شاید برای من و شما که ساکن این شهر هستیم جالب باشد که صاحب یک واحد نانوایی در یکی از محله‌های قدیمی جنوب تهران کلکسیونی متنوع از افتخارات و لوح‌های تقدیر و نشان‌های با ارزش از ارگان‌ها و نهادهای مختلف بابت امور خیریه و عام‌المنفعه دارد.

نیکنام

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : کارنامه‌کاری و افتخارات «حاجی تاروردی» شهروند علی‌آبادی را می‌توان به ٢ بخش کلی یعنی امور خیریه‌ای و صنفی تقسیم‌بندی کرد. در بخش نخست باید گفت که «حاجی تاروردی» سال‌ها قبل بانی و مجری کمپین و طرح «نان با عطر مهربانی» در منطقه١٦ بوده و اکنون نیز بیش از ١٠٠ خانواده نیازمند را از سراسر تهران، به‌ویژه محله‌های کم‌برخوردار جنوب شهر تحت پوشش قرار داده است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

تاروردی از اینکه مورد لطف پروردگار قرارگرفته تا بخشی از نان مورد نیاز اقشار ضعیف و کم‌درآمد را تامین کند ابراز خوشحالی می‌کند. از همان روز اولی ‌که طرح «نان با عطر مهربانی» را در واحد نانوایی‌اش راه انداخت مورد تشویق خانواده و اهل محل قرار گرفت. حالا مدت هاست که نان مورد نیاز سفره خانواده‌های تحت پوشش به شکلی آبرومندانه و محترمانه فراهم می‌شود. این خانواده‌ها می‌توانند هر روز به این نانوایی مراجعه و تعداد ٢٠ قرص نان لواش و ٢ قرص نان بربری دریافت کنند.

سهمیه آرد بیشتر شود تا شرمنده مردم نشویم

حاجی تاروردی که بانی این کار خیر در محله علی‌آباد بوده، افراد نیکوکار دیگری را نیز با خود همراه کرده تا در ثوابش سهمی داشته باشند. تنها مشکلی که در این بین وجود دارد سهمیه آرد این واحد نانوایی است که با توجه به میزان مشتری‌ها و خانواده‌های تحت پوشش‌کافی نیست و اگر مسئولان حمایت کنند و سهمیه آرد این واحد را تا دوبرابر افزایش دهد، مسلما تعداد خانواده‌های نیازمند بیشتری تحت پوشش قرار گرفته و هر روز برای دریافت سهمیه نان رایگان خود به اینجا مراجعه می‌کنند.

تاروردی درباره وضعیت کسب‌وکار و افزایش چشمگیر مشتری نانوایی‌ها نسبت به گذشته به نکاتی اشاره می‌کند:«گرانی برخی‌کالاها و اجناس مانند برنج، گوشت، مرغ، ماکارونی و... باعث شده تا مصرف نان بیشتر و اغلب خانواده‌ها به سمت غذاهای نانی رو بیاورند و به تبع آن نانوایی‌ها هم شلوغ‌تر شوند. در چنین شرایطی کاش سهمیه آرد اینگونه واحدهای تولیدی حداقل بر اساس تراکنش روزانه تعیین می‌شد تا شرمنده مردم نمی‌شدیم و می‌توانستیم تعداد قرص نان رایگان بیشتری تولید و به‌دست نیازمندان برسانیم.»

قهرمان‌محله | مجری طرح «نان با عطر مهربانی» در جنوب تهران | سهمیه نان نیازمندان آماده است | کسب عنوان «نانوای برتر» استان تهران در جشنواره ملی ‌نان

یک دست صدا ندارد

حاجی تاروردی ویژگی اخلاقی دیگر هم دارد که او را به یک چهره مردمی تبدیل کرده است. او تلاش می‌کند که آدم‌های بیشتری را در ثواب کارهای خیر و عام‌المنفعه شریک کند، از اعضای انجمن محلی و سراهای محله گرفته تا کسبه و بازاریان. حتی در لیست همکارانش در امور خیرخواهانه، تعدادی از پزشکان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و حتی بانوان خانه‌دار تهرانی وجود دارند که هرکدامشان به وقتش برای گره‌گشایی از کار بندگان خدا اعلام آمادگی می‌کنند.

تاروردی با کمک دوستان و همکاران خیر و نیکوکار و با استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی مثل سرای محله و مدیریت محله علی‌آباد جنوبی یک انجمن خیریه محلی راه‌اندازی کرده‌اند تا در طول سال و در مناسبت‌های مختلف مثل ماه مبارک رمضان، نیمه‌شعبان و... به تعداد خانواده‌های نیازمند تحت پوشش سرای محله و نانوایی، سبد کالا و ارزاق ضروری تهیه کنند و آبرومندانه به‌دستشان بررسانند. این فعال اجتماعی تاکید می‌کند که در انجام کارهای خیر همه با هم هستند چراکه از قدیم گفته‌اند یک دست صدا ندارد.

قهرمان‌محله | مجری طرح «نان با عطر مهربانی» در جنوب تهران | سهمیه نان نیازمندان آماده است | کسب عنوان «نانوای برتر» استان تهران در جشنواره ملی ‌نان

نان باکیفیت دست مردم می‌دهیم

بخش بعدی افتخارات حاجی تاروردی مربوط به امور صنفی است. او تاکنون در ٢ جشنواره ملی نان و فعالان زنجیره آرد و نان کشور توانسته نشان و تندیس «نانوای برتر» استان تهران را از آن خود کند و همچنین در جشنواره ملی نان که در آخرین روزهای دی ماه سال ١٤٠١ در شهر اصفهان با حضور نانوایان برتر از کل کشور شرکت خواهند کرد به‌عنوان «نانوای برتر» استان تهران و برای سومین مرتبه نشان با ارزش این جشنواره را بالای سر خواهد برد.

تاروردی فبل از هر صحبتی در این زمینه خودش را نانوازاده‌ای می‌داند که به تاسی از حاج «قهرمان تاروردی» پدر مرحمومش در پخت و رساندن نان به‌دست مردم همیشه نکاتی را رعایت کرده است. او تعریف می‌کند:«پدر مرحومم وقتی از شهرستان به تهران می‌آید اول در کوره‌های آجرپزی مشغول به‌کار می‌شود و بعد از مدتی به دلیل علاقه به شغل نانوایی، یک مغازه در علی‌آباد می‌خرد و کارش را همان‌جا شروع می‌کند. او از همان موقع مشتری مداری را سرلوحه کارش قرار داده بود و به‌خصوص هوای فقرا و نیازمندان محل را داشت. من آن سال‌ها سن و سال چندانی نداشتم اما به خوبی یاد دارم که هیچ‌وقت بدون وضو خمیر نمی‌گرفت و حین کار و زمان بیرون آوردن نان از تنور نانوایی ذکر صلوات بر محمد و آل محمد (ص) در زبانش جاری بود. عقیده داشت که این آرد گندم و خمیری که تبدیل به نان می‌شود و به شکم مردم می‌رود قداست بالایی دارد و باید از هر لحاظ طیب و طاهر باشد. من هم به‌عنوان عضو کوچکی از خانواده‌ سال‌ها کنار پدرم شاگردی کردم تا چیزی یاد بگیرم. حالا من و همکارانم در این واحد نانوایی قبل از شروع کار وضو و بعد خمیر می‌گیریم و نان دست خلق الله می‌دهیم.»

قهرمان‌محله | مجری طرح «نان با عطر مهربانی» در جنوب تهران | سهمیه نان نیازمندان آماده است | کسب عنوان «نانوای برتر» استان تهران در جشنواره ملی ‌نان

حاجی تاروردی، در پاسخ به این سوال که چگونه به‌عنوان «نانوای برتر» استان تهران دست یافتید می‌گوید:«کارشناسان حوزه آرد و نان کشور به طورمرتب فعالیت نانوایی‌ها را زیر نظر دارند. مراحل تولید نان و بسیاری از موارد دیگر مثل فضای کسب‌وکار، بهداشت و پاکیزگی محیط کار، پوشش و لباس کارکنان، استفاده از ماشین‌آلات استاندارد تولید خمیر، چانه‌گیری، پخت نان، میزان رضایت مشتری‌ها و... که پس از بررسی و ارزیابی دقیق نانوای منتخب را به جشنواره ملی نان معرفی می‌کنند.»

یکی از کارهای جالب حاجی تاروردی که می‌توان ادعا کرد که خاص است و نمونه مشابهی ندارد شستو شوی هفتگی لباس کار همه همکارانش در واحد نانوایی است که به طور مرتب در خشکشویی محل انجام می‌شود و هزینه اش را خودش تقبل می‌کند. او عقیده دارد که لباس تمیز و روشن کسانی که در نانوایی کار می‌کنند حس خوبی را هم به مشتری‌ها منتقل می‌کند و هم به خودشان؛ این کار نوعی حرمت نگه‌داشتن نان است؛ برکت سفره خانه‌مان.

کد خبر 735156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    0 0
    باسلام؛ خدای متعال خیرشان دهد، در ضمن اگر ممکن است از نانوایی بربری دو راهی قپان،سر خیابان عبید زاکانی هم که عصر هر پنجشنبه و به همت خیرین محل،نان صلواتی توزیع می کند و کارکنان بسیار خوب و مهربانی دارد گزارشی تهیه فرمائید.