همشهری آنلاین: کره شمالی با متهم کردن کره جنوبی به مقابله جویی اعلام کرد: عبور و مرور از گذرگاه مرزی میان این دو کشور را ممنوع خواهد کرد.

به گزارش الجزیره، فرماندهی نظامی کره شمالی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تدابیری به منظور اعمال محدودیت سخت گیرانه و ممانعت کامل از عبور ومرور از گذرگاه مرزی از اول ماه دسامبر سال جاری به اجرا در خواهد آمد.

این بینایه توسط آژانس خبری دولتی کره شمالی قرائت شد.

در این بیانیه به این نکته اشاره نشده است که آیا گذرگاه مرزی به طور کامل بسته خواهد شد و یا محدودیت شدید عبوری در آن اعمال می شود.

مقامات دفاعی کره جنوبی نیز اعلام کرده‌اند که این بیانیه را در دست بررسی دارند.

آژانس مرکزی خبر کره شمالی روز چهارشنبه 13 نوامبر در گزارشی ممنوعیت تردد مرزی میان دو کره را اولین گام دولت کره شمالی در واکنش به عدم اجرای توافقنامه‌هایی که در اجلاس‌های دو کره در سال‌های 2000 و 2007 امضا شده‌اند، توصیف کرد.

این آژانس ضمن توصیف مقامات کره جنوبی به عروسک افزود: رفتار غیر قابل تغییر این مقامات در قبال این دو بیانیه نهایتا به ما ثابت شد.

در ادامه این گزارش آمده است که اقدامات مقابله جویانه دولت کره جنوبی روابط در شبه جزیره کره را از مرز خطر گذرانده است.‌

ممنوعیت کامل عبور مرور در این گذرگاه و تمامی گذرگاه‌ها منجر به بسته شدن مجموعه صنعتی مشترک کره شمالی و جنوبی که در خاک کره شمالی واقع است، خواهد شد.

این مجموعه صنعتی که 30 هزار کارگر کره شمالی را در استخدام خود دارد، یکی از معدود طرح‌های فعال اقتصادی مشترک میان دو کره محسوب می‌شود. بسته شدن این کارخانه به تیره تر شدن روابط بسیار سرد دو کشور خواهد انجامید.

روابط میان دو کره از زمان روی کار آمدن لی میونگ باک در مقام رئیس جمهور کره جنوبی به طور محسوسی تیره شده است.

لی نسبت به اسلاف خویش سیاست سخت گیرانه تری را در قبال کره شمالی در پیش گرفته است. او پیشتر گفته بود:هدایای کره جنوبی دیگر به طور غیر مشروظ تحویل دولت پیونگ یانگ نخواهد شد.

ارسال اعلامیه‌ از سوی فعالان کره جنوبی به خاک کره شمالی نیز از عوامل تاثیر گذار در روابط دو کشور بوده است.

این اعلامیه‌ها از طرق بالون‌های پر شده با گاز هلیوم به سمت کره شمالی ارسال می‌شود.

ارسال این اعلامیه ها در چندین مورد اعتراض شفاهی مقامات کره شمالی را بر انگیخته است.

کد خبر 68197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز