شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

مسجد جامع جماران در نزدیکی میدان اصلی این محله یکی از کانون‌های قدیمی و مهم گردهمایی اهالی جماران است. قدمت مسجد جامع پیشین جماران به سال‌های آغازین دوران ناصرالدین‌شاه قاجار می‌رسد اما بنای مسجد بارها در گذر زمان دستخوش تغییر شده است. در ادامه به پیشینه تاریخی این مسجد پرداخته‌ایم.

مسجد جامع جماران

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: جماران در نخستین سال‌های حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار بود که صاحب مسجد جامع شد. مسجدی که البته به دلیل فرسودگی بنا در چند نوبت باسازی شد تا میزبان گردهمایی‌ها، برگزاری نمازهای یومیه و مراسم آئینی و مذهبی اهالی جماران باشد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

«علیرضا زمانی» تهران‌پژوه در این‌باره می‌گوید: «بنای عهد قجری مسجد جامع جماران برای نخستین بار در سال ۱۳۲۵ شمسی توسط سید حسن هاشمی علیا بازسازی و در دهه هفتاد نیز یک بار دیگر توسط هیئت امنا مرمت شد. مسجد جامع قدیم جماران که حدود ۳۵۰ متر مربع مساحت داشت و با کاشی‌کاری‌های زیبا در دل محله می‌درخشید به دلیل افزایش جمعیت جماران فضای چندانی برای برگزاری مراسم نداشت و از این روز جمارانی‌ها به فکر توسعه مسجد افتادند.»

یادگار عهد قجر در جماران

مسجد جامع جدید جماران اما با همراهی و همدلی اهالی ساخته شد و اکنون ساختمان زیبای آن با تلفیقی از معماری جدید و سنتی از جمع کثیری از اهالی جماران میزبانی می‌کند. زمانی ادامه می‌دهد: «در روند توسعه مسجد جامع، ابتدا خانه‌ای در غرب مسجد توسط سید مهدی امام‌جمارانی، امام جماعت مسجد و با کمک‌های مردمی خریداری شد. حاج تقی منایی، یکی دیگر از اهالی جماران خانه‌ای با مساجت ۴۰۰ متر مربع را در شمال مسجد خرید و به زمین مسجد الحاق کرد تا شرایط برای توسعه و بازسازی مسجد فراهم شود.»

یادگار عهد قجر در جماران

پس از تخریب ساختمان قدیمی مسجد، مسجد جامع جدید جماران با همدلی و همراهی اهالی در طول ۴ سال بنا شد و در سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسید. اکنون ساختمان این مسجد با تلفیقی از معماری جدید و سنتی یکی از بناهای درخشان محله جماران به شمار می‌رود و جلوه محراب و گنبد هشت‌ضلعی آن چشم هر بازدیدکننده‌های را خیره می‌کند.

کد خبر 831014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha