سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

حدود ۱۵۰ سال پیش دستگاهی عجیب سر از خیابان‌ها در آورد که می‌گفتند آدم‌ها را می برد به دور دنیا یا شهر قصه‌ها و رویاها. نامش را شهر فرنگ گذاشته بودند؛ شاید به این خاطر که این دستگاه از فرنگ وارد ایران شده بود و شاید هم به دلیل اینکه مردم را یک طورهایی به دنیای فرنگ می‌برد.

نیکنام

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : آن روزها «شهر فرنگ» قسمتی از زندگی مردمان کوچه و بازار شد؛ شاید تفریحی مثل سینما رفتن امروز ما. بعضی روزهایشان را  در صف های طولانی می‌گذراندند تا بتوانند با شهر فرنگ سفری تصویری به دور دنیا داشته باشند. استقبال مردم از این دستگاه به حدی بود که گرداننده دستگاه معروف به «عمو شهر فرنگ» به یکی از آدم‌ها خوشبخت روزگار خودش تبدیل شده بودند و از این کسب و کار پول خوبی به دست می‌آورد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

شهر فرنگ جعبه‌ای است چهار گوش که سوراخ هایی بر بدنه خود دارد . افراد چشمان خود را به داخل این سوراخ ها می دوختند تا تصاویری از ایران قدیم و یا نقاط مختلف جهان را ببینند. این تصاویر با اراده عمو شهر فرنگ عوض می‌شدند و بیننده از دیدن آنها کلی لذت می‌برد. 

تصاویر زیبا به صورت طومار کنار هم چسبانده می‌شدند و به دو سر این طومار یک چوب می بستند. تصاویر به دور این چوب ها لوله می‌شدند. این تصاویر دیدنی از یک چوب باز و به چوب دیگر بسته می‌شدند. این طومار در داخل جعبه قرار می‌گرفت و عمو شهر فرنگ متناسب با پولی که از یک قران تا ۵ زار دریافت می‌کرد تمام یا قسمتی از تصاویر را نشان می‌داد. بین سوراخ های روی دستگاه و تصویر یک عدسی جود داشت تا تصویر را روشن تر و شفاف تر نشان دهد.

 روزگاری عمو شهرفرنگ آدم‌ خوشبختی بود!

 روزگاری عمو شهرفرنگ آدم‌ خوشبختی بود!

کد خبر 741364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha