سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاخص همه بورس‌های جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی سقوط کرد و بازارهای سهام در پایان سال با درصدهای منفی به کار خود پایان دادند.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، بحران اقتصادی پیش آمده در این سال اصلی‌ترین عامل برای ورشکستگی تولیدکنندگان بزرگ، بانک‌ها و شرکت‌های چند ملیتی، بیکاری‌های گسترده، کاهش سرمایه‌گذاری، نبود نقدینگی و افت شدید شاخص‌ها در بورس‌های کشورهای مختلف جهان بود.

این بحران تا جایی پیش رفت که در آخرین روز از سال میلادی ۲۰۰۸ هیچ بورسی شاخص مثبت به سهامداران نشان نداد تا عملکرد بورس‌ها نسبت به سال ۲۰۰۷ میلادی منفی رقم خورد.

تازه‌ترین داده‌های شرکت حسابداری و مالیات "ارنست" و "یانگ" در چین نشان از آن دارد که مجموع سرمایه‌های بورس‌های جهان در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۲۰۰۸ حدود ۵۰ درصد کمتر از دوره مشابه سال ۲۰۰۷ بوده است.

اعلام ورشکستگی برخی از شرکت‌های بزرگ موجب تشدید بی‌اعتمادی‌ها به بازارهای مالی شد، به طوری که بحران اقتصادی آمریکا که از رکود حوزه مسکن آغاز شده بود، به سایر بخش‌های اقتصادی تسری یافت تا بازارهای مالی جهان را درگیر بحران کند.

در این بین کاهش شدید نقدینگی و عدم توانایی وام‌گیرندگان برای بازپرداخت تسهیلات موجب ورشکستگی تسهیلات‌دهندگان و افت شدید قیمت سهام در بورس‌های مختلف شد.

بورس ایران، مقاوم‌ترین بورس

هرچند که بورس ایران نتوانست از بحران اقتصادی پیش آمده در امان بماند، اما در این بحران کمترین تاثیر را پذیرا شد. در همین راستا بورس تهران در میان بورس‌های جهان کمترین افت شاخص را تجربه کرد.

شاخص قیمت بورس تهران در آخرین روز از سال میلادی ۲۰۰۸ روی عدد ۸ هزار و ۷۹۵ واحد متوقف شد که نسبت به ابتدای سال ۹.۶۷ درصد کاهش داشت. این کاهش شاخص در میان سایر بورس‌ها کمترین میزان افت بود.

پیش از این نیز بورس اوراق بهادار تهران در ماه سپتامبر ۲۰۰۸ میلادی توانسته بود برای نخستین بار، در صدر شاخص‌های فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) قرار بگیرد. حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران نیز با رشد ۱۳۲.۸ درصدی در صدر بورس‌ها ایستاد.

حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۰۸ به ۱۲.۴میلیارد دلار رسیده بود. این در حالی است که با وجود کاهش قیمت‌های جهانی محصولات مختلف به ویژه محصولات فولادی، به دلیل تنوع صنایع موجود در بازار سهام کشورمان، صنایع پیشرویی در بازار وجود داشتند که سرمایه‌گذاران برای خرید روی آنها تمرکز کنند.

بیشترین افت شاخص

اما بورس روسیه بیشترین افت شاخص را در سال ۲۰۰۸ میلادی میان سایر کشورها به نام خود ثبت کرد. شاخص بورس RTS این کشور با ۷۵.۶۰ درصد کاهش نسبت به ابتدای سال ۲۰۰۸ به عدد ۵۵۸.۹۶ واحدرسید. شاخص MICEX روسیه نیز ۶۷.۷۸درصد کاهش یافت و سال میلادی ۲۰۰۸ را با عدد ۶۰۸ واحد به پایان رساند.

پس از روسیه بورس امارات متحده عربی با ۶۸.۳۰ درصد بیشترین سقوط را میان سایر بورس‌های جهان تجربه کرد. این شاخص در پایان سال روی عدد یک هزار و ۵۹۷ متوقف شد.

بورس چین هم با توجه به روابط اقتصادی نزدیک با کشورهای آمریکایی از بحران اقتصادی جهان در امان نماند و شاخص بورس شانگهای این کشور در پایان سال با ۶۴.۸۱ درصد کاهش به یک هزار و ۸۵۱ واحد رسید. شاخص شن ژن نیز در این روز عدد ۵۶۹ را در پرونده خود ثبت کرد تا نسبت به آغاز سال ۲۰۰۸ بیش از ۶۰ درصد کاهش داشته باشد.

مصر نیز پس از امارات متحده عربی از جمله کشورهای عربی بود که کاهش بالای ۵۰ درصدی را تجربه کرد. شاخص بورس این کشور در انتهای سال میلادی ۲۰۰۸ به عدد یک هزار و ۴۴۱ واحد رسید که نسبت به ابتدای سال ۵۶.۲۷ درصد کاهش داشت.

شاخص بورس پاکستان هم در قیاس با ابتدای سال ۵۳.۹۱ درصد کاهش داشته است. کاهش ۵۳.۱۰ درصدی شاخص بورس آمستردام (پایتخت هلند) نسبت به ابتدای سال هم نتیجه معاملات امسال بورس هلند بود.

همچنین، شاخص100 ISE ترکیه در پایان سال ۲۰۰۸ میلادی به عدد ۲۶هزار و ۴۹۸واحد رسید. این شاخص نسبت به ابتدای سال ۵۲.۲۹ درصد کاهش داشت.

شاخص بورس اندونزی هم نسبت به ابتدای سال ۵۱.۱۷ درصد کاهش یافت و به یک هزار و ۳۴۰ واحد رسید. شاخص بورس ایتالیا هم با توقف بر روی عدد ۱۹ هزار و ۱۴۲ واحد از دیگر بورس‌های اروپایی بود که کاهش ۵۰.۳۵ درصدی شاخص را برای سال ۲۰۰۸ میلادی در پرونده خود ثبت کرد.

در عین حال، شاخص بورس هنگ‌کنگ در طول سال میلادی گذشته ۴۹ درصد کاهش را تجربه کرد تا روی عدد ۱۴ هزار و ۱۸۴ واحد متوقف شود. شاخص DJSTOXX50 اروپا هم در پایان سال روی عدد دو هزار و ۳۸۲ واحد متوقف شد که نسبت به ابتدای سال جاری میلادی ۴۵.۸۶ درصد کاهش داشت.

شاخص CAC40 فرانسه نیز نسبت به ابتدای سال ۴۴.۴۹ درصد کاهش یافت تا روی عدد ۳ هزار و ۱۱۶ واحد متوقف شود. بورس عمان هم به دنبال سایر بورس ها در طول سال گذشته ۴۳.۸۷ درصد کاهش پیدا کرد و پرونده خود را با عدد یک هزار و ۶۸۷ واحد بست.

بورس استرالیا هم سهامداران خود را امیدوار به استقبال سال جدید نفرستاد. شاخص این بورس طی سال گذشته ۴۳.۵۰ درصد کاهش یافت تا در آخرین روز کاری سال ۲۰۰۸ روی عدد ۳ هزار و ۵۸۲ واحد متوقف شود. شاخص نیکی ۲۲۵بورس ژاپن در پایان سال به عدد ۸ هزار و ۷۳۹ واحد رسید که نسبت به مدت مشابه پیش از آن ۴۲.۹۱ درصد کاهش داشته است.

همچنین شاخص بورس آلمان در پایان سال بحرانی ۲۰۰۸ به ۴ هزار و ۶۲۹ واحد رسید که در قیاس با ابتدای سال ۴۲.۶۲ درصد کاهش داشته است.

در این میان بورس برزیل هم ۴۲.۳۰ درصد کاهش را در پرونده کاری خود ثبت کرد و در پایان سال هم به عدد ۳۶ هزار و ۸۶۴ واحد رسید. به علاوه شاخص مرکب نزدک با ۴۲.۳۰ درصد کاهش به عدد یک هزار و ۵۳۰ واحد رسید.

کویت هم از دیگر بورس‌های عربی بود که سرمایه‌گذاران بورسی‌اش را با ۴۱.۴۰ درصد کاهش به استقبال سال جدید فرستاد. این شاخص در آخرین روز سال ۲۰۰۸ میلادی به عدد ۴ هزار و ۶۴۳ واحد رسیده بود. به علاوه شاخص S&P نیویورک با ۴۰.۵۶ درصد کاهش به ۸۷۲ واحد رسید.

شاخص بورس اسپانیا نیز با ۴۰.۲۷ درصد کاهش عدد ۹ هزار و ۶۸ را تجربه کرد. شاخص بورس مالزی هم با ۳۹.۹۸ درصد کاهش عدد ۸۶۷ واحد را به عنوان شاخص ثبت کرد. بورس کانادا امسال با افت ۳۹.۹۲ درصدی به استقبال سال ۲۰۰۹ میلادی رفت. این بورس در آخرین روز کاری امسال روی عدد ۸ هزار و ۳۱۰ واحد متوقف شد. شاخص بورس سوئد نیز امسال ۳۹.۰۵ درصد کاهش یافت و به عدد ۶۵۹ واحد رسید.

شاخص بازار سوئیس در مقایسه با ابتدای سال میلادی گذشته ۳۶.۳۶ درصد کاهش یافت تا به ۵ هزار و ۳۹۹ واحد برسد. میانگین داوجونز آمریکا که در نقطه میانی بحران اقتصادی جهان قرار داشت هم در این سال ۳۵.۸۰ درصد کاهش یافت تا به عدد ۸ هزار و ۵۱۵ واحد برسد. بحرین هم با افت ۳۵.۳۳ درصدی و رسیدن به عدد یک هزار و ۱۳۱ واحد، امسال را به پایان رساند.

در عین حال بورس انگلیس هم از همپایان خود عقب نماند و با ۳۴.۷۰ درصد کاهش به عدد ۴ هزار و ۲۱۶ واحد رسید. بورس آفریقای جنوبی هم تفاوت چندانی با بورس انگلستان نداشت. شاخص در این کشور با ۳۴.۶۱ درصد کاهش به ۱۸ هزار و ۹۳۶ واحد رسید تا امسال را به درصدهای منفی به پایان رساند.

بورس قطر هم با ۲۴.۶۳ درصد کاهش به ۵ هزار و ۵۹۰ واحد رسید. مکزیک هم از جمله کشورهایی بود که شاخص بورس آن کاهش دو رقمی را در سال ۲۰۰۸ تجربه کرد. شاخص در این کشور با ۲۳.۷۷ درصد کاهش در پایان سال به عدد ۲۲ هزار و ۵۱۵ واحد رسید. لبنان و اردن هم به ترتیب ۱۶.۳۵ و ۱۲.۱۶ درصد کاهش را نسبت به ابتدای سال تجربه کردند.

این ارقام حاکی از آن است که در میان کشورهای جهان تنها ایران افت تک رقمی را تجربه کرده است و با وجود نوپا بودن توانسته به خوبی در مقابل بحران جهانی اقتصاد مقاومت کند.

کد خبر 71874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز