چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: حدود 700 اورولوژیست و دستیار اورولوژی اول اسفند به مناسبت روز ملی سلامت مردان، به‌طور رایگان مردان مراجعه‌کننده را ویزیت می‌کنند.

به گزارش همشهری، روز ملی مردان به‌منظور فرهنگسازی‌ برای انجام مراقبت‌های دوره‌ای برای نیل به اهداف پیشگیرانه از بیماری‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و باهمکاری بسیج جامعه پزشکی، شهرداری، انجمن اورولوژی ایران، انجمن پزشکان عمومی، سازمان نظام پزشکی، انجمن رادیولوژی ایران و تعدادی از آزمایشگاه‌ها برگزار می‌شود.

بنابراین گزارش، با توجه به اینکه مردان نسبت به زنان در معرض عوامل خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار و الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آنها بیشتر است و همچنین به دلایل مختلف تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری انجمن اورولوژی ایران، با نامگذاری روز ملی سلامت مردان در نخستین پنجشنبه اسفند ماه هرسال اقدام به برگزاری برنامه‌های خاصی در این خصوص کرده است.

جلیل حسینی، رئیس انجمن اورولوژی ایران درجمع خبرنگاران اعلام کرد: به‌طور کلی حدود 750 اورولوژیست در کشور داریم که از این تعداد 500 نفر برای ویزیت رایگان مردان در اول اسفند داوطلب شده‌اند، علاوه بر آن 150 دستیار اورولوژی و حدود 40 فلوشیب این رشته در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در این روز به‌طور رایگان مردان کشور را از ساعت 8 صبح تا 14ویزیت می‌کنند و به آنان مشاوره می‌دهند.

وی گفت: اسامی همه این پزشکان در سایت انجمن اورولوژی ایران به نشانی
 www.Iuanet.org وسایت وزارت بهداشت به نشانیwww.Behdasht.gov.org منتشر می‌شود و همه مردان کشور می‌توانند نزدیک‌ترین نشانی این پزشکان به محل سکونت یا کار خود را پیدا و برای دریافت مشاوره رایگان به این مراکز مراجعه کنند.او افزود:‌ 80 درصد بیماری‌های مردان درصورت تشخیص به موقع قابل پیشگیری است اما متأسفانه اکثر مردان به‌علت آگاهی نداشتن از این بیماری‌ها معمولاً زمانی مراجعه می‌کنند که دیر شده و امکان درمان کامل وجود ندارد.

حسینی ادامه داد: 3 نوع بیماری اورژانسی مردان داریم که اگر تا 6 ساعت فرد به پزشک متخصص اورولوژیست مراجعه نکند تمام عمر عقیم  یا دچار ناتوانی جنسی می‌شود. وی اضافه کرد: یکی از مخاطرات سلامت مردان نیز پایین نیامدن بیضه هنگام تولد است که اگر تا یکسالگی درمان نشود فرد تا آخر عمر عقیم می‌شود.

او تصریح کرد: در برنامه روز ملی سلامت مردان تعدادی از آزمایشگاه‌های مراکز درمانی نیز موافقت کرده‌اند که تا چند روز بعد آزمایش ادرار و PSA را برای تشخیص سرطان پروستات به‌طور رایگان انجام دهند اما هنوز در این مورد با انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی هماهنگ نشده‌ایم.

رئیس انجمن اورولوژی ایران اضافه کرد: علاوه بر مشاوره حضوری پزشکان متخصص اورولوژی در روز ملی سلامت مردان، این مشاوره به‌صورت تلفنی یا اینترنتی از سوی 5 فوق تخصص اورولوژی ایرانی مقیم خارج از کشور نیز ارائه می‌شود.

حوادث ترافیکی در مردان 5 برابر زنان قربانی می‌گیرد

براساس این گزارش، معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: حوادث ترافیکی بار اول بیماری‌ها در کشور  و قربانیان مرد آن 5 برابر زنان است، اعتیاد نیز در مردان 10 برابر زنان شایع است و تلفات ناشی از سقوط نیز در مردان 3 برابر زنان است.

حسن امامی رضوی افزود: حوادث عمدی و غیرعمدی بیشترین بار بیماری در کشور است، بعد از آن بیماری‌های روانی بیشترین بار بیماری را در کشور دارد، سومین بار بیماری در کشور نیز حوادث قلبی و عروقی است.

وی ادامه داد: به‌طور کلی میزان بیماری‌های روانی در زنان بیش از مردان است اما به‌علت بیماری روانی اعتیاد که در مردان 10برابر زنان است، میزان بیماری‌های روانی و اختلالات رفتاری در مردان و زنان تقریباً برابر است وحدوداً 53 درصد این بیماران مرد و 47درصد زن هستند.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد:‌ پیام برنامه روز ملی سلامت مردان این است که باید این گروه بیشتر به سلامتشان توجه کنند، زیرا معمولاً مردان که پدران خانواده و قشر مولد جامعه هستند، سلامت فرزندان و همسران‌شان را در اولویت قرار می‌دهند و کمتر برای پیشگیری از بیماری‌های خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: البته کم کم به سمتی می‌رویم که زنان نیز نزدیک به 50 درصد قشر مولد جامعه بشوند اما معمولاً مشاغل پر خطرتر را مردان بر عهده دارند.

گفتنی است، در روز سلامت مردان، شیوه زندگی سالم شامل تغذیه و وزن مناسب، توجه به ایمنی محیط کار، کنترل فشارخون، مشاوره در زمینه بیماری‌های غیرواگیر و سابقه مثبت در خانواده مثل دیابت، ارائه فهرست مراکز معتبر درمان اعتیاد و همچنین توجه به تعدادی از بیماری‌های اورولوژی از جمله برنامه‌هایی است که در این روز اجرا می‌شود.

همچنین پزشکان داوطلب امروز، از ساعت 14 تا 20 مراجعه‌کنندگان مرد را مورد معاینه رایگان قرار می‌دهند. انجمن اورولوژی ایران نیز با 120 مرکز با اختصاص شماره تلفن 88526900 و با 5 خط تلفن، پاسخگوی پرسش‌های هموطنان در این روز خواهد بود.

کد خبر 75602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز