امام‌جماعت نیکوکار محله خزانه بخارایی را همه اهل محل می شناسند. او دست به قلم است و تاکنون و در طول ۲۵ سال گذشته ۹۴۴ کتاب با موضوعات قرآنی نوشته که خیلی از این آثار به زبان‌های مختلف دنیا از جمله انگلیسی، عربی و آلمانی ترجمه و به دور دست‌ها از جمله آمریکا، مصر، عراق و... راه پیدا کرده است.

کامرانیان

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: استاد «‌عباسعلی کامرانیان مهابادی» دوران پرکار و پرمشغله‌ای را پشت سرگذاشته و اکنون کوله‌باری از تجربه و علم را در آستین دارد. او یک طبقه از خانه‌اش را به مؤسسه قرآنی تبدیل کرده تا کنار کارهای پژوهشی و تحقیقی درباره قرآن، کارگاه‌های مختلف آموزشی برای شهروندان راه‌اندازی می‌کند. البته او در کنار فعالیت‌های قرآنی در امور خیرخواهانه و عام‌المنفعه مشارکت فراوانی دارد مثل تهیه داروی نیازمندان از طریق پزشکان خیر در داروخانه‌ها، توزیع بسته‌های غذایی بین نیازمندان و ... اما کامرانیان امام جماعت مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) در شهرک بعثت نیز هست و به جز این، کلاس تفسیر قرآن بین نماز در تعدادی از مساجد برپا می‌کند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

وجود حاج آقا کامرانیان؛ خیر و برکت محله

وقتی نمازجماعت ظهر و عصر به امامت حاج آقا «‌عباسعلی کامرانیان مهابادی» اقامه می‌شود، خیلی‌ها روی زمین نشسته بودند تا او لب به سخن بگشاید. چراکه او قرار و مداری با شهروندان دارد. حاج «‌خیرالله‌حیدری» از برپایی جلسه تفسیر قرآن نویسنده و پژوهشگر قرآنی صحبت می‌کند که پای خیلی‌ها را به اینجا باز کرده است. کمی آن طرف‌تر «‌مهدی احمدی» در ادامه صحبت این نمازگزار قدیمی از صبر و شکییبایی حاج آقا به‌عنوان یکی از ویژگی‌های بارز او یاد می‌کند. چراکه او بر خلاف بعضی ائمه جماعات مساجد بلافاصله بعد از نمازجماعت مسجد را ترک می‌کنند، برای مردم وقت می‌گذارد و به سؤالات آنها پاسخ می‌دهد. «‌سعیدمیرنظامی» هم علاقه‌مند به مطالعه است از آثار این نویسنده هم‌محله‌ای حرف می‌زند که حتی برای افرادی که اهل مطالعه نیستند، جاذبه دارد. مثلاً کتاب «‌جن» که مخاطبان زیادی در بین جوانان دارد.

حاج«‌محمد حبیبی» یکی دیگر از نمازگزاران قدیمی مسجد حامع ولی‌عصر(عج) است که به فعالیت خیرخواهانه حاج آقا به اشاره می‌کند و می‌گوید که امسال در عید قربان گوشت نذری در بین خانواده‌های نیازمند و فقیر محله توزیع شد که او در این زمینه زحمت زیادی کشیده است. «‌احمد» هم که بیشتر آثار این نویسنده هم‌محله‌ای را خوانده از طرح توزیع کتاب رایگان بین مردم نیازمند به‌عنوان الگویی مناسب در جهت نشر و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی یاد می‌کند. «‌محمدکمره ای» نیز از شهروندان فعال است که آشنایی کامل با نویسنده هم‌محله‌ای دارد. او عنوان می‌کند که اگر در هر محله یک نمونه مثل حاج آقا وجود اشته باشد آن محله گلستان می‌شود. بنابراین باید تلاش کنیم که از برکت وجود او بهره‌ کافی ببریم.

اهدای ۱۱۰ هزار جلد کتاب به نفع ایتام و نیازمندان

بیشتر آثار مکتوب حاج آقا کامرانیان که نثر ساده و روان داردمخاطبان خود را پیدا کرده است. البته خیّران قرآنی که در شهرزندگی می‌کنند به نحوی شایسته از این آثار حمایت می‌کنند تا اقشار مختلف بتوانند از این کتاب‌ها بهره‌کافی ببرند. مثلاً در یک مقطع زمانی تعداد ۱۱۰هزار جلد کتاب از آثار نویسنده هم‌محله‌ای با کمک و مساعدت کمیته امداد خمینی(ره) بین ایتام ۱۳ استان توزیع و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

راه انداری کلاس تفسیر قرآن در مساجد تهران

حاج آقا کامرانیان از جذب و گرایش مردم به‌ویژه نوجوانان وجوانان به مسائل قرآنی لذت می‌برد برای همین، طوری برنامه‌ریزی می‌کند که به جز زمان‌هایی که صرف مطالعه و پژوهش در زمینه قرآن کنار می‌گذارد، بخش دیگری از اوقاتش را صرف تفسیر قرآن در مساجد مختلف شهر تهران کند. او تاکنون در مساجدی مانند امام حسین در خیابان سلامت بخش، امام رضا در فلکه دوم خزانه بخارایی، امین السلطان در خیابان فردوسی، نیاوری‌ها در خیابان شهید تقوی بین دو نماز جلسه تفسیر قرآن دایر کرده است.

خانه‌ای که وقف فعالیت‌های قرآنی شده است

پیدا کردن خانه و محل زندگی حاج«‌عباسعلی کامرانیان مهابادی» در محله خزانه بخارایی کار ساده‌ای است. کافی است لب‌ تر کنید و از کاسبان و شهروندان نام او را بیاورید. در این زمان کروکی و نشانی دقیق منزل حاج آقا را بدون کم و کاست نشان می‌دهند. از خیابان ۱۵ متری شهید تقوی وارد کوچه شهید سید ضیاء حسینی می‌شویم. کوچه‌ای که پر جمعیت به نظر می‌رسد و تعدادی خانه قدیمی و نوساز کنار هم ردیف به ردیف ایستاده‌اند. بیشتر شهروندان به خانه استاد رفت‌وآمد دارند. چون یک طبقه از خانه‌اش را به مؤسسه قرآنی تبدیل کرده و خدمات قرآنی متنوع شامل روخوانی، روان‌خوانی، تفسیر قرآن برای شهروندان در نظر می‌گیرد. او ما را به محفل گرم خانه‌اش دعوت می‌کند. استاد کامرانیان دست به قلم است و در طول این سال‌ها کتاب‌های فراوانی را به رشته تحریر درآورده است.

به درخواست اهالی امام جماعت مسجد شدم

یکی از ویژگی‌های اخلاقی استاد کامرانیان خدمت بی‌مزد ومنت به مردم است، او بابت راه‌اندازی کلاس‌های تفسیر، روخوانی و روانخوانی قرآن مزدی دریافت نمی‌کند. این روحیه منحصربه‌فرد باعث شده تا اهالی حساب ویژه‌ای روی او باز کنند وسطح انتظاراتشان را از این نویسنده ومحقق هم‌محله‌ای بالا ببرند. مثلاً استاد کامرانیان از حدود ۲ سال وظیفه امام جماعت مسجد ولی‌عصر(عج) محله بعثت را پذیرفته، البته به خواست ساکنان محله. خودش در کمال فروتنی و تواضع در این زمینه حرف می‌زند:«‌ساکنان محله بعثت به من لطف داشتند و زمانی که این پیشنهاد را مطرح کردند، نمی‌توانستم قبول نکنم. البته من تنها امام جماعت نماز ظهر و عصر هستم.»

قهرمان محله | امام جماعتی که خانه‌اش وقف فعالیت‌های قرآنی است | اهدای ۱۱۰ هزار جلد کتاب به ایتام و نیازمندان

راه ‌اندازی صندوق خیریه کریم اهل‌بیت(ع)

برکت فعالیت‌های قرآنی در خانه استاد کامرانیان به اندازه‌ای بوده که تک تک اعضای خانواده با قرآن مانوس شده‌اند. مثلاً «‌الهام شاه پسندزاده» همسر استاد به جز راه‌اندازی کلاس آموزشی قرآن برای بانوان هم‌محله‌ای، با راه‌اندازی صندوق خیریه امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل‌بیت به خانواده ایتام و بانوان بی‌سرپرست خدمت‌رسانی می‌کند. از تهیه جهیزیه، سبد کالا، مواد غذایی تا اجناس ضروری خانوارها، این‌طور که استاد کامرانیان عنوان می‌کند:«‌تیم فعال صندوق خیریه در طول این سال‌ها خانواده ایتام و بی‌سرپرست را شناسایی کرده‌اند تا بتوانند به کمک خیّران و نیکوکاران از آنها حمایت کنند.»

پاسخگوی ۲۴ ساعته به اهل مطالعه

یکی از ویژگی‌های اخلاقی حاج آقا کامرانیان پاسخگویی به شهروندان به‌صورت ۲۴ ساعته است و هیچ‌وقت در این زمینه محدودیتی در نظر نمی‌گیرد. نویسنده ساکن در محله خزانه ۹۴۴ عنوان کتاب به رشته تحریر در آورده که همگی مضامین قرآنی دارند. وجه اشتراک همه این آثار این است که شماره تماس نویسنده کتاب آمده تا خوانندگان درباره مطالب کتاب یا مسائل دیگر بتوانند با او تبادل نظر و گفت‌وگو کنند. حاج آقا کامرانیان عنوان می‌کند که جز زمان نماز در همه اوقات پاسخگوی اهل مطالعه است.

کارهای فرهنگی تأثیر می‌گذارد

فعالیت قرآنی وپژوهشی نویسنده هم‌محله‌ای در طول این سال‌ها با اتفاقات جالب و خاطرات شنیدنی همراه بوده است و مثلاً روزی که خانمی ازشهر اصفهان با شماره تماس حاج آقا کامرانیان زنگ می‌زند وبابت نگارش کتاب «‌ویژگی‌های زنان شایسته در قرآن» از او قدر دانی می‌کند. گویا این بانوی اصفهانی که به دلیل مشکلات خانوادگی در شرف گرفتن طلاق ازهمسرش بود، با خواندن این کتاب به خودش می‌آید و تصمیم می‌گیرد که خودش را با ویژگی‌هایی که در قرآن آمده محک بزند. بنابراین به اشتباهش پی می‌برد ومسیر زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. جالب اینکه کامرانیان عنوان می‌کند که این کتاب را ۱۵سال قبل از تماس این شهروند نوشته بوده است بنابراین کار فرهنگی به هر حال تأثیر خود را می‌گذارد.

کتاب‌هایی که به دست نیازمندان می‌رسد

در مناطق جنوب شهرکه وضعیت اقتصادی ومعیشتی اغلب خانواده‌ها با مشکلاتی همراه است، خرید کتاب به یک دغدغه تبدیل می‌شود. یعنی در این خانواده‌ها افرادی زندگی می‌کنند که علاقه‌مند و تشنه مطالعه و کتابخوانی هستند، اما توان خرید کتاب را ندارند. کامرانیان که با درد وغم شهروندان آشنا است از طریق خیّران قرآنی کار بزرگی انجام داده وآن توزیع کتاب رایگان بین اقشارمختلف جامعه است. در شهرمان افراد خیر و نیکو کار هزینه خرید کتاب را تقبل می‌کنند و این آثار را محترمانه به دست این افراد می‌رسانند.

قهرمان محله | امام جماعتی که خانه‌اش وقف فعالیت‌های قرآنی است | اهدای ۱۱۰ هزار جلد کتاب به ایتام و نیازمندان

کد خبر 746396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha