گروه سلامت: نخستین جشنواره ملی نوآوری در سلامت به همت جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران و برای حمایت از عالمان و ایده‌پردازان کشور در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود

دکتر حبیبی، رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، در نخستین کنفرانس خبری این جشنواره توجه به اندیشمندان و حمایت از ایده‌های جدید را از راه‌های پیشرفت جامعه عنوان کرد و گفت: تولید علم در جامعه منجر به تولید ثروت می‌شود.

رئیس نخستین جشنواره ملی نوآوری در سلامت با بیان اینکه ایده‌ها تنها نباید در حد ایده باقی بمانند، بر ایجاد فرصت‌هایی در جهت حمایت از نوآوری‌ها تاکید کرد و ادامه داد: حمایت از ایده‌پردازان باید به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد.

در ادامه، حسن مرکزی، دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی نوآوری در سلامت، با ارائه تعریفی از نوآوری در سلامت گفت: نوآوری حرکتی با مقدمه و مؤخره بوده و بسیار زمانبر است. ایده ممکن است یک تصور ذهنی باشد اما نوآوری خلاقیتی است که به منصه ظهور رسیده است.

به عقیده وی نوآوری در سلامت بسیار مهم است؛ چرا که سلامت نظامی است که با جان افراد در ارتباط بوده و حتی یک درصد خطا هم در آن پذیرفته نمی‌شود.

مرکزی در ادامه تصریح کرد: شناسایی ایده‌های نوآورانه و کاربردی در سلامت، شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه موجود کشور در حوزه سلامت، شناسایی و معرفی کارآفرینان حوزه سلامت به جامعه و استفاده از توانمندی آنها  برای ایجاد و توسعه اشتغال و ایجاد فضای تعامل میان صاحبان ایده، مسئولان دولتی و سایر عناصری که در به ثمر رسیدن ایده به کسب و کار دخیلند، از جمله اهداف برگزاری جشنواره نوآوری در سلامت هستند.

مرکزی با اشاره به اقدامات انجام شده  برای برگزاری نخستین جشنواره ملی نوآوری در سلامت بیان کرد: سؤالاتی به‌عنوان سؤالات محوری جشنواره و در راستای نیازهای سلامت کشور استخراج و کمیته‌های علمی تشکیل شدند.

به‌علاوه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز از حامیان این جشنواره بودند.وی با تاکید بر اینکه در جریان این جشنواره سعی می‌شود ضمانت علمی آن حفظ شود،  خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیاز است که محققان برای نوآوری تحریک شوند و باید فکر کرد که چگونه ایده‌های طراحی‌شده می‌توانند عملیاتی شوند چون تجاری‌سازی‌ ایده یکی از مشکلات موجود کشور است. همچنین عدم‌ثبت ایده در کشور از دیگر مشکلات موجود است.

حسن مرکزی با اشاره به نحوه انتخاب نوآوری‌های برتر گفت: برای ارج نهادن به فعالیت‌های نوآورانه و گسترش فرهنگ نوآوری، این جشنواره از نوآوری‌های برتر قدردانی می‌کند.

به این منظور در هر یک از کمیته‌ها، 3 نوآوری برگزیده هیات داوران جشنواره، جوایز نخستین  جشنواره نوآوری در سلامت را به همراه تندیس نوآوران به‌خود اختصاص خواهند داد.

دکتر جعفرنیا، رئیس کمیته تجهیزات سلامت نخستین جشنواره ملی نوآوری در سلامت نیز با اشاره به محورهای مطرح در این جشنواره گفت: در این جشنواره مسائل مربوط به بهداشت، تشخیص، درمان و همچنین اصول مربوط به ارتقای کیفیت زندگی مطرح است.

وی سلامت الکترونیک را از رویکردهای جدید مطرح در حوزه سلامت عنوان کرد و ادامه داد: سلامت الکترونیک، هر نوع خدمات سلامت که در بستر الکترونیکی در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد را شامل می‌شود. به این منظور علاوه بر آنکه تلاش می‌شود تجربیات دیگر کشورها بومی شود، به مسائل جدید نیز پرداخته خواهد شد.

دکتر جعفرنیا افزود: در حال حاضر یکی از بسترهای الکترونیکی که جهان به آن فکر می‌کند بحث Mobile health و نقش تلفن همراه در حوزه سلامت است. در این جشنواره به این امر پرداخته می‌شود؛ چرا که تلفن همراه بستری است که افراد زیادی به آن دسترسی دارند و به این ترتیب می‌توان هزینه‌ها را بسیار کاهش داد.

کد خبر 76896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز