سازمان غذا و داروی آمریکا نخستین دارو برای به تاخیر انداختن شروع دیابت نوع یک را به تایید رساند.

Diabetes

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز این دارو به نام «تزیلد» (Tzield) یک آنتی‌بادی مونوکلونال (پادتن تک‌دودمانی) تزریقی است که برای افراد ۸ ساله و بالاتر که نشانه‌های اولیه دیابت نوع یک را دارند، تایید شده است.

علائم دیابت نوع یک ممکن است در هر سنی ظاهر شوند، اما این بیماری معمولا در دوران کودکی و ابتدای جوانی تشخیص داده می‌شود.

در افراد مبلا به دیابت نوع یک، بدن نمی‌تواند انسولین، یعنی هورمونی که به سلول‌ها می‌گوید قند را از جریان خون بردارند و انرژی تولید کنند، بسازد. در نبود نسولین،  مقدار زیادی قند در خون تجمع پیدا می‌کند که می‌تواند به مشکلات سلامت بینجامد.

داروی جدید که ساخت شرکت‌های داروسای سانوفی و Provention Bio است، از حمله اشتباهی دستگاه ایمنی به سلول‌هایی که در لوزالمعده انسولین تولید می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید تایید این دارو بر اساس کارآزمایی‌های بالینی مرحله دوم در ۷۶ شرکت‌کننده بوه است که به طور اتفاقی به دو گروه دریافت‌کننده دارو یا دارونما یک بار در روز به طور تزریقی برای ۱۴ روز تقسیم شده بودند. افراد در این کارآزمایی دچار شکل ابتدایی دیابت نوع یک بودند که در آن قند خون در حد غیرطبیعی است، اما علائم بیماری هنوز ظاهر نشده‌اند.

این کارآزمایی نشان داد که زمان میانه تشخیص برای افرادی که این دارو را دریافت کرده‌اند، حدود پنج سال است در حالیکه افراد در گروه دارونما (داروی بی‌اثر) این زمان حدود دو سال است.

انجمن دیابت آمریکا از تایید این دارو با عنوان «لحظه‌ای تاریخی» برای همه افراد مبتلا به این عارضه استقبال کرد.

افراد مبتلا به دیابت نوع یک معمولا نیاز به تزریق‌های متعدد انسولین در هر روز برای بقیه زندگی‌شان دارند که بار مالی عمده‌ای را بر آنها تحمیل می‌کند. افراد دچار دیابت نوع یک بدون درمان ممکن است به عوارضی جدی مبتلا شوند، از جمله عارضه «کتواسیدوز دیابتی» و در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید شایع‌ترین عوارض جانبی این دارو شامل کاهش برخی از انواع گلبول‌های سفید، دانه‌های پوستی و سردرد است.

کد خبر 721383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha