سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
۲ نفر

آبان ماه۱۳۹۷ یکی نوشت: «تهران را از روی پل معلق آسمان ببیند» و آن دیگری تیتر زد؛ «پل معلق آسمان رابط بین بوستان‌های نهج‌البلاغه و پردیسان در غرب تهران» و «قدم زدن همراه با هیجان در نخستین پل معلق پایتخت».اما این روزها نه از قدم زدن روی پل معلق خبری هست و نه هیجاناتش و تماشای تهران از آسمان!

پل معلق

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: تا چند روز دیگر پل معلق آسمان ۴ ساله می‌شود. پلی که نخستین در پایتخت و دومین پل معلق ایران به شمار می‌آید. این پل به طول ۲۸۰‌متر و در ارتفاع ۶۸ متری از روی روددره نهج‌البلاغه کشیده شده و بوستان‌های نهج‌البلاغه و پردیسان را هم به متصل می‌کند. ‌تردد و توقف همزمان ۲۰۰ نفر بازدیدکننده روی عرشه پل از دیگر ویژگی‌هایش است. به‌ویژه با گذشت مدت زمان کم، ۲ بخش هیجان‌انگیز در قالب راپ سوئینگ (تاب معلق) و بانجی جامپیگ هم به آن اضافه شد تا لذت هیجان حضور در این مکان چند برابر شود. اما این روزها گردشگرانی که بوستان نهج‌البلاغه می‌آیند تا از روی پل عبور کنند به درهای بسته روبه رو می‌شوند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

جشن تولد ۴سالگی پل معلق به زمستان افتاد

جذابیت‌های پل برای گردشگران

پل معلق آسمان و مجموعه‌های راپ سوئینگ و بانجی جامپینگ آن از اواخر مرداد ماه امسال تعطیل شده است. این درحالی است که به گفته «محمود گنجعلی بیک» بهره‌بردار پل و مدیرعامل شرکت مکان شهر مهر، پل معلق آسمان از جاذبه‌های دیدنی پایتخت است و می‌افزاید: «با ایستادن روی پل می‌توان تا حرم امام خمینی (ره) در جنوب و کوه‌های شمال تهران را دید. همچنین این پل از بزرگراه‌های زیادی مانند حکیم قابل دیدن است. وقتی داخل بوستان نهج البلاغه هم که باشید با نگاه از داخل دره به بالا به عظمتش پی می‌برید.»

او درباره بازی‌های هیجانی پل هم می‌گوید: «این پل با توجه به نوع سازه، ستون‌ها و ارتفاعش قابلیت برنامه‌ریزی برای انواع تفریح‌ها و بازی‌های جذاب و هیجان‌انگیز را دارد. حتی تا چندی پیش هم نخستین راپ سوئینگ(تاب معلق) در ارتفاع ۶۸ متری و بانجی جامپینگ با ۵۵‌متر ارتفاع راه‌اندازی شد که بانجی جامپینگ آن در تهران بلندترین است. اما همه اینها از تابستان غیرفعال شده‌اند.»

تعطیلی مجموعه تفریحی

ارتقای ایمنی و تعیین تکلیف سرمایه‌گذار و اعلام برخی دستورالعمل‌ها را دلایل تعطیلی پل معلق اعلام شده و البته در روزهای تعطیلی برای ارتقای ایمنی و جلوگیری از لیز خوردن هنگام‌ تردد روی پل، تمام عرشه پل با اپوکسی (نوعی عایق) پوشانده شده و قرار است در آینده نزدیک سیستم نورپردازی ویژه‌ای با تایید سازمان زیباسازی را در آن اجرا شود. گنجعلی بیک می‌گوید: «پل معلق آسمان می‌تواند یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری پایتخت باشد به‌ویژه آنکه جمعیت زیادی هر روز به بوستان‌های نهج‌البلاغه و پردیسان مراجعه می‌کنند و این پل می‌توان عامل حضور مردم در هر ۲ بوستان باشد که به دلیل تعطیلی فعلا این موضوع امکان‌پذیر نیست و ما منتظر اعلام زمان بازگشایی آن هستیم.»

جشن تولد ۴سالگی پل معلق به زمستان افتاد
مجموعه‌هایی که این روزها تعطیل شده است

وقتی محیط‌زیست انتهای پل را بست

البته پس از مدتی که پل معلق آسمان افتتاح شد، امکان رفتن از بوستان نهج‌البلاغه به پردیسان از بین رفت و گردشگران پس از رسیدن به انتهای پل باید مسیر رفته را دوباره برمی‌گشتند. همچنین با وجود جانمایی گیشه بلیت و پایه‌های پل در بوستان پردیسان، آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به ورود از روی پل  از سمت پردیسان بودند، باید بی‌خیال می‌شدند چون سازمان محیط‌زیست با فنس‌کشی اطراف پایه‌ها مسیر را بست. همین موضوع هم باعث شده تا بسیاری از افراد گلایه‌مند باشند.

«مهدی صالحی» شهردار منطقه ۲ در پاسخ به تمام مشکلات موجود از تعطیلی تا فنس کشی محیط‌زیست، می‌گوید: «پل معلق به دلیل رعایت برخی از موارد ایمنی و تعیین وضعیت سرمایه‌گذار تعطیل شد و تا پایان آذرماه راه‌اندازی می‌شود.»

او درباره بسته ماندن انتهای پل هم می‌افزاید: «با وجود تفاهمنامه‌هایی که با سازمان محیط‌زیست داشتیم، این نهاد انتهای پل را حصارکشی کرد و رفع مشکل نیازمند ارتباط و همکاری مدیران اجرایی رده بالاست.»

جشن تولد ۴سالگی پل معلق به زمستان افتاد
محدوده پایانی پل که توسط سازمان محیط‌زیست حصار کشی شده است

گردشگری در تهران رونق یابد

پل معلق آسمان علاوه بر قابلیت‌های تفریحی و گردشگری، در نهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین‌المللی سازه و فولاد در آذرماه سال ۱۳۹۷که بزرگ‌ترین رویداد تخصصی سازه‌­های فولادی ایران است، به‌عنوان تنها طرح تقدیر شده در زمینه پل انتخاب شد و حالا این روزها در سکوت به سر می‌برد. «علیرضا نادعلی» عضو شورای‌ اسلامی شهر تهران که به تازگی بازدیدی از این پل داشته است دراین‌باره می‌گوید: «چند دوره به بوستان نهج‌البلاغه آمده بودم اما امکان حضور روی پل فراهم نشده بود. راستش باور نکردنی است که ما که به تهران تا حدودی اشراف داریم، از بودن چنین ابنیه‌ها و مکان‌های دیدنی بی‌اطلاع باشیم و چه بسا بسیاری از مردم پایتخت بیشتر از بی‌اطلاع باشند. متاسفانه گردشگری در تهران اکنون تنها متوجه افرادی است که گردشگر حرفه‌ای تهران هستند. در حالی‌که باید با همت مدیران شهری گردشگری تهران را برای همه مردم عمومی کنیم. چون آنقدر مکان دیدنی و تاریخی و تفرجگاه مانند همین بوستان نهج‌البلاغه و پل آن با جذابیت‌هایش وجود دارد که‌ گاه فراموش می‌شوند. بنابراین باید آنها را معرفی و زیرساخت‌های دیدنشان را فراهم کنیم تا مردم استقبال کنند.»

او درباره تعطیلی پل معلق هم تأکید می‌کند: «فکر می‌کنم همان‌طور که شهرداری تهران روی قواعد برای وحدت رویه‌ها تأکید دارد در عین حال باید ظرافت‌هایی را به کار بگیرند تا برخی از پروژه‌ها مانند این پل منحصربه‌فرد تعطیل نشود. همچنین از همکارانمان در سازمان محیط‌زیست و کمیسیون خدمات شهری شورای‌شهر دعوت خواهیم کرد تا در نشستی مشکل را رفع و نقاط ارتباط ۲ بوستان فراهم کنند. حتی اگر لازم باشد در صحن شورای‌شهر این موضوع مطرح خواهد شد.»

جشن تولد ۴سالگی پل معلق به زمستان افتاد
بازدید اعضای شورای شهر و مدیران شهری برای پیگیری روند تعطیلی پل

تولد پل در آستانه زمستان

چند روزی به تولد ۴ سالگی تنها پل معلق و کابلی پایتخت نمانده است. گرچه شهردار منطقه ۲ اواخر آذر ماه امسال را زمان راه‌اندازی مجدد این پل دانسته است اما بسیاری انتظار دارند تا پیش از فصل سرما و بارندگی‌ها پل به بهره‌برداری برسد. البته به گفته گنجعلی‌بیک که از زمان افتتاح تاکنون در کنار ستون پل در دفتر کارش فعالیت دارد، اینجا در زمستان‌ هم جذاب و تماشایی است.

کد خبر 717602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 0
    چه حیف، چرا اینجا تعطیل شده
  • سلیمانی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 0
    این همه هزینه شده و حالا تعطیل شده؟
  • شهابی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 0
    چرا چنین مکان هایی به شکل مستمر معرفی نمی شوند؟ من ساکن بلوار الهام هستم اما ندیدم در منطقه۵ روی تابلویی از این مجموعه نامی برده شود. حالا هم که تعطیل شده