دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
۶ نفر

‌منطقه۱۲ مدارس قدیمی و تاریخی بسیاری را در دل خود جا داده است. برخی از این مدارس در حال حاضر کاربری دیگری دارند و برخی از آنها هنوز نام و نشان مدرسه را یدک می‌کشند. یکی از این مدارس‌ تاریخی پایتخت مدرسه فیلسوف‌الدوله است که در دوران ناصری بنا شده و همچنان برای علاقه‌مندان به معماری جذابیت دارد.

فیلسوف الدوله

همشهری آنلاین - فرزین شیرزادی : میرزا کاظم فیلسوف‌الدوله پزشک معروف دوره ناصرالدین شاه بود. او مسجد و مدرسه‌ای را در کنار امامزاده سیداسماعیل(ع)، جایی که امروزه خیابان شهید مصطفی خمینی(ره) می‌نامیم، ساخت. فیلسوف‌الدوله در سال ۱۳۲۳ هجری قمری درگذشت. مقبره او در حیاط بسیار کوچکی در پشت صحن اصلی همین مسجد قرار دارد.

قصه‌های خواندنی‌ تهران را اینجا ببینید

در کتب تاریخی‌آمده که ساخت بنای این مدرسه و مسجد ۱۰ سال به طول انجامید. البته کار ساخت مسجد کامل نشد. می‌گویند ملک‌الاطباء قصد داشت تا دو مناره در سردر اصلی مسجد بنا کند که از مناره‌های امامزاده سیداسماعیل زیباتر باشد، ولی ظاهرا عمر فیلسوف کفاف ساخت این مناره‌ها را نداد و او در گذشت. دو مناره مسجد فیلسوف‌الدوله همچنان نمایی آجری دارند و نیمه‌کاره است. آدرس این مدرسه و مسجد را در محله چاله‌میدان از هرکس بپرسید، نشانتان می‌دهد. مدرسه علمیه فیلسوف‌الدوله از مدارس حوزه علمیه در تهران به شمار می‌رود و در فهرست قدیمی‌ترین‌های مدارس تهران جای دارد.

کد خبر 731510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha