دکتر «علی قادری» از اهالی محله امامزاده قاسم(ع) که مدتی سمت معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) را برعهده داشته است می‌گوید: «امام(ره) در ۳ محله شمیران سکونت داشتند.»

امام

  او حضور امام(ره) در محله‌های شمیران را روایت می‌کند.

علی قادری / از اهالی قدیمی محل

محله امامزاده قاسم(ع) نخستین و قدیمی‌ترین محله‌ای است که امام خمینی(ره) مدتی در آن سکونت داشته‌اند. دکتر«علی قادری» حضور امام(ره) در این محله را مربوط به تابستان سال‌های ۱۳۳۷ و ۱۳۳۴۱ می‌داند و می‌گوید: «امام(ره) مدتی در این محله سکونت داشتند. مسجدجامع امامزاده قاسم(ع) به همت مرحوم آیت‌الله ‌سید حسین رسولی محلاتی بنا شد و توسط آیت‌الله ‌سید هاشم رسولی محلاتی بازسازی شده بود. طی سال‌های حضور امام(ره) نمازجماعت در این مسجد به امامت امام خمینی(ره) اقامه می‌شد. » قادری که در آن دوران کم‌سن و سال بود خاطره‌ای که از آن دوره به یاد دارد دیدار امام(ره) در حال رفتن به مسجد است و این نخستین ملاقات او با بزرگمردی است که چند سال بعد تحولی بزرگ در تاریخ ایران به وجود می‌آورد.  

ساختمان کوچکی که سال‌ها پیش حسین حاج اسدالله ساخت تا محلی برای استراحت مرحوم حاج احمدآقا باشد. 

  • محله دربند 

پزشکان تشخیص داده بودند که رهبر انقلاب نباید به قم بازگردند و لازم است منزلی نزدیک بیمارستان قلب برای ایشان تهیه شود. قادری می‌گوید: «آقا علاقه‌مند بودند به امامزاده قاسم(ع) بیایند و مشخصاً از خانه آقای رسولی نام بردند که آن زمان قرار بر بازسازی آن بود. خانه‌ای در خیابان دربند، کوچه معتضد را که متعلق به ۲ شریک به نام‌های حاج رضا مشرف و مرحوم ملک شانی بود در نظر گرفتند. البته سهم حاج رضا از این مجموعه شاید ۵ و مرحوم شانی که دفتر معاملات ملکی در محله ظهیرالدوله نزدیک همین خانه داشت یک سهم بود و به همین دلیل در اجاره نامه فقط نام آقای مشرف آمد. خانه جزو قریه امامزاده قاسم(ع) بود و در نزدیکی رودخانه گلابدره قرار داشت. عید سال ۱۳۵۹ افراد بسیاری برای ملاقات با امام(ره) به این خانه می‌آمدند. خانه ۳ طبقه بود و امام(ره) در طبقه سوم سکونت داشتند. امام(ره) از سکونت در این خانه رضایت نداشتند. زیرا اولاً خانه در میان بومیان محل نبود و در اطراف آن خانه‌های اشرافی وجود داشت. و دوم اینکه ۲ شریکی که آن را اجاره داده بودند قصد فروشش را داشتند و به خاطر آقا آن را در اختیار گذاشته بودند و قصد دریافت اجاره نداشتند. » قادری درباره ماجرای رفتن امام(ره) به جماران می‌گوید: «آقا ضرب‌الاجل تعیین کردند که اگر تا پایان آن مدت، خانه مناسبی پیدا نشود به قم باز خواهند گشت. »

دیدار با امام (ره) / در اولین روزهای حضور در جماران 
  • محله جماران

بعد از تعیین ضرب‌الاجل امام(ره)، رسولی محلاتی در امامزاده قاسم(ع) و امام جمارانی در جماران به دنبال خانه مناسب می‌گشتند و نهایت قرعه فال به نام حجت‌الاسلام سیدمهدی امام جمارانی افتاد. حاج آقا جمارانی یافتن خانه مناسب را این‌گونه روایت کرده است: «یک روز حاج احمد آقا آمده بودند منزل ما که برویم جای مناسبی برای سکونت امام(ره) پیدا کنیم. جایی پیدا نشد. ظهر در منزل ما در جماران ناهار می‌خوردیم که به حاج احمدآقا گفتم اگر منزل ما به دردتان بخورد، این ۲ منزل کوچک اخوی و همشیره‌مان را با حسینیه یکی می‌کنیم تا بتواند خواسته ایشان را برآورده کند. مرحوم حاج احمدآقا برآوردی کردند و گفتند: خوب است؛ منتها باید خانم(همسر امام(ره)) بپسندند. خانم همان روز عصر تشریف آوردند و آنجا را دیدند. حسینیه نیمه‌کاره بود. ۳، ۴ روز در حسینیه، بنایی و قرار شد کارها زودتر پیش برود. این تعمیرات جزئی ۴ روز طول کشید. وقتی امام(ره) متوجه شدند که این تعمیرات لازم بوده، راضی شدند. بعد از ۴ روز به جماران تشریف آوردند. یادم است که حسینیه مملو از مصالح بود. اما ظرف این ۴ روز تمامی اهل محل به عشق حضور امام(ره) در محله جماران کمک کردند تا حسینیه تکمیل شود و آنجا را برای ملاقات‌های امام(ره) مهیا کنند. »

کد خبر 515391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha