سید محمد فخار: ترویج ورزش همگانی رویکرد اصلی توسعه ورزش پایتخت در سال‌های اخیر بوده است.

ورز ش

آنگونه كه سيدمحمد آقامير، رئيس سازمان ورزش شهرداري تهران در گفت‌وگو با همشهري تصريح كرده، تحقق منويات رهبر معظم انقلاب در بحث ترويج سبك زندگي اسلامي-ايراني با توسعه ورزش همگاني مدنظر مديريت شهري بوده و هست. بدين‌ترتيب با سرمايه‌گذاري در توسعه ورزش با محور كانون‌هاي مساجد، بسيج و آموزش و پرورش سعي شده بسترسازي فرهنگي براي مشاركت جامعه فراهم شود.

سازمان ورزش در برنامه 5ساله دوم پايتخت برنامه‌هاي خود را با 2رويكرد «توسعه زيرساخت ها» و «بهره برداري و عملكرد» پيش مي‌برد. در حوزه زيرساخت طبق برنامه 374مكان ورزشي قابل دسترس در هر محله تهران براي بهره‌گيري شهروندان ايجاد مي‌شود كه تاكنون 196مكان ورزشي ايجاد شده و مابقي آن نيز تا پايان برنامه با مشاركت بخش خصوصي در تهران شكل مي‌گيرد. در حوزه بهره‌برداري نيز بايد حدود 50درصد شهروندان تحت پوشش فعاليت‌هاي ورزش همگاني قرار گيرند. هم‌اكنون 17درصد آقايان و 17درصد بانوان شهر در 3نوع فعاليت ورزش همگاني شركت مي‌كنند. از سويي با تجربه سال‌هاي اخير در زمينه توسعه تفريحات ورزشي، تلاش شده تا زمينه حضور 3.5 ميليون شهروند در مقاطع مختلف فراهم شود.

به گفته آقامير، در بخش ورزش همگاني مردم تهران بارها نشان داده‌اند كه علاقه وافري به امر ورزش دارند و توجه به ورزش فرصتي است كه بايد به نحو شايسته تقويت شود كه يكي از لازمه‌هاي آن توسعه زيرساخت‌ها باشد. مردم بايد اماكن ورزشي در دسترس و ارزان‌قيمت داشته باشند. تجهيز 2هزار بوستان تهران به وسايل ورزشي گامي در اين زمينه بوده است. از طرفي با ساخت 350مجموعه ورزشي و 650زمين چمن تلاش شده علاقه‌مندي‌ها به ورزش افزايش يابد.

ارائه خدمات رايگان

در زمينه توسعه ورزش همگاني سازمان ورزش، 3نوع فعاليت را در شهر سامان داده است. بخشي از اين فعاليت‌ها، رايگان است كه در 2هزار ايستگاه ورزشي به شهروندان ارائه مي‌شود. بخش ديگر از فعاليت‌ها با محور رقابت براي استمرار ورزش همگاني و شوق و نشاط ميان جوانان شكل گرفته كه در 40رشته به آقايان و 25رشته به بانوان خدمات ورزشي ارائه مي‌دهد. در اين بخش نيز برگزاري رقابت‌هاي ورزش محله‌ها كاملا رايگان ارائه مي‌شود تا جامعه هدف بتوانند در بخش‌هاي نيمه حرفه‌اي نيز پيشرفت داشته باشند. اما بخش سوم از فعاليت‌هاي سازمان ورزش خدماتي است كه در مكان‌هاي متوسط و عالي در سطح تهران ارائه مي‌شود و شهرداري توانسته در 374محله شهر با مديريت خود مردم خانه‌هاي ورزش را توسعه دهد و رضايتمندي نسبي را در همه محله‌ها ايجاد كند. در اين بخش همچنين 53مجموعه ورزشي الزهرا براي بانوان خدمات ارائه مي‌دهند كه 5سال است در اين مجموعه‌ها تعرفه‌ها ثابت مانده و هيچ افزايشي صورت نگرفته است.

تنها افزايش قيمتي كه در همه اين 5سال روال بوده است، قيمت مجموعه‌هاي آبي در‌ماه رمضان است كه فعاليت آنها به 2سانس افطار تا سحر منحصر مي‌شود و كاركنان آن بايد تا نيمه‌هاي شب در محل حضور داشته باشند. به‌گفته آقامير اين افزايش قيمت به‌ماه رمضان منحصر مي‌شود و در سال‌هاي اخير روال جاري بوده است. وي افزود:‌ نمي‌توان با مصوبات شوراي گذشته و روال جاري سليقه‌اي برخورد كرد.

يكي از انتقاد‌هايي كه از مجموعه‌هاي ورزشي شهرداري مطرح مي‌شود، بحث استاندارد نبودن اين تجهيزات و امكانات است.
به گفته رئيس سازمان ورزش شهرداري، برخي انتظار دارند اين اماكن داراي استانداردهاي حرفه‌اي باشند اما بايد توجه داشت كه امكانات در مقياس محله‌اي ارائه مي‌شود و در بحث ورزش همگاني مقياس حرفه‌اي مطرح نيست.

گرچه مسئولان هم استانداردهاي اوليه را درنظر مي‌گيرند و امكانات بايد از سطح قابل‌قبولي برخوردار باشند. در شوراي سوم تسهيلات مشاركت بخش خصوصي براي مشاركت در توسعه زيرساخت ورزش همگاني ايجاد شد تا در 374خانه ورزش، امكانات ورزشي با استاندارد مقياس محله ايجاد شود و توجه شهرداري تهران در اين بخش متمركز بر توسعه ورزش همگاني است. همچنين تخفيف 50 درصدي به اقشار خاص شامل دانش‌آموزان، دانشجويان و سالمندان ارائه مي‌شود.از سويي 85درصد مجموعه‌هاي ورزشي شهرداري تهران داراي مجوز قانوني از سوي اداره كل ورزش استان تهران است و در 15درصد بقيه نيز پرونده‌ها در حال تكميل شدن و سير مراحل قانوني اخذ مجوز است.

کد خبر 266271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha