دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جلسه محاکمه صدام حسین، رئیس جمهوری مخلوع عراق و همدستانش به اتهام نسل‌کشی علیه کردها در پرونده معروف به انفال روز دوشنبه پس از 11 روز وقفه برگزار شد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره،در سی امین جلسه دادگاه عالی جنایی عراق اسنادی ارائه شد که نشان می دهد صدام دستور استفاده از سلاح شیمیایی بر ضد کرد ها در سال 1988 را صادر کرده است.

این سند یک یادداشت دستنویس از سوی صدام به دفتر اطلاعات نظامی است که در آن دستور استفاده از سلاح های شیمیایی داده شده است.

صدام درحالی درجلسه روز دوشنبه دادگاه شرکت کرد که دوهفته قبل درنامه ای خطاب به رئیس دادگاه از وی خواست تا دردیگر جلسات این دادگاه شرکت نکند.

درجلسه گذشته این دادگاه ، پزشکان کردی که به مداوای مجروحان شیمیایی نیروهای پیشمرگه پرداختند، اظهاراتی را درمورد آنچه دیده بودند، ارائه داشتند.

علی حسن مجید معروف به علی شیمیایی وصابرعبدالعزیز الدوری عضو رهبر منطقه ای حزب بعث،طاهر توفیق العانی عضو رهبری منطقه ای حزب بعث،سلطان هاشم احمد الطائی وزیر دفاع سابق و فرمانده عملی حمله انفال،حسین رشید التکریتی عضو فرماندهی کل نیروهای مسلح ، فرحان مطلک الجبوری رئیس اطلاعات نظامی مناطق شرقی عراق، دیگر متهمان پرونده انفال هستند.

دادگاه صدام برای بررسی پرونده انفال از 21 آگوست (30 مرداد) گذشته شروع شد.

دادگاه عالی جنایی عراق 5 نوامبر( 14 آبان) صدام و عواد البندر رئیس سابق دادگاه انقلاب عراق وبرزان تکریتی برادر صدام را به اعدام با چوبه دار و طه یاسین رمضان را به حبس ابد محکوم کرد و دو تن دیگر هم به 15 سال حبس محکوم شدند

صدام و همدستانش عنوان می‌کنند که از اتهامات وارده مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در ماجرای کشتار کردها موسوم به عملیات "انفال" مبری هستند.

برآوردها از این امر حکایت دارد که صدام 180 هزار کرد را بین سال‌های 1987 الی 1988 کشته است و این کشتار در عملیات زمینی علیه جدایی‌طلبان کرد صورت گرفته که طی آن صدها روستای کرد‌نشین نابود شدند. این کشتارها ساکنان این مناطق را مجبور به فرار کرد.

اگر متهمین این پرونده مجرم شناخته شوند آنگاه این امر می‌تواند به حکم مرگ همه آنها منتهی شود. صدام هم‌اکنون نیز به مجازات مرگ بخاطر کشتار 148 نفر از ساکنین روستای دجیل محکوم به اعدام با چوبه دار شده است.

کد خبر 11294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز