جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
۵۰ نفر

سال ۱۲۲۵ بلوار کشاورز باغ و عمارتی بود متعلق به نصرت‌الدوله فرمانفرما و معروف به نصرت‌آباد.

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

همشهری آنلاین-نصیبه سجادی:سال ۱۲۲۵ بلوار کشاورز باغ و عمارتی بود متعلق به نصرت‌الدوله فرمانفرما و معروف به نصرت‌آباد، بخشی از این باغ وسیع را که جلال‌الدوله، پسر ظل‌السلطان می‌خرد به جلالیه تغییر نام می‌دهد. این باغ و اراضی وسیع که خارج از تهران آن روز قرار داشت به رغم سیراب شدن با آب‌های فراوان کرج و قنوات بسیار، به دلیل شنی بودن زمین‌هایش باب طبع تهرانی‌ها برای زندگی نبود، ولی آب و هوای خوب و زیبایی‌های طبیعی‌اش آخر هفته‌ای نبود که آنها را به این قسمت نکشاند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی را که آلمان‌ها می‌سازند با رعایت همه استاندارهای روز دنیا، ساخت‌وسازها در اینجا شروع و با خرید ۲۰۰ هزارمترمربع از باغ جلالیه از قرار متری ۵ ریال از حاج «رحیم‌ اتحادیه تبریزی» مقدمات ساخت دانشگاه تهران فراهم می‌شود. با ساخته شدن دانشگاه تهران و آغاز ساخت‌وسازهای مسکونی ، محله جلالیه کم‌کم شکل امروزی‌اش را پیدا می‌کند. امیرآباد، محله کوی دانشگاه فعلی را، اما سال‌ها پیش میرزا تقی‌خان امیرکبیر زمانی که برای استراحت و کاشت پنبه به دنبال اراضی مطلوبی در خارج از شهر تهران بوده، کشف و آباد می‌کند و از آن سال می‌شود امیرآباد.

جنگ جهانی دوم که شروع می‌شود آمریکایی‌ها برای اسکان سربان‌شان راهی امیرآباد می‌شوند و خوابگاه‌هایی اینجا می‌سازند و تا پایان جنگ همان‌جا می‌مانند. آمریکایی‌ها که از ایران می‌روند به پیشنهاد ریاست وقت دانشگاه، خوابگاه‌ها به دانشگاه واگذار و بهمن سال۱۳۲۴، ۳۰۰ دانشجو که اغلب از دانشکده ادبیات و دانش‌سرای عالی بودند اینجا ساکن می‌شوند در اتاق‌هایی که یک نفر به راحتی و ۲ نفر به سختی در آن زندگی می‌کنند.

سال‌ها بعد خیّران بنامی به نام‌های همدانیان، لاجوردی، رسولیان یزدی و فاتح یزدی دست به کار و پسران و دختران دانشجو صاحب خوابگاه می‌شوند، خوابگاه‌های مجهز، زیبا و به روز تا از آن به بعد دانشجویان ممتازی که از شهرهای دیگر برای درس خواندن به بزرگ‌ترین دانشگاه کشور آمده‌اند درگیر مشکلات و دردسرهای زندگی در خانه‌های اجاره‌ای نباشند و هم و غم‌شان شود تحصیل و پرورش استعدادهای درخشانی که آمال بانیان دانشگاه بوده و هست.

کد خبر 753244

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha