یک بررسی جدید نشان می‌دهد که نوشیدن مایعات کافی و تامین آب کافی برای بدن با دچار شدن کمتر به بیماری‌های مزمن ارتباط دارد.

water

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌ای تودی پژوهشگران آمریکایی این هفته نتایج یک تحقیق در ژورنال ای‌بیومدیسن (Ebiomedicine) منتشر کردند که در آن اطلاعات مربوط به ۱۱۲۵۵ بزرگسال برای بررسی میزان سدیم سرم بزرگسالان که بسته میزان دریافت مایعات بوسیله یک شخص افزایش یا کاهش پیدا می‌کند، استفاده شده بود.

این پژوهشگران دریافتند که بزرگسالانی که میزان‌های سدیم خونشان در انتهای بالایی طیف طبیعی قرار دارد، نسبت به همردیفانشان که میزان سدیم خونشان در انتهایی پایینی این طیف قرار دارد،  با احتمال بیشتری ممکن است دچار بیماری‌های مزمن شوند و نشانه‌های پیشرفت پیری زیست‌شناختی را نشان دهند.

این پژوهشگران از موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا (NIH) همچنین به این نتیجه رسیدند که بزرگسالان دارای میزان‌های بالاترسدیم خون در سنین پایین‌تری می‌میرند.

 پژوهشگران NIH از اطلاعاتی که شرکت‌کنندگان در بررسی در طی پنج ویزیت پزشکی در طول دهه‌ها در اختیار گذاشته بودند، استفاده کردند. نخستین دو ویزیت پزشکی در هنگامی انجام شده بود که شرکت‌کنندگان در دهه ۵۰ زندگی‌شان بودند و سه ویزیت دیگر در فاصله ۷۰ تا ۹۰ سالگی افراد انجام شده بود. پژوهشگران به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه میزان‌های دسیم با ۱۵ شاخص سلامت مربوط به «پیری زیست‌شناختی» مانند فشار خون، کلسترول، قند خون و سایر عوامل ارتباط دارد.

به گفته این پژوهشگران، بر اساس عواملی مانند سلامت قلبی-عروقی و کارکرد ریه‌ها، افراد در انتهای بالایی طیف طبیعی میزان سدیم خون «با احتمال بیشتری نشانه‌های پیری زیستی سریع‌تر را نشان می‌دهند.»

البته این پژوهشگران می‌گوید پژوهش‌های بیشتری لازم است تا معلوم شود آیا تامین آب کافی برای بدن «می‌تواند زمینه‌ساز سالمندی سالم باشد، از بیماری‌های جلوگیری کند و به عمر طولانی‌تر بینجامد.»

به علاوه نوشیدن آب تنها عاملی نیست که می‌تواند بر میزان‌های سدیم شخص اثر بگذارد. این میزان همچنین تحت تاثیر بیماری‌ها و سایر عوامل قرار می‌گیرد.

همچنین بیماری‌های مزمن ناشی از طیفی از عوامل هستند، از جمله ژنتیک و عوامل دیگر.

چه میزان آب در روز باید نوشید؟

افراد متفاوت در طول روز نیاز به مقدارهای متفاوتی آب برای حمایت از کارکردهای بدنشان دارند.

اما راهنماهایی برای میزان مصرف مایعات هم وجود دارد. از جمله راهنماهای آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا در این باره که مصرف حدود ۱۵/۵ فنجان مایعات در روز (هر فنجان معادل ۲۴۰ میلی‌لیتر یا سی‌سی) را برای مردان و ۱۵/۵ فنجان مایعات در روز برای زنان را توصیه می‌کند.

این میزان مایعات توصیه‌شده شامل مایعات به دست آمده از غذاها هم می‌شود که حدود ۲۰ درصد از میزان دریافت روزانه مایعات را تشکیل می‌دهند.

نوشیدن میزان کافی آب چه سودمندی‌هایی دارد؟

نوشیدن میزان کافی آب و مایعاات دیگر می‌تواند به جلوگیری از کم‌آبی بدن (دهیدراتاسیون) کمک کند، دمای بدن شما در حد طبیعی نگهدارد، مفاصل شما را نرم نگهارد، از طناب نخاعی و سایر بافت‌ها محافظت کند.

اگر ندرتا احساس تشنگی می‌کنید و ادرارتان به رنگ زرد روشن است، احتمالا آب کافی دریافت کرده‌اید.

چطور آب بیشتری بنوشید؟

یک توصیه ساده این است که یک بطری آب به همراه داشته باشید که بتوانید آنها در طول روز دوباره پر کنید. همراه داشتن بطری‌های آب منجمد هم می‌تواند آب سرد را در طول روز برایتان فراهم کنید. بهتر است به جای نوشیدنی‌های شیرین و قند دارد آب را انتخاب کنید و به آن لیمو یا آب لیمو اضافه کنید.

کد خبر 732656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AU ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    تاثیر عجیب نوشیدن آب ناسالم در خوزستان، سیستان و........ را هم بگویید