پرنیان سلطانی-خبرنگار: از بین درختان تنومند در هم تنیده عبور می‌کنید که یکدفعه عنکبوت بسیار بزرگی از روی درخت به شما نزدیک می‌شود.

پارک موضوعی

به سمت دیگری فرار می‌کنید و بعد از گذر از بامبوهای غول‌آسا، درختی با شما سخن می‌گوید و برایتان درباره دنیای عجیب و غریبی که در آن قدم گذاشته‌اید توضیح می‌دهد. کمی جلوتر چشم‌تان به جمال زنبور عسل، سنجاقک و پروانه بزرگ و متحرکی روشن می‌شود که هرکدام از آنها تقریباً قد و هیکلی به اندازه خودتان دارند. کمی آنطرف‌تر هم سوسک بزرگی که داخل قوطی لوبیا جا خوش کرده، کفشدوزک روی برگ، مگس روی نان باگت، پشه روی سیب گاز زده، ملخ روی ذرت، مار پیتون روی درخت و لاک‌پشت و کروکودیل داخل برکه که هرکدام چند ده برابر اندازه واقعی‌شان هستند هوش از سرتان می‌برند. نه خواب می‌بینید، نه اینجا لوکیشن یک فیلم فانتزی و ترسناک است.

اینها تصاویری است که تا چند روز دیگر با راه‌اندازی پارک موضوعی حشرات و خزندگان غول‌پیکر سعادت‌آباد شاهد آنها خواهید بود. پارکی منحصربه‌فرد که این روزها با تلاش یک تیم چند ده نفره در جوار پارک ژوراسیک در حال ساخت است و همین روزها با افتتاح رسمی آن به نخستین، بزرگ‌ترین و کامل‌ترین پارک حشرات خاورمیانه تبدیل می‌شود. تنها چند روز پیش از راه‌اندازی این پارک منحصربه‌فرد سری به کارگاه پارک حشرات و خزندگان غول‌پیکر زدیم و از روند اجرای کار ساخت آن گزارشی تهیه کردیم.

سعادت‌آباد، میدان بهرود، بلوار شقایق، جنب پارک ژوراسیک نشانی است که ما را به تم‌پارک حشرات و خزندگان غول‌پیکر می‌رساند. نوارهای آبی‌رنگ و فنس‌هایی که دورتادور کارگاه کشیده شده است نشان می‌دهد راه را درست آمده‌ایم. در این کارگاه هرکسی مشغول انجام‌ کاری است؛ یکی روی صفحه‌های فلزی می‌کوبد، یکی مشغول جوش دادن آهن‌ها به هم است، یکی با سیم‌های مفتول، حجم‌های مورد نیاز را می‌سازد و دیگری رنگ به دست گرفته و کارهای ساخته شده را رنگ می‌کند.

«سید امیرناصر هراتی» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۲ درباره این طرح که با همت شهرداری منطقه و مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال اجراست می‌گوید: «از ۲ ماه پیش زمین ۸هزار و ۷۰۰‌مترمربعی جنب پارک ژوراسیک تحویل سرمایه‌گذار بخش خصوصی شد و از آن روز ده‌ها نفر از مهندسان، متخصصان علمی و پژوهشی، هنرمندان و طراحان مشغول کار شدند تا سریع‌تر دکورهای عظیم‌الجثه زیستگاه‌های حشرات و خزندگان ساخته و این پارک موضوعی راه‌اندازی شود. پارکی که نخستین، بزرگ‌ترین و کامل‌ترین پارک حشرات خاورمیانه است و بازدیدکنندگان می‌توانند با مهم‌ترین‌گونه‌های حشرات و خزندگان که در ابعاد بسیار بزرگ و کاملاً متحرک ساخته و اجرا شده است آشنا شوند.»

  • سرزمین عجایب

با گذر از دکورهایی مثل نان باگت خرد شده، سیب گاز زده و قوطی کنسرو باز شده که قرار است به‌زودی حشره‌ای روی آنها قرار بگیرد، «محمدرضا غلامیان» مدیر اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۲ می‌گوید: «تاکنون ۷۰‌درصد کار پارک حشرات و خزندگان غول‌پیکر انجام شده است.» او ادامه می‌دهد: «علاوه بر نمایش حشرات و خزندگان غول‌پیکر قرار است در دل دکورهایی که به شکل درخت ساخته شده، آکواریوم‌هایی تعبیه شود که داخل آنها حشرات واقعی به نمایش گذاشته شوند. به این‌ترتیب بچه‌ها با سایز اصلی حشرات، زیستگاه و نوع تغذیه آنها نیز آشنا خواهند شد. ضمن اینکه نمایش ویژه درخت سخنگو و استقرار غرفه‌های علمی در این پارک از دیگر ویژگی‌های سرزمین عجایب در حال ساخت منطقه ۲ به حساب می‌آید.»

  • ‌ ۳۰ حشره و خزنده در پارک موضوعی جدید

اکنون «روند پروانه شدن» که شامل ۳ کار مجزای پیله، کرم ابریشم و پروانه است آماده شده و زنبور عسل و سنجاقک هم در جانمایی‌های مشخص نصب شده‌اند. ضمن اینکه نماسازی زیستگاه‌های حشرات و خزندگان هم انجام شده و با نصب سایر حشره‌ها و خزنده‌ها کار این پارک موضوعی منحصربه‌فرد به پایان خواهد رسید. «کاظم حافظیان رضوی» مدیر اتاق فکر شرکت سرمایه‌گذار درباره تعداد گونه‌های به نمایش گذاشته شده در این پارک می‌گوید:

«۳۰ آیتم حشره و خزنده برای نمایش در این پارک مشخص شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان از عنکبوت، سنجاقک، سوسک، ملخ، حلزون، پشه، مورچه، کفشدوزک، مگس، لاک‌پشت، کک، ایگوانا، مار پیتون، کروکودیل، خرچنگ، هزارپا و... نام برد. نکته جالب اینکه تمامی این حشرات و خزندگان در ابعاد بسیار بزرگ به نمایش درمی‌آیند و ساخت آنها به قدری با ضریب دقت بالا انجام شده که انگار موجود زنده آنها را زیر میکروسکوپ قرار داده باشند.»

حافظیان درباره مواد به کار رفته در ساخت این حشرات و خزندگان و دکورها و نماسازی‌ها می‌گوید: «حشرات و خزنده‌ها برای اینکه متحرک باشند از مواد سیلیکونی قابل انعطاف ساخته شده‌اند. در ساخت سازه‌ها نیز از بتن مسلح و الیاف پلی پروپیلن استفاده شده تا به این‌ترتیب آنچه در این پارک به نمایش درمی‌آید نسبت به باد و باران و تابش خورشید مقاوم و در عین حال ظرافت، انعطاف و زیبایی داشته باشند.»

  • ‌ ویژگی‌های پارک حشرات و خزندگان

جدا از نمایش ۳۰ حشره و خزنده غول‌پیکر در پارک در حال ساخت منطقه ۲، این پارک موضوعی ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگری هم دارد؛ از جمله اینکه تیم علمی پارک حشرات و خزندگان غول‌پیکر برای هر آیتمی یک تابلو اطلاعات در نظر گرفته که بازدیدکنندگان با مطالعه آنها از ویژگی‌های حشره یا خزنده مورد نظر، نوع تغذیه و زیستگاه آن مطلع می‌شوند. سایز بزرگ این حشرات و خزندگان هم به بازدیدکنندگان به‌ویژه کودکان این امکان را می‌دهد که با مشاهده دقیق ساختمان بدن حشرات، یادگیری عمیق‌تر و بهتری داشته باشند.

همان‌طور که نماسازی‌ها مانند اینکه کرم ابریشم روی برگ توت قرار دارد، مورچه کنار گندم‌هاست، کک داخل موی انسان‌ها خانه کرده و کروکودیل و لاک‌پشت داخل برکه هستند به یادگیری کمک می‌کند. علاوه بر اینها آکواریوم حشرات واقعی هم از دیگر جاذبه‌های پارک حشرات و خزندگان است؛ جایی که بازدیدکنندگان با زندگی واقعی حشرات، محل زندگی و تغذیه آنها آشنا می‌شوند. «دیدن دنیا از نگاه حشرات» هم یک امکان دیگر است که به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد تا با بهره‌مندی از تکنولوژی VR (واقعیت مجازی) دنیا را از دریچه نگاه حشرات ببینند. غرفه‌های علمی که در آن اسباب‌بازی‌هایی در رابطه با حشرات به فروش می‌رسد و غرفه زنبور عسل که شامل کندوهای واقعی است هم از دیگر ویژگی‌های پارک حشرات و خزندگان به حساب می‌آید.  

  •  از سورتمه تا سافاری پارک وحشت

بی‌شک یکی از اماکن تفریحی و گردشگری پهنه شمال پایتخت سورتمه دربند است؛ جایی که سورتمه، سافاری پارک وحشت، نخستین سینما پرواز ایران و ماشین‌های برقی کوبنده انتظارتان را می‌کشند. در این تفرجگاه منحصربه‌فرد که در خیابان دربند، خیابان گلابدره واقع شده است با ۲۰ هزار تومان می‌توانید بر فراز کوه‌های شمیران سورتمه‌سواری کنید. مسافت سورتمه دربند ۸۵۰‌متر است و واگن‌های زردرنگ سورتمه این مسافت را با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت طی می‌کنند.

سافاری پارک وحشت هم همان‌طور که از نامش پیداست ژانر وحشت دارد و افراد علاقه‌مند به این ژانر باید ۷دقیقه با پای پیاده مسیرهای ترسناک و پیچ در پیچ دهلیزهای وحشت را بپیمایند. بلیت این سافاری وحشت ۱۲ هزار تومان است. سینما پرواز تجربه متفاوت دیگری است که مراجعه‌کنندگان با پرداخت مبلغ ۱۵ هزار تومان در حالی که در ارتفاع ۲متری از سطح زمین کاملاً معلق هستند با عینک‌های خاص و افکت‌هایی از جمله طوفان، باران و... یک فیلم سه‌بعدی می‌بینند. ماشین‌های برقی‌ کوبنده هم که برای بیشتر ما یک نوستالژی به حساب می‌آید با بلیت ۸هزار تومان ما را به دنیای کودکی خواهد برد.

  •  سفر به ماقبل تاریخ در پارک ژوراسیک

نخستین پارک موضوعی تهران «پارک ژوراسیک» است؛ پارکی که سال ۱۳۹۲ با ۳۰ هزارمترمربع در سعادت‌آباد، میدان بهرود ساخته شد و حالا با ۲۸ دایناسور متحرک در داخل آن و حیوانات رو به انقراض پذیرای علاقه‌مندان به «ماقبل تاریخ» است. در این پارک آموزشی منحصربه‌فرد علاوه بر اینکه با نام علمی و روش زندگی حیوانات ماقبل تاریخ آشنا می‌شوید می‌توانید از شهربازی آن هم استفاده و لذت بازی‌های خانوادگی را تجربه کنید. ضمن اینکه بچه‌هایتان هم می‌توانند روی یکی از دایناسورها بنشینند و با این موجود منقرض شده عکس یادگاری بگیرند. بلیت ورودی پارک ژوراسیک برای روزهای شنبه تا چهارشنبه ۷هزار تومان و روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۰ هزار تومان است. این در حالی است که ساعت بازدید از نخستین تم‌پارک پایتخت در روزهای‌کاری ۹ تا ۱۸ و در روزهای آخر هفته و تعطیلات رسمی ۱۰ تا ۲۰:۳۰ است.  

  •  هیجان در سینما گیم آب و آتش

احتمالاً همه ما تجربه رفتن به سینماهای چندبعدی را داریم اما رفتن به سینمایی که هم چندبعدی است و هم بازی دارد می‌تواند تجربه منحصربه‌فردی باشد. سینما گیم بوستان آب و آتش یک سینمای ۷بعدی است که جدا از حرکت صندلی‌ها و افکت‌های باد و طوفان و رعد و برق، یک تفنگ لیزری هم دارد. شما به‌عنوان یکی از اعضای شرکت‌کننده در این سینما گیم باید با حرکت روی ترن یا سوار بر اسب و ماشین و با استفاده از این تفنگ لیزری به زامبی‌ها و موجودات فضایی که به شهرتان حمله کرده‌اند پیروز شوید و اجازه ندهید بیگانه‌ها شهرتان را بگیرند. در پایان بازی هم مشخص می‌شود هرکدام چقدر در این کار موفق بوده‌اید و به این‌ترتیب نفرات برتر بازی هم مشخص خواهند شد. برای بهره‌مندی از این تجربه متفاوت و منحصربه‌فرد ۵ تا ۷ دقیقه‌ای باید به میدان ونک، چهارراه جهان کودک، ضلع جنوبی بوستان آب و آتش بروید و مبلغ ۱۰ هزار تومان بپردازید. یادتان باشد که استفاده از این سینما گیم برای افراد بالای ۷ سال امکانپذیر است.

  •  هیومن پارک و دکتر لند اینجاست

اگر می‌خواهید یک سفر اسرارآمیز به بدن انسان داشته باشید همین امروز شال و کلاه کنید و راهی «هیومن پارک» شوید؛ پارک موضوعی سفر به اعماق بدن انسان کارش را از ابتدای امسال در خیابان نیاوران، ابتدای خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، انتهای خیابان موزه آغاز کرده و با استقبال کم‌نظیر شهروندان مواجه شده است. در این پارک ۲ هزارمترمربعی که نخستین پارک انسان در خاورمیانه و سومین پارک با محوریت بدن انسان در جهان است بازدیدکنندگان از گوش خارجی وارد بدن انسان می‌شوند و در مسیرشان از چشم‌ها، شش‌ها، کلیه، کبد، روده، قلب و... عبور می‌کنند.

هزینه این سفر اسرارآمیز که روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸ و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات ساعت ۱۰ تا ۲۰:۳۰ امکانپذیر است ۳۰ هزار تومان است. در کنار این پارک منحصربه‌فرد سرزمین پزشکی هم وجود دارد که ورود به این سرزمین برای کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۴ ساله امکانپذیر است. «دکتر لند» جایی است که بچه‌ها با پوشیدن لباس پزشکی درست مانند یک پزشک به قسمت‌های مختلف بیمارستان می‌روند و برای یک روز زندگی یک پزشک مجرب را تجربه می‌کنند. مبلغ بلیت ورودی به این بیمارستان آموزشی و تفریحی هم مانند هیومن پارک ۳۰ هزار تومان است.  

  •  تم‌پارک جدیدی  در راه است

«تم‌پارک» عنوان نام‌آشنایی در سراسر دنیاست که به فارسی به آن «پارک موضوعی» گفته می‌شود؛ یعنی پارکی که به یک موضوع خاص اختصاص دارد و علاوه بر تفریح و سرگرمی که ویژگی عمومی پارک‌هاست جنبه آموزشی هم دارد. پارک‌های ترافیک که از سال‌ها پیش یکی پس از دیگری در شهر ساخته شدند نمونه این پارک‌ها هستند که بچه‌ها در آنها هم اوقات خوشی را سپری می‌کنند و هم با علائم راهنمایی و رانندگی، نحوه صحیح عبور از خیابان، مفهوم رنگ‌های چراغ راهنما و... آشنا می‌شوند. اما به تازگی تب پارک‌های موضوعی در پایتخت بالا گرفته و بعد از تجربه موفق پارک ژوراسیک (پارک دایناسورها)، هیومن پارک (پارک بدن انسان) و دکترلند (سرزمین پزشکی) که همگی در پهنه شمالی پایتخت و در محدوده مناطق یک و ۲ تهران ساخته شده‌اند حالا نوبت به پارک حشرات و خزندگان غول‌پیکر رسیده تا به تفرجگاهی تمام‌عیار برای بچه‌ها و خانواده‌هایشان تبدیل شود؛ پارکی که گفته می‌شود تا پایان سال، راه‌اندازی و در ایام نوروز پذیرای شهروندان تهرانی و مهمانان نوروزی خواهد شد.

کد خبر 430677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha