رئیس گروه مشاوران شهردار تهران با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب به موضوع معماری اسلامی - ایرانی گفت: به‌زودی شاهد تغییرات اساسی هم در قالب نرم‌افزاری و هم سخت افزار در حوزه شهرسازی و معماری خواهیم بود.

در این ارتباط محمدهادی ایازی خبر داد که تا پایان امسال 22 خیابان در مناطق تهران مطابق با معماری ایرانی و اسلامی بهسازی می‌شود.محمدهادی ایازی روز گذشته در نخستین همایش شهرسازی ایرانی - اسلامی که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، اظهارداشت: در ملاقاتی که مجموعه مدیریت شهری با رهبر معظم انقلاب داشت، ایشان تأکید ویژه‌ای بر موضوع معماری ایرانی-اسلامی داشتند و این امر از دغدغه‌های ایشان است. به‌طوری که از مسئولان خواستند با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند.

وی با بیان اینکه دراین خصوص در شهرداری تهران تمهیدات خوبی پیش‌بینی شده، افزود: متأسفانه ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، معماری‌ای که مربوط به انقلاب باشد را نداریم. این در حالی است که از دوران‌های گذشته معماری مربوط به دوره صفویه، دوره قاجاریه و حتی دوران پهلوی اول و دوم را داریم.

ایازی با اشاره به مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری در سال گذشته گفت: در یکی از مناظره‌‌ها تصاویری به نامزدها درخصوص برج‌ها و ساختمان‌ها نشان داده می‌شد که هر کدام قضاوتی داشتند که ای‌کاش آن حرف‌هایی که در زمان انتخابات بیان می‌شد عملی شود.

وی اضافه کرد: به عقیده بنده مسکن مهر زاغه نشینی نوین است. زاغه نشینی مرکزی است که آسیب‌های اجتماعی در آن شکل می‌گیرد و مسکن مهر به‌خاطر معماری‌ای که دارد این آسیب‌ها را دیکته می‌کند.ایازی به سفر خود به یکی از شهرهای هند اشاره و بیان کرد: ساختمان‌های آن شهر به‌مراتب از ساختمان‌های شهر ما نامنظم‌تر است اما تمامی ساختمان‌ها در این شهر صورتی است و این رنگ به این شهر هویت داده و همه این شهر را با ساختمان‌های صورتی‌رنگش می‌شناسند.

رئیس گروه مشاوران شهردار تهران در ادامه با تأکید بر اینکه اولویت ما بیشتر نمای ساختمان‌هاست، تصریح کرد: در محله سرچشمه تهران ساختمان‌های قدیمی وجود دارد که به هویت شهر کمک می‌کند. حال سؤال اینجاست که ما چقدر از این ساختمان‌ها مراقبت می‌کنیم تا تخریب نشوند؟ وی با بیان اینکه در خیابان 17شهریور و میدان امام‌حسین(ع) کارهای بزرگی انجام شده است اما کاربری‌ها و جلوه اصلی آن باید مشخص شود، تأکید کرد: 22خیابان در 22منطقه مشخص شده و به شهرداران مناطق 22گانه تأکید شده است که جداره این خیابان‌ها مطابق با معماری ایرانی - اسلامی باشد تا شهر هویت پیدا کند. ایازی اضافه کرد: در این راستا اقدامات جدی صورت می‌گیرد و شهرهای دیگر هم از شهر تهران الگوبرداری خواهند کرد.

ما امیدواریم که شهروندان نیز معماری بنای خود را با بنای هویت‌بخش تطبیق دهند. ایازی با اشاره به تجدیدنظرهایی که در طرح تفصیلی صورت گرفته است، اظهارداشت: خیابان ولیعصر یک خیابان فرهنگی است و ما نظرمان این است که بارگذاری در آن کاهش یابد تا یک راسته فرهنگی در شهر داشته باشیم.

کد خبر 260616
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز