یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
۳ نفر

نان عضو جدانشدنی سفره‌های افطار است. گفته می‌شود که در گذشته‌های دور هوس‌برانگیزترین نان‌ها ماه رمضان پخته و حتی برخی از راه‌های دور به بخش‌های مختلفی از تهران می‌رفتند. طرشت هم یکی از همین محدوده‌ها بود که نانش در ماه رمضان شهره بود.

نان

همشهری آنلاین- پروانه بهرام‌نژاد: نان سنگگ با خشخاش و سیاه دانه‌زده، تافتون های‌ شانه‌زده کنجدی و روغنی، شیرمال‌های روغنی خوش عطر و بو،  از جمله نان‌هایی بود که از گذشته ویژه ماه مبارک رمضان در بخش‌هایی از تهران پخته می‌شود. در محله طرشت منطقه۲ تهران هم نوعی نوعی نان با آرد گندم خالص با شیره و تخم مرغ پخته می‌شد. «نصرالله حدادی» تاریخ‌نگار می‌گوید: « در گذشته مردم به هر شهرک یا محله کوچکی در تهران می‌رفتند سوغات آنجا برای اهل خانه می‌خریدند. سوغات‌ها خیلی بزرگ و خاص نبودند اما مشخصه یک محل بودند. نان‌طرشتی هم یکی از این تحفه‌ها بود که در سفره افطار جای ویژه‌ای داشت. حتی آن را به عنوان سوغات تهران به شهرهای دیگر می‌بردند. البته از حرم حضرت عبدالعظیم(ع) هم سوهان و سوت‌سوتک می‌خریدند.»


شب‌های رمضان در طرشت

علاوه بر نان طرشتی، بقعه علامه طرشتی هم جایگاه ویژه‌ای در ماه مبارک مضان داشت و بسیاری برای افطار و حتی شب‌های احیا در این مکان گردهم می‌آمدند. حدادی می‌گوید: «از زمان‌های دور، بقعه شیخ عبدالله در محله طرشت همتراز با ابن‌باویه قمی یکی از مکان‌هایی بود که ماه رمضان حال و هوایی خاصی داشت. این بقعه به دلیل آب و هوایش هم مکانی تفریحی بود و هم مذهبی. در گذشته، مکان‌های زیارتی- سیاحتی پرطرفدار بودند به خصوص در تابستان‌هایی که با ماه رمضان یکی می‌شد. شب‌های احیا ۳مکان در تهران قدیم یعنی امامزاده معصوم(ع)، امامزاده حسن(ع) و بقعه شیخ عبدالله طرشتی معروف بودند که مردم پیاده به این اماکن می‌رفتند.»

 

کد خبر 750753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha