مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

الهام مصدقی راد: تجربه برگزاری تورهای تهرانگردی در ایام نوروز سال‌هال قبل و به‌خصوص امسال موجب شده است تا شهرداری تهران برای فصل تابستان نیز تورهای تهرانگردی ویژه را در مسیرهای مختلف طراحی کند.

ایرانگردی

تورهاي تهرانگردي، امسال و سال‌گذشته با همكاري شهرداري، ميراث فرهنگي و بخش خصوصي به شهروندان پايتخت ارائه شدند. تورهايي كه با دريافت هزينه‌اي مناسب، متقاضيان را در قالب سفرهاي نيم ‌و يك روزه به اماكن و گردشگاه‌هاي تهران مي‌برند. بيشترين فعاليت اين تورها در نوروز است اما به‌دليل استقبال شهروندان قرار است فعاليتشان از انحصار تعطيلات نوروزي خارج شده و در كل سال خدمات ارائه دهند و حالا تابستان به‌عنوان يكي از بهترين زمان‌هاي گردشگري، نخستين فصل اجراي تور تهرانگردي است. سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري هم تصميم دارد به‌دليل تقارن ماه‌مبارك رمضان با تابستان، بخشي از برنامه تورهاي گردشگري را به اين‌ماه اختصاص دهد.

رونق بخشي تسهيلات گردشگري

مجتبي احمدلو مدير توسعه امور گردشگري سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري درخصوص توسعه تورهاي تهرانگردي و خدمات ارائه شده به همشهري گفت: خوشبختانه استقبال شهروندان از تورهاي تهرانگردي بسيار خوب بوده و به‌ويژه در سال‌جاري حوزه گردشگري با رونق خوبي همراه بوده است. در همين راستا قرار است تسهيلات مناسبي براي اعضاي كانون‌هاي گردشگري فراهم شود. يكي از آنها صدور تهران‌كارت هوشمند است كه دارندگان اين كارت مي‌توانند به جز شركت در برنامه‌هاي كانون، از تخفيفات ويژه مراكز گردشگري، فرهنگي، سينماها، موزه‌ها و رستوران‌هايي كه مشخص شده‌است استفاده كنند. به‌گفته وي اين كارت با همكاري بانك شهر ارائه خواهد شد.

به گفته وي ميراث فرهنگي به‌عنوان متولي اصلي گردشگري تاكنون تعامل بسيار خوب و سازنده‌اي در اجراي اين برنامه با شهرداري داشته و قرار است هزينه دريافتي تورها هم با تعامل بيشتر بين اين دو نهاد كاهش پيدا كند. همچنين به دستور شهردار تهران قرار است از مجموع اتوبوس‌هاي جديدي كه شهرداري خريداري كرده، 30دستگاه به حوزه گردشگري اختصاص پيدا كند كه به‌گفته احمدلو اين مسئله به كاهش هزينه‌ها كمك مي‌كند.

احيا و بالفعل كردن 22سايت گردشگري در 22منطقه تهران، برنامه ديگري است كه مسئولان حوزه گردشگري سازمان رفاه آن را دنبال مي‌كنند. طي اين برنامه قراراست تمامي مناطق تهران تا پايان سال يك مركز گردشگري، علمي، مذهبي، طبيعي و... منطقه‌شان را كه از رونق افتاده يا تا‌كنون مورد توجه قرار نگرفته احيا كنند تا به مجموع مقاصد گردشگري تهران افزوده شود. به‌عنوان مثال قرار است منطقه يك بر احياي قبرستان ظهير‌الدوله به‌عنوان يك قطب گردشگري تلاش كند. اما منطقه‌اي مانند منطقه6 كه از ظرفيت‌هاي گردشگري، طبيعت‌گردي، مذهبي و... برخوردار نيست به‌دليل قرار داشتن دانشگاه‌هاي معتبر در آن تلاش مي‌كند با همكاري مناسب با اين مراكز، تورهاي علمي و دانشگاهي داير كند كه به‌ويژه براي آشنايي كنكوري‌ها با انواع رشته‌ها سودمند خواهد بود.

تدارك تورهاي اقشار خاص و فستيوال زمستاني

در تورهاي تابستاني امسال براي نخستين‌بار امكان استفاده جانبازان و معلولان از برخي تورهاي نيم‌روزه فراهم شده است. تورهاي رنگ زرد (تهران قديم)، صورتي (باغ پرندگان)، بنفش (شهرك سينمايي) و فيروزه‌اي (درياچه) تورهاي گردشگري هستند كه به‌دليل مناسب‌سازي مكان مورد بازديد، اين افراد به‌راحتي مي‌توانند از آنها استفاده كنند. خودروي ويژه جانبازان و معلولان به در منازل آنها مراجعه كرده و آنها را به همراه اعضاي خانواده به تهرانگردي مي‌برد.

برنامه تهرانگردي در‌ماه مبارك رمضان باتغييراتي همچنان ادامه پيدا مي‌كند اما رويكرد مذهبي در تورهاي اين‌ماه غالب خواهد بود و ساعت اجراي آن نيز به افطار ختم مي‌شود. شب‌هاي تهران نيز بخش ديگري از تورها را شامل شده است.

آشنايي با جاذبه‌ها و هزينه اندك

گردشگراني كه از تورهاي نوروزي در سال‌جاري استفاده كردند از نحوه برگزاري و برنامه‌هاي آنها رضايت دارند و برخي از آنها براي دومين سال متوالي اين تورها را براي گشت و‌گذار در شهر انتخاب كرده‌اند. آشنايي بيشتر با جاذبه‌هاي گردشگري تهران به‌عنوان شهر محل سكونت، هزينه اندك و بهره‌مندي از تخفيفات درنظرگرفته شده در مقايسه با مراجعه شخصي به اين مراكز، كاهش هزينه رفت‌وآمد، تقويت و بهبود برنامه تورها و... ازجمله مهم‌ترين دلايل استفاده گردشگران و رضايت آنها از تور تهرانگردي است.

برنامه‌هاي جديدي كه به اجرا درمي‌آيند، به زماني براي شناخته شدن نياز دارند، تورهاي تهرانگردي نيز از اين مسئله مستثني نيستند و به همين دليل هنوز بسياري از شهروندان تهراني آشنايي با آن ندارند. تبليغات گسترده تورها نيز به‌دليل آنكه در آستانه تعطيلات نوروز انجام مي‌شود شايد از نگاه شهروندان دور مي‌مانند. بيشتر كساني هم كه ازاين تورها استفاده مي‌كنند يا رفت وآمدي به سراي محله‌شان داشته‌اند يا از طريق شوراياران با فعاليت كانون گردشگري آشنا شده‌اند البته نبايد از عملكرد هر منطقه در جذب مخاطب هم غافل ماند. اكنون اما قرار است با توسعه فعاليت‌ تورها، با همكاري سازمان زيباسازي تبليغات خوبي در آستانه فصل جديد گردشگري انجام شود.

کد خبر 262098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha