ظاهر ما می‌تواند تا حدود زیادی بر اعتماد به نفسمان تأثیر گذار باشد. ولی هر چقدر هم برای آرایش صورت و مو یا اصلاح سبک زندگی خود وقت بگذاریم؛ خوب غذا بخوریم، ورزش کنیم و مراقب سلامتی خود باشیم باز هم ظاهرمان با گذشت زمان تغییر می‌کند و بعضی افراد را بر آن می‌دارد تا در صدد اصلاح آن بر آیند.

دکتر بهروز باریک بین، متخصص پوست، مو و زیبایی

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: با افزایش سن، پوست استحکام خود را از دست می‌دهد، جاذبه اثر خود را می‌گذارد و ما متوجه افتادگی، خطوط و چین و چروک‌های ظریف، کاهش حجم و سایر علائم پیری می‌شویم. اما روش‌های زیبایی زیادی برای جوان‌سازی صورت طراحی شده‌اند که به کمک آن‌ها می‌توان چین و چروک‌های جزئی و افتادگی‌ها را با گزینه‌های غیر جراحی و کم تهاجمی درمان کرد. اما قبل از هر اقدامی حتماً باید از فواید و عوارض احتمالی آن آگاه بود.

فیلرهای صو رت

دکتر بهروز باریک بین، متخصص پوست، مو و زیبایی درباره فیلرها می‌گوید:  «همان طورکه از اسم فیلر مشخص است به معنای پر کننده است که می‌تواند از اجزای بدن خود فرد یا ماده‌ای خارجی باشد.

فیلری که برای پر کردن قسمت‌های خاص صورت یا بدن استفاده می‌شود معمولاً چربی بدن خود فرد است و علاوه بر اینکه غنی از سلول‌های بنیادی است با بدن فرد هم کاملاً سازگار است.

بنابراین از نظر ایمونولوژیک جسم خارجی محسوب نمی‌شود. از نظر حجمی هم هر مقداری که معمولاً نیاز باشد می‌توان از قسمت‌های دارای چربی فراوان مانند پهلو، شکم یا کناره‌های ران چربی استخراج و بعد از مراحل آماده‌سازی به جاهایی مورد نیاز تزریق کرد.

کنار شقیقه‌ها، زیر چشم، گونه‌ها، چانه، نواحی خط غم یا خنده و قسمت‌های مختلف صورت یا حتی باسن می‌توانند با فیلرهایی پر شوند که از چربی خود بدن گرفته می‌شوند. »

انواع فیلرها با ماندگاری‌های متفاوت

به گفته دکتر باریک بین، بخش دیگری از فیلرها مواد خارجی هستند که انواع مختلفی دارند؛ نخست فیلرهایی که ماندگاری محدودی مثلاً حدود نه ماه تا یک سال دارند و اغلب هیالورونیک اسیدها هستند که جزء شایع‌ترین فیلرها به حساب می‌آیند.

 فیلرها یی که ماندگاری طولانی‌تری دارند از جنس دیگری هستند شامل هیدروکسی‌آپاتایت که ژل ردیس است و پلی‌کپرولاکتون که ژلی به اسم الانسه است. این نوع فیلرها معمولاً بین یک سال و نیم تا سه الی چهار سال در بدن می‌مانند و باعث تحریک کلاژن‌سازی می‌شوند.

اهمیت انتخاب نوع فیلر

این متخصص زیبایی می‌گوید انتخاب ژل یا فیلر بستگی به محل، نوع مشکل و عمق چین و چروک دارد. مثلاً برای زیر چشم باید از یک فیلر خیلی خاص مانند هیالورونیک اسیدها استفاده شود تا باعث تغییر رنگ زیرچشم پوست که خیلی نازک است نشود.

 متاسفانه با افزایش قیمت فیلرها پزشکان یا حتی افراد غیر متخصص برای صرف هزینه کمتر از ژل‌هایی با کیفیت بسیار پایین چینی یا کره‌ای استفاده می‌کنند. یعنی ژل‌های مخصوص بدن را در سرنگ‌های کوچک‌تر می‌ریزند و ازآن برای صورت استفاده می‌کنند که می‌تواند مشکلات زیادی به دنبال داشته باشد.

عوارض  تزریق و تخلیه فیلرها

دکتر باریک بین می‌گوید به طور کلی یکی از مهم‌ترین عوارض فیلرها واکنش سیستم ایمنی بدن به ماده خارجی است که به عنوان فیلر وارد بدن می‌شود.

تخلیه فیلرها به خصوص فیلرهای دائمی و ژل‌های پاژ (نوعی فیلر برای ترمیم و زیبایی)   هم باید گفت که گاهی ناسازگاری‌های بدن باعث می‌شود بر اثر تزریق آن‌ها پوست بسیار سفت و مانند سنگ شود.

در چنین حالتی برای ذوب کردن فیلر تزریق شده راه‌های زیادی وجود دارد. مثلاً لیزر با طول موج هزار و چهارصد و چهل و چهار نانومتر می‌تواند با ایجاد حرارت زیر پوست باعث جوان‌سازی بافت شود.

اما این روش باعث می‌شود حرارت، پوست را بسوزاند. به این ترتیب باید کاری کرد که  ماده مذاب هنگام تخلیه سطح پوست خنک شود.

دکترباریک بین می‌گوید بهتر است برای این کار از لیزرهای کم‌توان با طول حدود موج ششصد نانومتریا سونگرافی استفاده شود. بیمار همزمان باید از داروهای ضد التهاب خوراکی هم استفاده کند تا واکنش بدن نسبت به جسم خارجی کمتر شود. البته دستگاه‌های ساکشن مناسب انجام تخلیه ژل هم در این خصوص بسیار کارساز هستند.

یعنی این روش تقریباً بیش از ۹۵ درصد نتیجه خواهد داد و می‌تواند به تخلیه ژل‌های دائمی و غیر دائمی کمک کند.

خطرات احتمالی تزریق در نواحی خطرناک

به گفته این متخصص زیبایی گاهی نیز ممکن است پزشک تزریق را در داخل رگی انجام دهد که خون رسانی را بر عهده دارد که خطر آن می‌تواند به گونه‌ای باشد که حتی منجر به نابینایی فرد شود. چون شریان‌های تغذیه کننده خط خنده و بینی در انتها می‌توانند به شبکه چشم برسند. همچنین اگر آمبولی صورت بگیرد و ژل از داخل شریان بالا برود و پشت چشم برسد باعث کوری دائمی شخص خواهد شد.

تزریق در این نواحی و همچنین ناحیه خط اخم و خنده خطرناک هستند و نیاز به تبحر کافی دارند. بنابراین باید توجه داشته باشیم تزریق فیلرها برخلاف آنچه به نظر می‌رسد کار بسیار تخصصی است و حتماً باید توسط متخصصان پوست یا جراحان پلاستیک انجام شود. متخصصان جراحی فک و صورت یا گوش و حلق وبینی که به آناتومی صورت کاملاً آشنا هستند و می‌دانند هنگام اتفاقات احتمالی چطور باید آن‌ها را مدیریت کنند.

بنابراین انجام چنین کارهایی احتیاج به تخصص و دقت زیادی دارد و حتماً باید توسط کسی انجام شود که در این خصوص تبحر لازم را داشته باشد.

کد خبر 745657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha