یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
۱ نفر

مؤسسه همشهری تصمیم دارد برای آشنایی بیشتر با هویت تهران تورهای یک‌روزه تهرانگردی برگزار کند. این تورها از چند جهت با تورهای مرسوم و متداول متفاوت است.

تهرانگردی

به گزارش همشهری آنلاین، اول اینکه این تورها تنها مربوط به مکانها نمیشود و سراغ افراد و شخصیتهای تهرانی و قدیمی هم میرود. به یک معنا هویت تهران را تنها در مکان نمیبیند و بخش قابلاعتنایی از این هویت را در سینه و ذهن افراد جستوجو میکند.

دوم اینکه این تور تنها تفریحی و سرگرمی نیست و تلاش میشود محتوای ناب تهران را که آکنده از پیامهای عمیق سنتی و دینی است، بررسی کند و سر دست بگیرد.

سوم، تورهای تهرانگردی از میان کسانی ثبتنام میکند که حاضر باشند در روایت برآمده از این تهرانگردی در فضای مجازی همکاری کنند.

چهارم، تهرانگردی همشهری صرفا در حوزه مکانهای رسمی و نهادهای شناختهشده نیست و سراغ افراد و جاهایی میرود که برآمده از تحقیقات خبرنگار تحقیقی همشهری محله است. پنجم و در نهایت اینکه در این تورها سنت قدیمی تهرانیها در تکریم افراد نخبه و تأثیرگذار و البته گمنام شهر احیا و برگزار میشود.

بدینترتیب خوبان شهر در این طرح شناسایی و از آنها تقدیر میشود. از این جهت نخستین جلسه تور تهرانگردی همشهری به مناسبت سالروز 17دی و فرمان کشف حجاب به مکان رویدادهای مرتبط با این موضوع اختصاص داشت. خلاصه این طرح بنا دارد هویت تهران را از زبان تهرانیهای قدیمی شهر و پژوهشگران و راویان مطلع در مکانهایی که حوادث واقع شده است، روایت کند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

تور تهرانگردی همشهری تلاش میکند شهر را با مردمان، با تاریخ و با فراز و نشیب و تلخ و شیرینیهای شهر معرفی کند. نسل امروز ما نسبت به تاریخ و هویت خود دچار غفلت شده و این طرح بنا دارد همین خلأ را با روایت شاهدان عینی و پژوهشگران جبران کند. تهرانگردی یک هفته در میان و در موضوعات اجتماعی فرهنگی برگزار خواهد شد.

پنجشنبه هفته گذشته تهرانگردی همشهری در سالگرد کشف حجاب رضاخانی، به بازخوانی این ماجرای بسیار مهم تاریخ معاصر کشورمان در تهران اختصاص داشت. روایت دیکتاتوری رضاخانی که با زور اربابان انگلیسیاش و فشار روشنفکران غربزدهاش، بنا داشت یک تاریخ، فرهنگ و آیین و مذهب ما را کنار بزند.

روایت مقاومت زنان و مردانی که دلیرانه مقابل این طراحی جهانی ایستادند و نگذاشتند هویت ایرانی اسلامیمان از بین برود. مردانی که تبعید شدند، زنانی که شهید شدند، مرارتهایی که کشیدند اما ایستادند و نگذاشتند دیکتاتوری رضاخانی و استعمار انگلیسی، ارادهاش را محقق کند. در این برنامه که در چند نقطه نمادین تهران که مرتبط با موضوع کشف حجاب است برگزار شد، پای روایتگری شاهدان عینی، محققان و تحلیلگران نشستیم و تهران را از این منظر عمیقتر بررسی کردیم.

اقوام مختلف تهرانی و پوشش آنها، سبک معماری متناسب با حیا و عفاف در خانههای تهرانی و... از موضوعات این تهرانگردی بود. جزئیات تور تهرانگردی هفته گذشته با موضوع روایت گوهرشاد تهران بدین شرح بود:

1- نخستین مکان کشف حجاب اجباری در تهران

2- نخستین مکان اعتراضات خیابانی بانوان محجبه تهران مقابل دستور رضاشاه

3- محل تبعید روحانیون مبارز با فرمان کشف حجاب

4- بازدید از معماری خانههای سنتی تهران قدیم با موضوع عفاف و حیا

5- بازدید از مکانهای کشف حجاب اجباری بانوان تهرانی در زمان رضاشاه

6-بازدید از نخستین مدرسه دختران محجبه تهرانی در تقابل با دستور کشف حجاب

7- بازدید از نمایشگاه پوشش اقوام ایرانی و اقلیتهای مذهبی

8- بازدید از مکان ساماندهی بیحجابی اجباری در تهران

9- روایت هتک حرمت بانوی چادری در اغتشاشات اخیر

10- تکریم بانوی محجبه ورزشکار تهرانی

کد خبر 733360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha