کوی و برزن‌های محله‎‌های جنوب شهر تهران در ماه رحمت الهی حال و هوای دیگری پیدا کرده‌اند که قابل وصف نیست.

نیکنام

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : تنها باید در زیر باران رحمت الهی ایستاد و از فیض و کرمش بهره جست. چه درهای جهنم بسته است به روی بندگان و وادی بهشت گشوده شده است پیش روی آنان. و چه شگفت است عبادت در شب قدرش، که برتر از هزار ماه نامیده شده؛ روزها و شب‌هایش در کلام رسول خدا (ص) بهترین است و ساعاتش برترین ساعت‌ها. همه به مهمانی خدا فرا خوانده شده اند و از جمله اهل کرامت نامیده می‌شوند.حتی نفس‌ها هم تسبیح، خواب بندگان هم عبادت، عمل‌ها مقبول و دعاها مستجاب است. کافی است بنده گنهکار، با نیتی پاک و دلی پاکیزه،‌ پروردگار را خطاب قرار دهد تا او را برای روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

اما در کنار این همه پاکی و لطف و پروردگار ، با ورود به ماه فیض و رحمت، کوی و برزن های منطقه ما هم حال و هوای دیگری پیدا می کنند. گویی همه در تمرین‌اند برای نو شدن. برای پاک شدن و از نو دیدن، عاری از هرگونه زنگاری. بوی آش‌ نذری افطاری‌ها همزمان با بانگ دلنشن «ربنا لا تزغ قلوبنا» در گوشه گوشه کوچه‌های قدیمی همان بافت‌های فرسوده ای که دغدغه عظیم مدیریت شهری می‌نامیمشان، حال و هوای شهر و محله مان را معنوی کرده است. بوی عطر دلنشین قابلمه شله‌زرد و صدای سلام و صلوات‌های دم افطار محله‌های قدیمی مان، هوش را از سر می پراند. و این فرصتی است برای ورود به دنیای جدید که بدون رگه هایی از سنت، معنا پیدا نمی کند.

«رضا تسلیمی» یکی از ساکنان محله یافت‌آباد است که از محله های قدیمی منطقه۱۸ به شمار می‌رود. تسلیمی به همین سنت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید:«در این محله مهاجرانی از قسمت های مختلف کشور زندگی می کنند و  هر کدام هم سنت ها و آیین‌های خاص خودشان را دارند که در نوع خودش جالب است.»

او ادامه می دهد:«شاید در کمتر جای تهران بتوان این صمیمت و صفای مردم را در لحظه های سحری و افطاری پیدا کرد. چرا که حداقل در این ایام مردم بیشتر به هم احترام می‌گذارند و سعی می کنند جدال و دعوا و خصومت نداشته باشند.»

«مریم حاج حسینی» یکی دیگر از اهالی محله فردوس است که هر ساله در موقع افطار، چند شب بین همسایه ها  آش نذری پخش می‌کند. حاج حسینی می گوید:«واقعا از محله مان راضی هستم، چرا که هنوز هم سنت ها حفظ شده و مردم مثل قدیم به ماه رمضان اهمیت می‌دهند.»

«مصطفی پوریگانه» مرد کهنسال آذری زبان، ساکن تولید دارو هم به یکی از سنت های سحرهای ماه مبارک اشاره می کند و می گوید:«در قدیم صبح زود پا می شدیم و اگر چراغ خانه ای در موقع سحر خاموش بود زنگ خانه شان را می‌زدیم تا خواب نمانند. اما الآن دیگر جرئت نمی کنیم زنگ خانه های آپارتمانی را بزنیم. برای همین موقع سحر دیگر از خانه بیرون نمی‌آیم.»

پوریگانه اضافه می‌کند:«در این ماه واقعا جرم و ناهنجاری مثل دزدی خیلی کمتر می‌شود و حتی خلافکاران هم سعی می‌کنند در این ماه عزیز حرمت نگه دارند و در محضر خداوند گناه نکنند.»

با تمامی این تعابیر مردمان کوچه کوچه منطقه ما هم همنوا به فرشته های خدا به بانگ رحمت حق لبیک گفته و بر سر سفره میهمانی باری تعالی نشسته اند. چه غافل ماندن از جود و سخاوت پروردگار در این ایام خسرانی بزرگ و ندامتی عجیب در پی خواهد داشت.

چند توصیه اصولی برای تغذیه در ماه مبارک رمضان

«مرتضی زمانپور» دانشجوی رشته علوم تغذیه در مقطع کارشناسی می گوید:«متاسفانه بعضی از شهروندان به دلیل آنکه هنگام سحر احساس گرسنگی نمی کنند، وعده سحری را جدی نمی گیرند. غافل از اینکه این مساله می‌تواند از نظر جسمی مشکلات غیر قابل جبرانی را به وجود بیاورد.»

بنابراین:

۱_ در وعده سحر ماه مبارک رمضان، باید غذای کاملی مصرف شود و در واقع وعده نهار باید در این ایام برای سحر در نظر گرفته شود.

۲_ در کنار  غذاهای کم چرب، مصرف انواع سبزی ها و میوه‌ها برای وعده سحری توصیه می‌شود.

۳_ اما به دلیل آنکه در طول روزهای ماه مبارک رمضان، دستگاه گوارشی فعالیت کمتری نسبت به روزهای عادی دارد در هنگام افطار باید غذایی سبک از جمله نان، پنیر و خرما تناول و چند ساعت پس از آن غذای مفصل‌تری خورده ‌شود.

۴_نباید فراموش کرد که روزه در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی والای خود، به کاهش وزن و جلوگیری بسیاری از بیماری‌ها و بهبود سلامت افراد کمک می‌کند.

کد خبر 748366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha