گروه بین‌الملل: تانک‌های رژیم صهیونیستی برای نخستین بار از زمان آغاز حملات این رژیم به غزه، به روی این منطقه آتش‌ گشودند.

 این اقدام به منزله نزدیک شدن جنگ زمینی و پس از 3 روز بمباران هوایی غزه صورت گرفت.

براساس گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، تعداد دیگری از ساکنان غزه نیز روز سه‌شنبه زخمی شدند و آمار قربانیان این حملات در 4 روز گذشته به 380 شهید و بیش از 1700 زخمی رسید.پیش از این منابع خبری گزارش داده بودند که همزمان با پایان نسبی عملیات هوایی، احتمال عملیات زمینی افزایش یافته است.

 همچنین ده‌ها تانک و تسلیحات سنگین زرهی در نقاط مختلف در مرز غزه آرایش جنگی به‌خود گرفتند. رژیم صهیونیستی همچنین بیش از 6500 نفر از نیروهای ذخیره خود را فرا خوانده و به آنها اعلام آماده‌باش کامل داده تا درصورت آغاز حمله زمینی وارد عمل شوند.

از سوی دیگر، یک سخنگوی تل‌آویو اعلام کرد که نواحی مرزی اسرائیل در اطراف نوار غزه یک منطقه بسته نظامی است. دیروز همچنین معاون وزیر دفاع رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش این رژیم آماده جنگ در غزه برای هفته‌هاست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماتان ویلنای، معاون وزیر دفاع رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ارتش اسرائیل آماده جنگ و عملیات نظامی است و تدابیر و آمادگی‌های لازم برای ادامه عملیات تا چند هفته را دارد.

وزارت دفاع رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که ارتش، منتظر تصمیم سیاسی برای حملات زمینی است. رژیم صهیونیستی محیط مرزی اطراف نوار غزه را منطقه بسته نظامی خوانده و حدود 100 تانک را در آنجا مستقر کرده است.

روز سه شنبه اتفاقات دیگری هم روی داد و رژیم صهیونیستی دست‌کم 40 بار ساختمان‌های نوار غزه و به‌ویژه تاسیسات وابسته به وزارتخانه‌ها یا دستگاه‌های امنیتی فلسطین را بمباران کرد.

به گفته مسئولان حماس، بیشتر اهداف این حمله هوایی در مرکز شهر غزه و مقر ریاست دولت فلسطین، وزارت دفاع، خارجه، امور دارایی و دانشگاه اسلامی که روز یکشنبه هدف قرار گرفت، متمرکز بود.

ساختمان وزارت خارجه دولت فلسطین و نیز ساختمان‌های اطراف آن و نیز ساختمان وزارت امور دارایی در این حمله هوایی کاملا منهدم شد به‌طوری که در پی این حمله حریق از این ساختمان شعله‌ور گردید.

اولمرت: بمباران، مرحله اول بود

ایهود اولمرت، کفیل نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این بمباران‌ بخش نخست از طرحی چند‌مرحله‌ای است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آیلت فریش، سخنگوی شیمون پرز رئیس‌جمهوری رژیم صهیونیستی گفت که اولمرت در گزارشی که به پرز داد اعلام کرده است، حمله به غزه که از روز شنبه آغاز شده تنها مرحله اول از چندین مرحله‌ای است که توسط کابینه امنیتی تصویب شده است.

نخست‌وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی پیش از این نیز اعلام کرد که احتمالاً عملیات نظامی در غزه بیش از زمان مورد انتظار همه به طول بینجامد. ایهود اولمرت در آغاز نشست کابینه رژیم صهیونیستی تاکید کرد که عملیات نظامی در غزه ادامه خواهد داشت و احتمالاً بیش از حد انتظارها به طول می‌انجامد.

پرز نیز مدعی شد: اسرائیل با مردم فلسطین در غزه نمی‌جنگد، بلکه هدف ما جنگ با گروه‌های تروریستی موجود در این منطقه است.

اسرائیل: تمایلی به آتش‌بس نداریم

وزیر زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی اظهار کرد: اسرائیل در حال حاضر تمایلی به برقراری آتش‌بس با حماس ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنیامین بن‌الیعازر، گفت: دلیلی وجود ندارد که ما در این مرحله آتش بس را بپذیریم. وی افزود: درصورتی‌که آتش‌بس برقرار شود، این امر به حماس اجازه می‌دهد تا قدرت خود را بازیابد و خود را برای حمله قدرتمندتر به اسرائیل آماده کند.

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس هم در واکنش به این سخنان هر گونه آتش‌بس در سایه‌ تداوم حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را غیرممکن دانست.

به‌دنبال جریان‌سازی‌ خبری از سوی خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه خالد‌مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگوی تلفنی با عبدالله‌واد، رئیس‌جمهور سنگال پیشنهاد آتش‌بس با رژیم صهیونیستی را مطرح کرده است، محمد نزال یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس گفت: خالدمشعل در تماس تلفنی با عبدالله واد تاکید کرده است تا زمانی که حملات اسرائیل متوقف نشود، امکان سخن گفتن از آتش‌بس وجود ندارد.

نزال تاکید کرد: ادامه‌ حملات اسرائیل به غزه به سود هیچ کس به‌ویژه اسرائیلی‌ها نخواهد بود. وی همچنین اظهارات تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه‌ رژیم صهیونیستی را مبنی بر اینکه هدف از این عملیات‌های نظامی دفاع از جهان آزاد است، محکوم کرد.

این عضو دفتر سیاسی حماس یادآور شد: اگر مقصود از جهان آزاد جنگ صهیونیستی علیه غزه و کشتن زنان، کودکان، سالمندان بی‌گناه، ویران کردن مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد، منازل و دیگر مؤسسات است و اگر به واقع اینها نشانه‌های جهان آزاد هستند، پس وای بر این جهان.

کمک‌های بین‌المللی؛ همچنان سردرگم در آب‌های غزه

با وجود گذشت چند روز از حملات رژیم صهیونیستی کمک‌های بین‌المللی همچنان اجازه ورود به غزه را ندارند. دیروز هم قایق الکرامت که با هدف لغو محاصره‌ نوار غزه قصد ورود به آب‌های این منطقه را داشت، از سوی قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار گرفت و موفق به ورود به غزه نشد.

این قایق که حامل فعالان حقوق بشر، تیم پزشکان و مقادیری دارو و لوازم پزشکی برای رسیدگی به مجروحان حملات غزه و همچنین تیم خبرنگاران شبکه‌ تلویزیونی الجزیره بود، پس از ساعت‌ها سرگردانی و با توجه به از کار افتادن قایق در حمله‌ قایق‌های رژیم صهیونیستی سرانجام به نزدیکی آب‌های لبنان بازگشت.

این در حالی است که میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان نیز دستور داده تا به محض ورود این قایق به آب‌های لبنان برای نجات سرنشینان آن وارد عمل شوند.

بمب‌های آمریکایی در غزه

روزنامه اورشلیم پست نوشت: نیروی هوایی اسرائیل از بمب‌های جدید هوشمند آمریکایی در حملات اخیر در غزه استفاده کرده است. به نوشته این روزنامه، موشک‌های هدایت شونده(39-i (GRU طی سال‌های اخیر توسط آمریکا به‌عنوان بمب‌هایی دقیق توسعه یافته است.

براساس این گزارش، کنگره آمریکا در ماه سپتامبر خرید هزار عدد از این بمب‌ها توسط رژیم صهیونیستی را تصویب کرد. مقام‌های دفاعی رژیم صهیونیستی گفته بودند که نخستین محموله از این بمب‌ها اوایل ماه جاری به رژیم صهیونیستی تحویل داده شد.

روزنامه اورشلیم پست گزارش داد که اسرائیل در حملات اخیر خود در غزه از این بمب‌ها استفاده کرده است. این موشک‌ها همچنین در انفجار تونل‌ها در رفح به کار برده شده است.

گفته می‌شود بمب 39-GRU یکی از دقیق‌ترین موشک‌ها در جهان محسوب می‌شود. این بمب‌ 113 کیلوگرمی از قدرت نفوذ یک بمب 900 کیلوگرمی معمولی برخوردار است.

کد خبر 71951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز