شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

21 تیرماه روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. اگر امروز به حجاب اهمیت داده می‌شود و آن را ارزش معنوی برای بانوان تلقی می‌کنند، روزگاری حجاب مغایر تجدد و مدرنیزاسیون خوانده می‌شد.در اینجا باید مشخصاً به ماجرای کشف حجاب در دوره رضاخان اشاره شود.

حجاب

همشهری آنلاین_ بهاره خسروی: قانون کشف حجاب اجباری دستاورد تنها سفر خارجی رضاشاه به ترکیه بود. رضاشاه معتقد بود حجاب مانع پیشرفت زنان ایرانی می‌شود و برای همین تصمیم گرفت برای رسیدن ایران به دروازه‌های تمدن بشری و فعالیت‌های آزادانه اجتماعی زنان، آنها حجاب نداشته باشند.

غافل از اینکه قانون کشف حجاب اجباری، زنان ایرانی را خانه‌نشین کرد و بسیاری از آنها برای حفاظت از دیانت و حجاب خود مدت‌ها از خانه خارج نشدند. در این میان کسانی هم بودند برای ادامه زندگی اجتماعی خود مجبور به کشف حجاب شدند. با اعلام قانون کشف حجاب اجباری زنان محجبه اجازه ورود به اماکن عمومی ‌را نداشتند. زنان برای انجام کارهای اداری و مراجعه به مراکز دولتی حتماً باید بدون حجاب حاضر می‌شدند. با تأسیس دانشگاه تهران در سال 1313 دایره کشف حجاب اجباری گسترده‌تر شد و بسیاری از زنان هم از حق تحصیل محروم شدند. 
دختران محجبه اجازه ورود به دانشگاه را نداشتند. معلمان مدارس هم باید بدون حجاب حاضر می‌شدند و بسیاری از افراد برای حفظ موقعیت شغلی خود باید قید حجاب را می‌زدند. حتی افسران نظامی‌ برای حفظ جایگاه اجتماعیشان همسران خود را مجبور به کشف حجاب کردند. البته در این میان بودند زنانی که بالاجبار با جایگزینی کلاه به جای چادر و پوشیدن لباس‌های بلند با یقه‌های چین‌دار چسبیده به گردن و زدن عینک‌های آفتابی سعی کردند در فعالیت‌های اجتماعی هم شرکت کنند. 
 

کد خبر 527755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 3
    رعایت حجاب تاثیر عجیبی در موفقیت و امنیت و آرامش کشور عزیزمان دارد .