همشهری آنلاین: کره شمالی روز یکشنبه اول فوریه اعلام کرد: کاهش شدید سطح روابط با کره جنوبی، شبه جزیره کره را در آستانه جنگ قرار داده است.

به گزارش رویترز، دولت کره شمالی دو روز پیش (جمعه 30 ژانویه) نیز اعلام کرده بود که تمام قراردها با همسایه جنوبی خود را لغو کرده است.

تحلیل‌گران معتقدند که تهدیدات اخیر کره شمالی به منظور تغییر سیاست‌های تندی که رئیس جمهوری کره جنوبی علیه دولت پیونگ یانگ اتخاذ کرده است، انجام می گیرد. کارشناسان سیاسی هم چنین معتقدند که دولت کره شمالی در نظر دارد با این تهدیدات مواضع دولت جدید آمریکا به ریاست باراک اوباما در قبال پیونگ یانگ را تغییر دهد.

آژانس رسمی خبری کره شمالی اعلام کرده است که سیاست مواجهه با کره شمالی که از سوی دولت کره جنوبی دنبال می شود، عامل اصلی وقوع درگیری و جنگ میان شمال و جنوب خواهد بود.

این آژانس خبری که به نقل از یک روزنامه کره شمالی گزارش می‌داد، در ادامه افزود: در کره، مواجهه در وضعیت آتش بس موقت به معنای اوج گرفتن تنش‌ها است که می‌تواند به درگیری غیر قابل  اجتناب نظامی و جنگ منجر شود.

دو کره همچنان از نظر حقوقی در وضعیت جنگی به سر می‌برند، زیرا جنگ دو کره طی سال‌های 53-1950 با آتش بس خاتمه یافت و قرارداد صلحی میان دو کشور در پایان آن جنگ امضاء نشد. کره جنوبی و شمالی همچنان یک میلیون نفر سرباز در مرز‌های مشترک دو کشور مستقر کرده‌اند، 28 سرباز آمریکایی مستقر در پایگاه‌های کره جنوبی نیز در صورت وقوع جنگ در کنار نیروهای کره جنوبی علیه شمال به جنگ خواهند پرداخت.

دو کشور کره جنوبی و شمالی به دلیل جنگ کره در سال 1950 و دخالت آمریکا و سپس چین، دوران پرتنشی را پشت سر می‌گذارند و حضور نظامیان آمریکایی در کره جنوبی به بهانه حفاظت از این کشور و همچنین مستقر شدن جنگنده‌های آمریکایی دراین کشور، موجب شده تا پیونگ یانگ نسبت به این گونه اقدامات حساس شود.

کره شمالی طی ماه‌های اخیر تهدید کرده است که دولت محافظه کار لی میونگ باک را از میان بردارد. دولت باک پس از روی کار آمدن در کره جنوبی به یک دهه ارسال آزادانه کمک‌های امدادی به کره شمالی خاتمه داد.

ورود کتاب‌ها و جزوات ضد دولت کره شمالی از مرز کره جنوبی نیز بر تنش میان دو کشور افزوده است.[کره شمالی رفت و آمد مرزی با کره جنوبی را ممنوع می‌کند]

ارسال اعلامیه‌ از سوی فعالان کره جنوبی به خاک کره شمالی نیز از عوامل تاثیر گذار در روابط دو کشور بوده است. این اعلامیه‌ها از طرق بالون‌های پر شده با گاز هلیوم به سمت کره شمالی ارسال می‌شود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کره شمالی با این اقدامات قصد دارد دولت لی میونگ باک را تحت فشار قرار دهد تا سیاست سختگیرانه خود در قبال کره شمالی را تغییر دهد و در عین حال تضمین کنند که مسئله کره شمالی همچنان یک اولویت دیپلماتیک برای دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا باقی خواهد ماند.

کد خبر 74398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز