اگر فوبیای حیوانات دارید یا دیدن مورچه، سوسک و ملخ برایتان چندش‌آور است، می‌توانید یک سر تا مجموعه تفریحی در سعادت‌آباد بروید و ضمن سفر به اعماق زمین با دنیای مورچه‌ها و حشرات و حیوانات زنده آشنا شوید و حتی آنها را لمس کنید تا کمی از ترستان بریزد.

ژوراسیک

همشهری آنلاین _ پروانه بهرام‌نژاد:  «باگزلند» که همان سفر به درون زمین است در کنار «جانگل‌لند» یا کارگاه آشنایی با حیوانات زنده هر دو فرصت نزدیک شدن به قلمرو حیوانات و آشنایی با آنها را برایتان فراهم می‌کند. ویژگی اصلی هر دو مجموعه که در همسایگی هم و داخل محوطه مجموعه تفریحی ژوراسیک قرار دارند، آشنایی باگونه‌های جانوری است که بازدید از آن برای افراد بالای ۳ سال امکانپذیر است.   

  • یک تیر و چند نشان

میدان بهرود را به سمت غرب و انتهای خیابان عزتی بروید. مجسمه‌های غول‌پیکر حیوانات، شما را به مقصد اصلی هدایت می‌کند؛ مجموعه‌ای که بخش‌های مختلف دارد اما باگزلند و جانگل‌لند آن به‌عنوان قسمت‌های جدید در دل ژوراسیک و اسپایدر پارک تهران میزبان مراجعان است. «مهران فتوحی» مدیر این مجموعه تفریحی درباره فعالیت این بخش‌ها بیشتر توضیح می‌دهد: «محوطه جانگل‌لند و باگزلند هر دو سرپوشیده و زیربنای آنها ۱۰۰‌مترمربع و محیط آنجا برای حضور افراد بالای ۳ سال ایمن است. افراد می‌توانند همزمان با تهیه بلیت از این مجموعه‌ها بازدید کنند. به‌روزرسانی و کنترل کیفی کار در هر دو بخش توسط مدیر علمی پارک از استادان دانشگاه در رشته جانورشناسی ‌انجام می‌شود و او نظارت مستقیم بر فعالیت راهنمایان مجموعه نیز دارد تا اطلاعات به روز در اختیار مراجعان قرار گیرد.»

سفر به اعماق زمین از سعادت آباد!

  •  آشنایی با حیوانات زنده

پس از گذر از دهان اژدها و صخره‌ها و زیر سایه ببر و کل و میش‌ها، درست در سمت راست با عبور از میانه در آهنی کوچکی که با گیاهان‌ریز و درشت احاطه شده، قدم به دنیایی می‌گذارید که با بیرون متفاوت است. انواع خزه و پیچک همه‌جا ریشه دوانده و چند نفری هم روی نیمکت‌های چوبی اتاق نشسته اند و در صفحه ‌نمایش‌ روبه‌رویشان مشغول تماشای فیلم کوتاه درباره جهان هستی و طبقه‌بندی موجودات هستند. «سارا سبزی» لاک‌پشت را از برکه بیرون می‌آورد و خطاب به حاضران می‌گوید: «لاک‌پشت‌ها دوزیست نیستند و درست است داخل آب می‌روند، اما به کمک حفره‌هایی که زیر دلشان دارند، وقتی می‌خواهند وارد آب شوند آن را پر از هوا و داخل آب از آن استفاده می‌کنند و دوباره از آب بیرون می‌آیند. لاک‌پشت گوش قرمز را ایام عید خیلی می‌فروشند. درحالی که اینها قاتل ماهی‌ها هستند و علاقه‌ای به گیاهان ندارند. به همین دلیل خودشان هم زود از بین می‌روند. اکنون لاک‌پشت‌های سمت کارون در معرض انقراض قرار دارند و خرید این لاک‌پشت‌ها کار درستی نیست.»

سفر به اعماق زمین از سعادت آباد!

  • دلربایی عروس هلندی و ایگوانا

برکه‌ها از پشت قاب‌های شیشه‌ای تداعی‌گر آکواریوم ماهی هستند. فنچ، مرغ‌عشق و عروس هلندی در قفس‌های توری، آواز سر داده‌اند. مدیر مجموعه می‌گوید: «۲ برکه داریم که داخل آنها خرچنگ، لاک‌پشت و ماهی‌ زندگی می‌کنند. آیتم‌های زنده پرندگان دست‌آموز مثل طوطی و عروس هلندی، همستر و ایگوانا داریم که ‌مراجعان می‌توانند با آنها عکس بگیرند. قبلاً خوکچه هندی داشتیم که به علت شیوع ویروس کرونا و بوی نامطبوعی که داشت جمع‌آوری کردیم.»  «فاطیما سلمانی» یکی دیگر از راهنمایان مجموعه جوجه تیغی را از محفظه مربوط بیرون می‌آورد و می‌گوید: «حیوان‌ها به ما آسیب نمی‌زنند. به شایعات توجه نکنید و بدانید جوجه تیغی، تیغ پرتاب نمی‌کند. دم مارمولک سیانور ندارد و وجود مارمولک و سایر خزندگان برای زمین ضروری است و حتی اشعه‌ ماورای بنفش را جذب می‌کنند و مانع آسیب به زمین می‌شوند.»

سفر به اعماق زمین از سعادت آباد!

  • دیدار با مارمولک گکوپلنگی و آقای خرچنگ

مارمولک دم کلفت را روی دستش می‌گذارد و نزدیک افراد حاضر در مجموعه می‌برد و توضیح می‌دهد: «مارمولک گکوپلنگی در افغانستان و پاکستان زندگی ‌می‌کند و گوشتخوار است. چون شب‌ها برای شکار بیرون می‌آید به شکارچی شب معروف است. دم تپلی دارد. به این دلیل که غذایش را داخل آن ذخیره می‌کند. نسبت به مارمولک‌های دیگر دم‌اندازی کمتری دارد.» سپس آن را به تک تک حاضران نشان می‌دهد و نوبت به ارائه توضیحات درباره آقای خرچنگ می‌رسد. سبزی می‌گوید: «تنها قسمت نرم بدن آقای خرچنگ، چشم‌هایش و بقیه آن مثل سنگ سفت است. اگر زیر شکمش صاف باشد دختر خانم و اگر شکل ۸ فارسی دیده شود، یعنی آقاپسر است. خرچنگ‌ها می‌توانند زیر شکمشان را باز کنند و بچه‌هایشان را آنجا نگه دارند و آنها را جابه‌جا کنند.» یکی از جذابیت‌های این بخش لمس حیوانات است. اما مدیر مجموعه تفریحی ژوراسیک تأکید می‌کند: «قبل از شیوع ویروس کرونا آیتم لمس حیوانات زنده داشتیم ولی فعلاً با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی، لمس حیوانات انجام نمی‌شود و توضیحات علمی درباره آنها از سوی لیدرها ارائه می‌شود.»

  • گشت‌وگذار زیر زمینی

مورچه‌ غول‌پیکر در ابتدای مسیر منتهی به دالان‌های تو در تو و حفره‌های متعدد، جا خوش کرده و بازدیدکنندگان را به باگزلند یا خانه مورچه‌ها و قلمرو حشرات هدایت می‌کند. اینجا که به نوعی سفر به درون زمین را برایتان تداعی می‌کند، تماشای‌گونه‌های خشک شده حشرات قابل مشاهده است. فتوحی می‌گوید: «این بخش به شکلی طراحی شده که انگار وارد لانه واقعی مورچه و بعد از گذر از چند بخش، خارج می‌شوید.» سلمانی نیز این بخش را این‌طور معرفی می‌کند: «در خانه مورچه که اتاق به اتاق و تونلی شکل و هر اتاقش مخصوص یک‌کاری است، نحوه زندگی مورچه‌ها را در زیر زمین می‌توانید ببینید. یادتان باشد برخی از حشرات برای زمین مفید هستند، اما برخی که معمولاً گیاهخوارند جزو آفت‌ها محسوب می‌شوند ولی گوشتخوارها مانند مانتیس، زنجره، کفشدوزک و حتی رتیل حشرات مفید هستند. بیشتر افراد گمان می‌کنند رتیل سمی است درحالی که عنکبوت‌ها سمی هستند، ولی به خاطر شباهت زیادی که دارند با هم اشتباه ‌گرفته می‌شوند.»

سفر به اعماق زمین از سعادت آباد!

  • دنیا از دریچه چشمان حشرات

نخستین اتاقی که در این تونل‌های زیرزمینی قدم در آن می‌گذارید، آشنایی با تفاوت دید حشرات و انسان‌ها و واقعیت‌های جدید درباره آنهاست. سلمانی می‌گوید: «رنگ‌هایی که ما و حشرات می‌بینیم متفاوت است و حتی وضوح دیدشان با ما فرق دارد. حشرات همه چیز را شطرنجی و پازلی شکل می‌بینند. چون چشم‌های مرکب دارند. بعضی از آنها مثل زنبور، مگس و آسیابک چشم‌های بزرگی دارند و حتی می‌توانند پشت‌سرشان را هم ببینند. رنگ‌هایی مانند بنفش، زرد و سبز را به خوبی می‌ببیند. البته این رنگ‌ها را هم شبیه چشمان ما نمی‌بینند. از دریچه چشم آنها رنگ‌ها به شکل دیگری دیده می‌شود.»

سفر به اعماق زمین از سعادت آباد!

  • کلکسیون حشرات خاص

عقرب امپراطور، پروانه هرکول و سوسک‌ کرگدنی به‌عنوان حشرات خاص در کنار کلکسیون حشرات این مجموعه دیده می‌شود که همگی تاکسیدرمی شده و اینجا نگهداری می‌شوند. راهنمای مجموعه می‌گوید: «بزرگ‌ترین عقرب دنیا، پروانه هرکول یا اطلس که بزرگ‌ترین پروانه جهان است و سوسک شاخک دراز که منقرض شده و رتیل و عقرب زنده هم داریم. در کنار سوسک‌های چوب‌خوار که در حال انقراض هستند و تعداد کمی از آنها باقی مانده، زنجره و آسیابک را هم داریم که آن‌ها در ایران با جیرجیرک و سنجاقک اشتباه می‌گیرند. سوسک کرگدنی یا سوپرمن حشرات را نیز داریم که می‌تواند ۸۰۰ برابر وزن خود را بلند کند.

نشانی: سعادت‌آباد، انتهای بلوار پاک‌نژاد، میدان بهرود، انتهای خیابان عزتی
بهای بلیت: احتمالاً تا زمان حضور شما تغییر می‌کند. به همین دلیل قبل از مراجعه تماس بگیرید.
تخفیف:در صورت خرید بلیت از سایت ایران فان و تماس تلفنی تخفیف دارد و تخفیف ۵۰‌درصدی برای چند بازدید همزمان در نظر گرفته می‌شود.
شماره تماس: ۰۲۱۲۴۵۵۷
روزها و ساعت‌ فعالیت: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۹
پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل ساعت ۱۰ تا ۲۰
پارکینگ:
دارد

کد خبر 649349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha