سال‌ها پیش جمعی از بانوان محله نیروی هوایی تصمیم گرفتند برای کمک به افراد کم‌بضاعت محله قدمی بردارند و حالا دورهمی کوچکی که «لیلا عربشاهی» به راه انداخته بود چنان برگ و بار داده که صدها یتیم و بانوی سرپرست خانوار را زیر پوشش دارد. گفت‌وگوی ما را با این بانوی نیکوکار و کارآفرین بخوانید.

خیریه

همشهری آنلاین حسن حسن‌زاده: ۲۰ سال پیش، یک کلاس اخلاق هفتگی در خانه‌ ما در محله نیروی هوایی تشکیل می‌شد. در حاشیه آن کلاس، تصمیم گرفتم یک صندوق خیریه راه اندازی کنم. یک جعبه ساده درست کردم که هرکسی به قدر وسعش در آن پول می‌ریخت.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

 هفته اول ۳ هزار تومان جمع شد. دوست دم بختی داشتم که پدرش با حقوق سرایداری، نمی‌توانست برای او جهیزیه بخرد. می‌خواستم عزت نفسش حفظ شود. به او گفتم من یک مقدار پول دارم. می‌خواهم به یک شکل خاص قرض بدهم به تو. خودم خرد خرد برایت لوازم اصلی جهیزیه را می‌خرم. اول یک اتوی قسطی خریدم. با پولی که هفته‌های بعد جمع شد هم چند وسیله دیگر. حالا ۲۰ سال گذشته و ده‌ها بانوی نیکوکار به موسسه خیریه‌ای که از همان ۳ هزارتومان بابرکت تشکیل شد اضافه شده‌اند.

همه بدون چشمداشت کار می‌کنند

روزهای نخست، مکان خیریه ما یک آپارتمان کوچک بود و فضای محدودی داشت. وقتی تصمیم به تغییر مکان گرفتیم مرحوم آقای حق‌گو که صاحب حسینیه قدیمی مکتب الزهرا(س) در خیابان نیروی هوایی بود، حسینیه‌اش را فروخت تا مبالغ لازم برای خرید ساختمان جدید خیریه فراهم شود. حالا آن دورهمی ساده به یک موسسه خیریه، حسینیه و دارالقرآن تمام عیار تبدیل شده. بیشتر کارکنان موسسه از حسابدار تا وکیل و... به صورت رایگان و تنها با هدف کمک به نیازمندان در این موسسه کار می کنند. جمعی از بانوان خیر محله هم هنر و توانمندی‌شان را برای کمک به نیازمندان به صورت رایگان در اختیار موسسه قرار دهند. در واقع، ۲۵ نفر از کارکنان خیریه به صورت رایگان در این موسسه کار می‌کنند.

قهرمان محله | اینجا خانه امید ایتام است | خیریه این بانوی کارآفرین‌ از یک دورهمی آغاز شد

کارآفرینی برای  بانوی سرپرست خانوار

تعدادی از بانوی سرپرست خانوار محله نیروی هوایی، در زیرزمین ساختمان و در آشپزخانه خیریه کار  و از همین طریق معیشت خانواده خود را تامین می‌کنند. همین فضای کوچک، امید را در دل خیلی‌ها زنده کرده و با کار در آشپزخانه خیریه توانسته‌اند کسب درآمد کنند، کرایه خانه بدهند و گرهی از زندگی‌شان باز کنند. اهالی محله و شرکت‌کنندگان کلاس‌های اخلاق خیریه هم از اینجا خرید می‌کنند تا به سهم خود به خودکفایی خیریه کمک کرده باشند. محصولاتی که بانوان در زیرزمین خیریه تولید می‌کنند هم در ۲ مغازه‌ای که در اختیار موسسه است فروخته می‌شود تا از همین طریق هزینه‌های موسسه برای کمک به نیازمندان فراهم شود.»

قهرمان محله | اینجا خانه امید ایتام است | خیریه این بانوی کارآفرین‌ از یک دورهمی آغاز شد

۳۰۰ یتیم زیر پوشش خیریه هستند

عربشاهی در ادامه از نحوه جمع‌آوری کمک‌های مردمی در خیریه‌شان می‌گوید: «تا امروز بیش از ۳۰۰ نفر از ایتام حومه تهران و مناطق محروم جنوب کشور مثل آبادن خرمشهر و...  به واسطه خیریه‌های فعال در این منطقه شناسایی کرده‌ایم. حالا هر کدام از آن ایتام از میان بانوان فعال موسسه یک حامی پیدا کرده‌اند و هر ما مبلغی به حساب شان واریز می‌شود. علاوه‌براین هر هفته ۶ ختم قرآن در کلاس‌های‌مان داریم. بانوان فعال خیریه برای افرادی که درخواست کرده‌اند، ختم قرآن می‌کنند و درآمد حاصل از آن هم همگی خرج کمک به نیازمندان زیر پوشش خیریه می‌شود.

قهرمان محله | اینجا خانه امید ایتام است | خیریه این بانوی کارآفرین‌ از یک دورهمی آغاز شد

اعظم سادات توکلی، داوطلب فعال خیریه:

چرخ تولید اینجا می‌چرخد

چند سال قبل با مدیریت خانم عربشاهی یک مزون لباس و کلاس آموزش خیاطی در خیریه راه اندازی شد  و در کنارش سفارش هم قبول کردیم. اکنون چند بانو در این تولیدی کوچک مشغول به کار هستند و هزینه‌های زندگی شان از این راه تامین می‌شود.

قهرمان محله | اینجا خانه امید ایتام است | خیریه این بانوی کارآفرین‌ از یک دورهمی آغاز شد

معصومه سلمانی فر، داوطلب فعال خیریه:

از کلاس قرآن تا جلسات آموزش احکام

با تلاش‌های خانم عربشاهی، در دارالقرآن و حسینیه فاطمه الزهرا(س) مراسم مذهبی و هیئت عزاداری در ایام محرم و صفر و دیگر مناسبت‌های مذهبی هم برگزار می‌شود. بانوان بسیاری از محله نیروی هوایی و حتی محله‌های اطراف، در تمام ایام هفته به حسینیه می‌آیند و در کلاس‌های اخلاق، آموزش قرآن، احکام و...شرکت می‌کنند. در همین جلسات هم افراد نیازمند معرفی می‌شود تا گره از مشکلات‌شان باز شود.

کد خبر 757277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha