همشهری آنلاین: دولت آمریکا اعلام کرد که ارسال محموله‌های کمک سوخت به کره شمالی را تا زمانی که دولت پیونگ‌یانگ با یک توافقنامه متنی درباره طرحی برای بررسی و تائید روند خلع سلاح هسته‌ای این کشور موافقت نکند، به تعلیق درآورده است.

به گزارش الجزیره، پیشتر وبا شکست مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه هسته‌ای کره‌شمالی در چین، دولت آمریکا تهدید کرده بود، ارسال سوخت به کره شمالی را مورد بازبینی قرار دهد.

روز جمعه 12 دسامبر نیز شان مک مک کورمک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که با توجه به عدم تعیین یک رژیم بازرسی، ارسال سوخت به کره شمالی ادامه نخواهد یافت. او اعلام کرد که اعضای گروه مذاکرات شش جانبه با کره شمالی به یک درک مشترک بر سر این مساله رسیده‌اند.

با این حال وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که یک نفتکش روسی حامل نفت سنگین در کره شمالی کناره گرفته و در حال تخلیه سوخت خود است و عمل تخلیه این نفتکش تا هفته آینده نیز ادامه خواهد یافت.

شان مک کورمک نیز گفت: به دلیل بروز پاره‌ای از مشکلات تکنیکی نفتکش روسی تا زمان عدم تعیین رژیم بازرسی و بررسی آخزین کشتی حامل سوختی خواهد بود که محموله خود را در کره شمالی تخلیه خواهد کرد.

شان مک کورمک این مساله که ممکن است به دلیل تعلیق در ارسال محموله سوخت به این کشور برنامه هسته‌ای خود را از سر گیرد، رد نکرد. چند ماه پیش کره شمالی به دلیل عدم موافقت دولت آمریکا با خارج کردن نام این کشور از فهرست کشور‌های به اصطلاح حامی تروریسم تهدید به از سرگیری برنامه هسته‌ای خود کرده بود.

پس از شکست گفت وگوهای شش جانبه (میان کشور‌های کره شمالی، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، چین و روسیه) کریستوفر هیل مذاکره کننده آمریکایی نیز از پکن به امریکا بازگشته است تا کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه این کشور را در جریان مذاکرات پکن قرار دهد.

پیشترکشور‌های عضو گروه شش جانبه در ماه فوریه 2007 به توافقی دست یافته بودند که بر مبنای آن در صورت توقف و برچیده شدن برنامه نظامی هسته‌ای کره شمالی به این کشور مشوق‌های دیپلماتیک و اقتصادی ارائه شود. [موافقت کره شمالی با پایان دادن به برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای]

با این حال کره شمالی با نمونه برداری بازرسان خارجی از تاسیسات هسته‌ای یانگ بیون مخالفت کرده است.

شکست مذاکرات پکن امیدهای دولت بوش در پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی تا پیش از به قدرت رسیدن باراک اوباما را نقش بر آب کرده است.

دولت بوش حل بحران هسته‌ای کره شمالی را یکی از اولویت‌های سیاست‌ خارجی خویش قرار داده بود.

کد خبر 70641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز