گروه بین‌الملل: عراق که این روزها درتلاطم ناامنی و خشونت لحظه‌ای آرامش ندارد اینک در آستانه تجربه بیم تازه‌ای است.

پس از  طی شدن جلسات متعدد دادگاه صدام حسین اینک مردم این کشور منتظر حکم دادگاه هستند و از آنجا که شواهد نشان دهنده صدور حکم اعدام برای صدام است مردم و مسئولان عراقی به ویژه ساکنان بغداد بیم آن دارند که صدور این حکم موج جدیدی از خشونت‌های غیر‌قابل کنترل را در عراق به وجود آورد.

در همین ارتباط دولت عراق برای کنترل اوضاع مرخصی تمامی نظامی‌ها را تا پیش از اعلام حکم صدام که احتمالاً مرگ است لغو کرد.

در این خصوص آسوشیتد‌پرس نوشت: بسیاری از عرب‌های حامی صدام به همراه برخی شیعیان و کردها پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که حکم دادگاه برای صدام مرگ باشد، خشونت‌ها افزایش قابل توجهی بگیرد. از همین روی است که عبدالقادر عبیدی وزیر دفاع عراق دستور داد تمامی مرخصی‌های نظامیان لغو شود و تمامی سربازان در حال مرخصی نیز به سر کار بازگردند و در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

از سوی دیگر از عراق خبر می‌رسد که آمریکایی‌ها از مقامات عراقی خواسته‌اند که هرچه سریع‌تر حکم اعدام صدام اعلام شود چون چنین خبری برای جرج بوش و حزبش می‌تواند برگ برنده انتخاباتی باشد.

ارتش المهدی همچون حزب‌الله

قدرت ارتش المهدی وابسته به مقتدا صدر در منطقه بحران‌خیز بغداد به گونه‌ای است که بعضی از تحلیلگران آمریکایی از این منطقه به عنوان بیروت دوم و مقتدا صدر و ارتش‌اش را با نام حزب‌الله ثانی نام می‌برند.

در این خصوص سی.ان.ان طی گزارشی اعلام داشت که ارتش المهدی بر تمام جنبه‌های زندگی ساکنان شهرک صدر و فراتر از آن تسلط دارد. بنا بر این گزارش این منطقه در کنترل ارتش آمریکا و دولت عراق نیست بلکه ارتش المهدی کنترل آن را در اختیار دارد.

گزارش می‌افزاید که مردم این منطقه به شدت ضد آمریکایی هستند و حتی زنان نیز آماده‌اند در صورت مواجهه با نیروهای آمریکایی اسلحه در دست بگیرند.

در انتهای این گزارش با نشان دادن فعالیت‌های مردمی و ارائه خدمات اجتماعی در این منطقه از سوی سربازان ارتش مقتدا صدر گزارشگر سی.ان.ان اعلام می‌کند که آنان از حزب‌الله لبنان الگو گرفته‌اند.

در همین حال دیروز ارتش آمریکا اعلام کرد که در حمله به شهرک صدر که به منظور دستگیری فرمانده یکی از گروههای تروریستی صورت گرفت سه فرد مسلح دستگیر شدند.

در این بیانیه آمده است که هدف از این عملیات آن بود که به گروههای تروریستی تفهیم شود که  حوزه نفوذ مقتدا صدر هرگز نمی‌تواند محل امنی برای حضور و پناه گروههای تروریستی باشد.

روزی سه هزار پناهنده

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد روزانه سه‌هزار عراقی در تلاش برای فرار از خشونت‌های فزاینده در کشورشان، عراق را به مقصد سوریه و اردن ترک می‌کنند.

بنا بر این گزارش تا کنون یک میلیون‌و‌ششصد عراقی در داخل این کشور جابجا شده‌اند و بیش از یک میلیون‌و‌هشتصد هزار نفر نیز به کشور‌های همسایه رفته‌اند.

پیشنهادجدیدآمریکا به عراق

رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا در دیدار با نوری مالکی نخست‌وزیر عراق از وی خواست تا یک سازمان جدید اطلاعاتی تأسیس کند.

جان نگرو پونته که به صورت غیر‌مترقبه به عراق سفرکرده است در این دیداراز افسران سازمان اطلاعات سابق عراق که دارای شایستگی و توانایی لازم هستند‌ خواست به این سازمان جدید بپیوندند.

در همین حال مارگارت بکت وزیر‌امور‌خارجه انگلستان گفت: اوضاع در عراق وخیم و غیرقابل پیش‌بینی است. وی اعتراف کرد که خشونت و کشتار در عراق در سطحی وحشتناک قرار دارد.

کد خبر 7334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز