همشهری آنلاین: ممنوعیت سیگارکشیدن در مکان‌های عمومی در یکی از شهرهای ایالت کلرادوی آمریکا به افت شدید موارد بستری‌شدن به علت حملات قلبی انجامیده است

به گزارش آسوشیتدپرس این بررسی که بهترین و طولانی‌مدت‌ترین تحقیقی است که در این مورد انجام شده است، نشان داد که میزان موارد بستری ناشی از حمله قلبی سه سال پس از اعمال ممنوعیت سیگارکشیدن در محل‌های کار در شهر پوئبلوی ایالت کلرادو، 41 درصد کاهش یافت.

چنین کاهشی در در دو ناحیه مجاور که چنین ممنوعیتی را نداشتند، رخ نداده بود، و پژوهشگران اعتقاد دارند که این یافته‌ها نشانه آشکاری از نقش ممنوعیت سیگارکشیدن در کاهش حملات قلبی است.

تری پاچاسک از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا که در این تحقیق شرکت داشته است، در این باره گفت این بررسی دال بر این است که استنشاق دود سیگار محیطی ممکن است علت وحشتناک و کمتر شناخته‌شده حملات قلبی است.

دست کم هشت بررسی قبلی نشان داده‌اند که ممنوعیت سیگارکشیدن در مکان‌های عمومی باعث کاهش حملات قلبی می‌شوند، اما هیچکدام از این بررسی‌ها به این حد طولانی نبوده‌اند.

 این بررسی جدید  موارد بستری شدن ناشی از حمله قلبی برای سه سال از اول جولای 2003  که ممنوعیت سیگارکشیدن در مکان‌های عمومی در شهر پوئبلو اعمال شده بود، مورد ارزیابی قرار داده بود.

 دکتر مایکل تان، پژوهشگر جامعه سرطان آمریکا که در این تحقیق شرکت نداشته است، درباره نتایج آن گفته بود: "این بررسی نهمین پژوهشی است که تا به حال در این مورد انجام شده است، بنابراین روشن است که قوانین ضدسیگار یکی از موثرترین و باصرفه‌ترین شیوه‌ها برای کاهش حملات قلبی است."

استنشاق دود سیگار محیطی علت شناخته‌شده سرطان ریه است، اما اثر آن بر بیماری قلبی ممکن است فوری‌تر باشد.

 دود سیگار محیطی نه تنها به پوشش داخلی عروق صدمه‌ می‌زند، بلکه احتمال انعقاد خون را می‌افزاید و به این ترتیب زمینه‌ساز حملات قلبی می‌شود. به گفته برخی از کارشناسان کاهش قرار گرفتن در معرض دود سیگار محیطی به سرعت خطر لخته‌شدن خون را کاهش می‌دهد

کد خبر 72076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز