این بررسی به صورت آنلاین در 13 فوریه در سایت نشریه پزشکی بریتانیا، BMJ.com
 منتشر شده است.

گروه لنگ برای این بررسی، داده‌های جمع‌آوری‌شده از 4800 فرد غیرسیگاری را که بیش از 50 سال داشتند، مورد بررسی قرار دادند. این پژوهشگران نمونه‌های بزاق این افراد را جمع‌آوری کردند تا میزان کوتینین - یک فراورده نیکوتین که می‌توان آن را تا حدود 25 ساعت پس از قرارگرفتن در معرض دود سیگار در بزاق یافت- را  در این نمونه‌ها اندازه‌گیری کنند.

سپس مشارکت‌کنندگان در این بررسی تحت آزمایش‌های فیزیولوژی عصبی قرار گرفتند تا کارکرد مغز و میزان نارسایی شناختی آنها را مورد ارزیابی قرار دهند. این آزمایش‌ها حافظه، ریاضیات و مهارت‌های کلامی را ارزیابی می‌کرد. افرادی که نمره‌های‌شان در پایین‌ترین 10 درصد قرار داشت، به عنوان افراد دچار میزانی از نارسایی شناختی طبقه‌بندی شدند.

 این پژوهشگران دریافتند که افراد دارای بالاترین میزان کوتینین در مقایسه با افراد دارای پایین‌ترین میزان کوتینین، 44 درصد بیشتر در معرض خطر نارسایی شناختی هستند. و در حالیکه خطر نارسایی شناختی در افراد دارای میزان پایین‌تر کوتینین، پایین‌تر بود،‌ این خطر هنوز قابل‌توجه بود.

لنگ گفت: "ما می‌دانیم که سیگارکشیدن فعال بد است، سیگاری بودن برای سلامتی شما ید است و خطر آلزایمر را افزایش می‌دهد. این بررسی بیانگر این است که همین خطر درمورد سیگارکشیدن غیرفعال یا استنشاق دود سیگار محیطی هم وجود دارد. ما می‌دانیم که استنشاق دود سیگار محیطی با خطر سکته مغزی و بیماری قلبی ارتباط دارد. یافته‌های ما دلیل دیگری برای اجتناب از قراردادن دیگران در معرض دود سیگارتان است،‌و اگر سیگاری نیستید از محل‌های که در آنها سیگار کشیده می‌شود، پرهیز کنید."

 ماریا کاریلو، رئیس روابط پزشکی و علمی انجمن آلزایمر آمریکا، در این باره گفت که این بررسی شواهد بیشتری در مورد خطرات دود سیگار محیطی و خطر ابتلا به زوال عقل فراهم می‌آورد. به گفته او سیگار کشیدن از پیش به عنوان عامل خطرساز برای آلزایمر شناخته شده بود،‌و این خطر را اکنون می‌توان به استنشاق دود سیگار محیطی بسط داد.

او افزود: "یافته‌های موجود حاکی از آن است که استنشاق دود سیگار محیطی به همان اندازه سیگارکشیدن خطرناک است. ما توصیه می‌کنیم که مردم سیگار نکشند و سعی کنند که  از قرارگرفتن در معرض دود سیگار هم پرهیز کنند."

دکتر مارک ایسنر،‌استادیار پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو و نویسنده مقاله تفسیری همراه این مقاله پژوهشی در BMJ در این باره گفت: "این بررسی انگیزه بیشتری را برای اعمال سیاست‌های عمومی برای ایجاد مکان‌های عمومی عاری از دود سیگار فراهم می‌کند."

کد خبر 75396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز