چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: حکم دیکتاتور سابق عراق با طناب دار اجرا می‌شود. هنوز مشخص نیست چه کسی این حکم را اجرا می‌کند، گرچه داوطلبان انجام این کار هم کم نیستند.

پایگاه خبری مجله اشترن به نقل از بسام الحسینی، مشاور نخست‌وزیر عراق اعلام کرد، صدها عراقی پس از آن که حکم اعدام صدام، دیکتاتور مخلوع عراق تأیید شد، برای آن که مامور اجرای حکم اعدام وی شوند، داوطلب شده‌اند.

وی که با تلویزیون آمریکایی ای.بی.سی گفتگو می‌کرد، گفت: این داوطلبان متعلق به هر سه جامعه دینی بزرگ عراق و همه گروه‌های قومیتی این کشور هستند. هنوز مأمور اجرای این حکم به صورت رسمی مشخص نشده است، دولت عراق نیز چنین مأموری را در نظر نگرفته است.

دادگاه استیناف عراق حکم اعدام صدام و دو تن از همدستانش را تایید کرده است. منیر حداد، رییس این دادگاه روز سه‌شنبه 27 دسامبر(5 دی‌ماه) در نشستی خبری در بغداد اعلام کرد، این حکم ظرف 30 روز اجرا خواهد شد. امکان درخواست تجدیدنظر نیز وجود ندارد.

سه حکم اعدام

دادگاه ویژه جنایتکاران رژیم گذشته عراق صدام، برزان التکریتی، برادر ناتنی‌اش و عواد البندر، قاضی سابق را روز پنجم نوامبر گذشته به دلیل قتل 148 تن در شهر کوچک شیعه نشین دجیل در سال 198 میلادی به اعدام با طناب دار محکوم کرد. وکیلان مدافع چهار هفته بعد تقاضای استیناف کردند.

جلیل الدلیمی، رییس گروه وکیلان مدافع صدام از این حکم دادگاه تعجب نکرد. وی گفت: این دادگاهی سیاسی است که حقوق در آن جایگاهی ندارد، این دادگاه را مهاجمان برپا کرده‌اند.

ستایش آمریکایی

برخلاف اظهارات الدلیمی، کورتیس کوپر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اقدامات قاضی دادگاه تقدیر کرد و آن را ستود.

زمان اجرای حکم اعدام صدام سه‌شنبه شب مشخص نشد. دادگاه دیگری نیز علیه صدام 69 ساله به دلیل کشتار جمعی کردها در جریان بود که به احتمال زیاد دیگر خاتمه خواهد یافت.

این دادگاه که به کشتار انفال مشهور است، به بررسی جریان کشتار 100 هزار تن از اکراد عراقی در سال 1987 تا 1988 میلادی می‌پردازد.

صدام ربع قرن در عراق وحشیانه حکومت کرد و سرانجام در سال 2003 میلادی با تجاوز نظامی آمریکا به این کشور سقوط کرد.

کد خبر 11977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز