خانه امام خمینی (ره) در محله جماران، با تاریخ انقلاب گره خوره است؛ خانه‌ای کوچک، ساده و به دور از تجملات که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی تا پایان عمر در آن زندگی کرد و بخشی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تصمیمات کشور در همین خانه کوچک واقع در محله جماران گرفته شد.

خانه تاریخی

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: محله جماران اگرچه تاریخی کهن دارد و از آبادی‌های قدیمی شمیران در شمال تهران به شمار می‌رود، اما نام جماران با سکونت امام خمینی (ره) در یکی از خانه‌های این محله به نامی آشنا برای تمام ایران تبدیل شد. خانه امام (ره) در محله جماران، در واقع  منزل موروثی حجت الاسلام و المسلمین «سید مهدی امام جمارانی» بود. او پس از ورود امام (ره) به جماران خانه‌اش را با افتخار و بدون هیچ چشم‌داشتی در اختیار امام خمینی(ره) قرار داد و البته ماهانه مبلغی حدود هشتاد هزار ریال به عنوان اجاره دریافت می‌کرد.

مهم‌ترین تصمیمات کشور در این خانه کوچک گرفته می‌شد

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

خانه امام خمینی (ره) در محله جماران بدون هیچ برنامه‌ریزی قبلی به عنوان محل سکونت بنیان‌گذار انقلاب انتخاب شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام‌خمینی‌(ره) همراه با خانواده تا ماه‌های آخر سال ١٣۵٨ در شهر قم حضور داشتند اما پس از آنکه ایشان دچار ناراحتی قلبی شدند، در اواخر سال ۱۳۵۸ به توصیه پزشکان برای درمان به تهران آمدند. امام در ابتدا در خانه‌ای واقع در محله دربند ساکن شدند و در بیست و هشتم اردیبهشت ۱۳۵۹ از دربند به جماران نقل مکان کردند. خانه امام (ره) در جماران به پیشنهاد سید مهدی امام جمارانی و بدون هیچ برنامه‌ریزی قبلی در اختیار ایشان قرار گرفت؛ خانه‌ای ساده و بی‌آلایش که شاهد مهمترین تصمیمات بنیان‌گذار انقلاب برای کشور بود.

مهم‌ترین تصمیمات کشور در این خانه کوچک گرفته می‌شد

خانه ساده بنیان‌گذار انقلاب

خانه امام خمینی (ره) در جماران، خانه‌ای ساده و به دور از تجملات بود. زیربنای این خانه ۱۵۰ متر مربع و شامل یک ساختمان آجری ساده و حیاطی به مساحت حدود ۴۰ متر مربع است. این ساختمان آجری، یک طبقه مسکونی و همچنین یک زیرزمین دارد. در طبقه همکف، دو اتاق و یک راهروی باریک و سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه قرار دارد. آشپزخانه با دری به حیاط دیگری در شمال خانه متصل می‌شود که محل اقامت همسر امام (ره) بود. یکی دیگر از ویژگی‌های این خانه، نزدیکی آن به حسینیه جماران است. ایوان حسینیه از طریق دری به حیاط منزل امام (ره) ارتباط پیدا می‌کند. همین مجاورت با حسینیه جماران یکی از امتیازات این خانه محسوب می‌شد. اکنون این خانه با حفظ وسایل شخصی امام خمینی‌ (ره) تبدیل به موزه شده است و به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی تهران، مورد بازدید علاقه‌مندان قرار دارد. این اثر ارزشمند در سال ۱۳۷۶، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مهم‌ترین تصمیمات کشور در این خانه کوچک گرفته می‌شد

خانه امام خمینی (ره) در محله جماران، خیابان شهید باهنر، خیابان یاسر، خیابان شهید حسین کیا واقع است.

مهم‌ترین تصمیمات کشور در این خانه کوچک گرفته می‌شد

مهم‌ترین تصمیمات کشور در این خانه کوچک گرفته می‌شد

کد خبر 729379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha