سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر کره​شمالی به منظور گفت​و​گو با سران چین در شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور وارد پکن شد.

به گزارش الجزیره، سفر روز سه شنبه 17 مارس کیم یونگ ایل ، که وی را به رغم تشابه اسمی نباید با رهبر کره شمالی اشتباه کرد، به چین در حالی انجام می‌گیرد که دولت کره شمالی خود را برای پرتاب یک ماهواره به مدار زمین آماده می‌کند. منابع غربی ادعا دارند که قرار است تحت پوشش این پرتاب ماهواره‌ای آزمایش پرتاب یک موشک بالستیک انجام گیرد. این مساله باعث نگرانی‌های زیادی در جوامع غربی شده است.

هفته گذشته کره شمالی اعلام کرد که در نظر دارد طی روزهای چهارم و یا 8 آوریل اقدام به پرتاب یک فروند ماهواره به مدار زمین کند که این مساله باعث تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره شده است.

با این حال آن گونه که منابع خبری گزارش داده‌اند انتظار می‌رود موضوعات تجاری و حسن نیت در روابط دو جانبه محور مذاکرات رهبر کره شمالی با سران چین را در این سفر 5 روزه تشکیل دهد.انتظار نمی‌رود در این سفر مسائلی نظیر همکاری‌های موشکی و بحث خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی مطرح شود.

پیشتر ون جیابائو نخست وزیر چین ضمن اعلام اینکه پیشرفت در گفت و گو‌های اتمی شش جانبه امری کلیدی است، کره شمالی را کشور همسایه دوست توصیف کرده بود.

چین یکی از نزدکترین متحدان سیاسی کره شمالی و مهمترین شریک تجاری این کشور محسوب می‌شود. این کشور همچنین میزبانی گفت و گو‌های شش جانبه را که با هدف نهایی بر چیده شدن تاسیسات هسته‌ای کره شمالی انجام می‌گیرد را به عهده دارد.

کد خبر 77403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز