سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: مشکل بزرگی که اکنون گروه تحقیق عراق در واشنگتن با آن رو به روست انتظارات بیش از حدی است که از این گروه و گزارش آن می‌رود.

گروهی که در ابتدا و در ماه مارس توسط کنگره تشکیل شد اکنون و به تازگی از سوی کاخ سفید حلال همه مشکلات عراق تصور می‌شود.

جیمز بیکر  رئیس این گروه اما تاکید کرده که قرار نیست این گروه جادو کند و پاسخی فوری برای مشکلات عراق ارائه کند.

مقامات نزدیک و مرتبط با این گروه از خبرنگاران خواسته اند درباره پیش بینی نتایج گزارشی که قرار است در اوائل ماه دسامبر منتشر شود، درخواستی نکنند و انتظار نکته خاصی را هم نداشته باشند چون پیشنهادهای این گروه، پیشنهادهای  آشنایی است.

اعضای این گروه برای حفظ اسرار قسم یاد کرده اند اما این قسم مانع از آن نشده است که بیکر هنگام انتشار خاطراتش در اوائل امسال نظراتش را در این باره اعلام نکند.

او و اکثر هم گروهی هایش از گزینه مذاکره با ایران و سوریه درباره آینده عراق حمایت می‌کنند.

دولت بوش مخالف مذاکره با ایران بدون دریافت تضمین درباره پایان دادن به برنامه غنی سازی این کشور است.

بوش این موضوع را بار دیگر و به تازگی مورد تاکید قرار داده است. اما گزینه های جایگزین هم مطرح شده از جمله اینکه آمریکا در سازمانهای بین‌المللی با حضور ایران مشارکت و تعامل بیشتری داشته باشد.

گروه تحقیق عراق در حال بررسی این نکته است که آیا کنفرانسی برای بررسی موضوعات گستره منطقه‌ای از جمله آینده لبنان و مناقشه اسرائیل و فلسطین باید تشکیل شود یا نه.
این گروه همچنین در حال بررسی انواع مختلف آرایش نیروست.

این احتمال بسیار قوی است که یکی از پیشنهادهای این گروه خارج کردن نیروهای آمریکایی از قالب نگهبانی شهری و کاستن از میزان خسارات و تلفات در عراق باشد. در این مورد هم این بحث وجود دارد که آیا این تغییر آرایش باید بر اساس معیارهای تایید شده دولت بغداد باشد و یا آنطور که دمکراتها می‌‌گویند در جهت وادار کردن دولت به انجام انتخاب سیاسی دشوار.

کاخ سفید مخالف تعیین جدول زمانی مشخص برای خروج نیروهاست اما پیش بینی می‌شود که گروه تحقیق عراق تاکید کند که تعهد آمریکا به عراق نمی‌تواند بی پایان باشد.
گزینه دیگر، افزایش موقت تعداد نیروها برای سرکوب کردن ناآرامی های سنی ها و شبه نظامیان شیعه و دادن فرصت اعمال قدرت به دولت بغداد است.

تقریباً همه 10 عضو گروه تحقیق عراق که از 5 دمکرات و 5 جمهوریخواه تشکیل شده، به گرایش های غیر حزبی شهرت دارند. شاید یکی از معیارهای انتخاب این گروه و اعضای آن هم همین گرایش بوده است. قدرت چانه زنی این اعضا از دیگر معیارهای انتخاب این افراد است.

مثلاً ورنون جردن  به خاطر اینکه شغلی برای مونیکا لووینسکی پیدا کرد تا او را ساکت نگه دارد شهرت دارد. سا ندرا دی اکانر دیگر عضو این گروه هم که از قضات سابق دیوان عالیست به خاطر گرایش میانه و ذهن حقوقی اش انتخاب شده است.

یکی از اعضای این گروه که با بقیه اندکی متفاوت است ادوین میس نظریه پرداز جناح راست و از اعضای دولت رونالد ریگان است. او با اتخاذ سیاست نرم در مقابل ایران و سوریه مخالف است.

این گروه گفتگوهای غیر رسمی را به اظهار نظرات و پیشنهادهای رسمی ترجیح می‌دهد. این گروه همچنین برای یافتن پاسخی به بحران و نابسامانی عراق به نقطه ای فراتر از آمریکا چشم دارد.

بیکر اخیرا شامی سه ساعته با جواد ظریف نماینده ایران در سازمان ملل صرف کرد. بیکر و لی همیلتون دمکرات که در کنار هم ریاست گروه تحقیق عراق را در اختیار دارند با اطلاع از تنشهای حزبی در واشنگتن به شدت به دنبال به دست آمدن توافق و اجماع هستند.

گاردین-14 نوامبر

کد خبر 8341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز