هفته سلامت مردان انگیزه‌ای است تا توجه مردان به حفظ سلامت و اهمیت آن بیشتر جلب شود. همچنین برنامه‌های این هفته تمرکز پزشکان را بیشتر معطوف به آموزش نکات بهداشتی و درمان بیماری‌هایی می‌کند که از بدو تولد تا سنین بالا می‌تواند سلامت آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهد.

دکتر محمدمحسن مظلوم فرد، متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: پنجم تا دوازهم اسفند ماه هفته سلامت مردان است. بحران سلامت مردان به عنوان بحرانی خاموش برای سلامت تلقی می‌شود. بنابراین کشورهای مختلف به صورت جدی موضوع ارتقای سلامت مردان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

مردان با دلایل مشابه مرگ و میر بیشتر و طول عمر کوتاه‌تری نسبت به زنان دارند و مشکلات و مواجهات و عوامل خطر متعددی هم سلامت آنان را تهدید می‌کند.

در چنین شرایطی آگاهی و حمایت به عنوان اصلی‌ترین راهکارهای رفع این مشکلات می‌تواند جامعه مردان را نیز از حد اقل مواهب سلامت بهره مند سازد.

نامگذاری هفته‌ای به نام سلامت مردان

دکتر محمدمحسن مظلوم فرد، متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی در مورد لزوم توجه به هفته سلامت مردان می‌گوید:  «در خصوص علت نام گذاری هفته‌ای مختص سلامت مردان می‌توان دلیل آن را هورمون‌های جنسی آن‌ها و عوامل خطری دانست که ممکن است در مواجهه‌های شغلی یا به خاطر شرایط کاری خود با آن مواجه هستند. همچنین شرایط زندگی که دارند مثل مصرف سیگار یا دیگر خطراتی که سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند. بنابراین هفته‌ای برای توجه بیشتر به سلامت آن‌ها در نظر گرفته شده است.»

هدف از هفته سلامت مردان

به گفته دکتر مظلوم فرد، هدف از هفته سلامت مردان اطلاع رسانی نسبت به بعضی بیماری‌های مخصوص مردان است که باید آن‌ها را از وجود این بیماری‌ها آگاه کنیم تا بیشتربه سلامت خودشان اهمیت بدهند چون گاهی مشغله و کار زیاد مانع از انجام این کارها می‌شود؛ در صورتی که آگاهی از بیماری‌های مختلف باعث پیشگیری ازآن‌ها خواهد شد؛ چیزی که در نظام سلامت خود فرد و جامعه نقش بسیار مهمی دارد.

 با توجه به اینکه رشته اورولوژی یا در حقیقت کلیه، مجاری ادراری و تناسلی بیشتر با مردان سر و کار دارد مردان باید بیشتر در مورد آن‌ها آگاه باشند و پیگیر سلامت خودشان باشند.

این اطلاع رسانی می‌تواند بر اساس سنین خاص و شرایط مختلف مردان باشد. ضمن آنکه به طور کلی بعضی موارد را باید به افراد خاطر نشان کرد و به آن‌ها هشدار داد تا در ذهنشان باقی بماند و بتوانند درصورت لزوم از آن‌ها استفاده کنند.

توجه به موقع به بیماری‌های مردان در مقاطع سنی مختلف

این اورولوژیست می‌گوید قبل از بلوغ توجه به سایز بیضه‌ها، به نهفته بودن آن‌ها و آلت تناسلی موضوع مهمی است که باید بررسی شود.

موارد مهم هنگام بلوغ تا حدود سی سال هم موضوع روابط جنسی سالم است. ضمن آنکه استفاده از وسایل پیشگیری از عفونت‌های جنسی حتماً باید مد نظر قرار گرفته شود.

در سنین بعد از ازدواج؛ موضوع مقاربت و بچه دار شدن نیز موضوعی است که مردان حتماً باید ازبرقراری روابط سالم آگاه باشند و آن را مد نظر قرار دهند.

از حدود بیست و پنج تا سی سالگی هم مشکلات شایع مردان موضوع سنگ کلیه و عفونت پروستات هم به مشکلات قبلی اضافه می‌شود که حتماً باید توضیحات کامل به مردان در مورد آن‌ها داده شود تا آگاهی لازم را در خصوصشان داشته باشند.

 موضوع مهم دیگر آن است که وقتی افراد آگاهی داشته باشند در صورت بروز مشکل حتماً به موقع به پزشک مراجعه می‌کنند. از سنین چهل و پنج تا بالای پنجاه سال هم بحث ایجاد تومور در مردان پیش می‌آید؛ هر چندکه تومور بیضه و چرخش آن را باید از پانزده تا بیست سالگی به بعد مد نظر قرار داد چون باعث بروز دردهای شدید اورژانسی خواهند شد که والدین باید از آن آگاه باشند و به موقع به اورولوژیست مراجعه کنند.

لزوم غربالگری بیماری‌های غیر واگیر

به گفته دکتر مظلومی فرد از پنجاه سال به بالا بحث سرطان پروستات و غربالگری آن حتماً باید در مورد افراد در نظر گرفته شود. یعنی معاینات منظم سالانه باید حتماً مد نظر قرار گیرند.

همچنین وجود خون در ادرار به ویژه در افرادی که سیگار مصرف می‌کنند نیز باید بررسی شود که در صورت لزوم و با صلاح دید پزشک با سونوگرافی مثانه می‌توان مشکل را به طور ریشه‌ای بررسی و درمان کرد.

 موضوع بزرگ شدن پروستات در مردان هم حتماً نیاز به درمان دارویی دارد. در واقع این موارد کلیت بیماری‌های اورولوژی شایع در خصوص مردان است که حتماً باید به طور کامل در مورد آن‌ها اطلاع‌رسانی شود تا افراد با توجه به علائمی که دارند به موقع به پزشک متخصص مراجعه کنند.

کد خبر 744459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha