بیست و چهارم مهرماه برابر با شانزدهم اکتبر، روزجهانی غذاست. این روز برای برقراری روابط در زمینه بهبود محصولات کشاورزی و زمینه‌سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، منظور شده و تلنگری است برای همدردی با گرسنگانی که از ابتدایی‌ترین حق زندگی، یعنی غذا محرومند.

بررسی اهمیت غذا در روز جهانی غذا

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: هدف فائو، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد Food and Agriculture Organization of the United Nations از انتخاب روزی به نام روزجهانی غذا، افزایش سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان و توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و همچنین امنیت غذایی است.

تلاش برای یافتن غذا

هر روز افراد زیادی در سراسر جهان برای تهیه یک وعده غذا برای فرزندانشان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. در جهانی که در آن برای تغذیه همه غذای کافی وجود دارد، هنوز هم میلیون‌ها نفر به دلایل مختلف از جمله جنگ و درگیری، فقر، بحران‌های مربوط به آب و هوا و شوک‌های مختلف اقتصادی دچار سوتغذیه هستند. در واقع ناامنی‌های تغذیه‌ای در دنیا سالانه میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر خود قرار داده است.

سوء تغذیه

سوء تغذیه یا Malnutrition دریافت ناکافی مواد غذایی یا نامتعادل بودن گروه‌های مختلف از مواد مغذی و ویتامین‌هاست و فقط شامل دریافت نکردن مواد مغذی نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند شامل مواردی هم باشد که افرادبر اثر سوء تغذیه دچار اضافه وزن می‌شوند و بیشتر از نیازشان، کالری دریافت می‌کنند. چون رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود ویتامین و مواد معدنی خواهد شد

در واقع سوء تغذیه می‌تواند هم شامل دریافت کم مواد غذایی شود و هم زیاده روی در مصرف نامتعادل آن. سوء تغذیه دلایل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تغذیه نامتعادل، مشکل در دریافت مواد غذایی، شرایط مختلف جسمی و روانی، وضعیت اقتصادی نامناسب و نداشتن درآمد کافی برای تأمین مواد مغذی و همچنین علم و آگاهی از اهمیت تغذیه سالم اشاره کرد.

در نتیجه تغذیه نامناسب، مهم‌ترین علت سوء تغذیه است که می‌تواند عوارضی مانند اختلال در رشد، کمبود وزن یا اضافه وزن را به دنبال داشته باشد.

مقابله با سوء تغذیه

یکی از گروه‌های آسیب پذیر در برابر سوء تغذیه، زنان بادار و کودکان هستند. رشد ناکافی جنین و افزایش خطرات بارداری در زنان از جمله مشکلاتی است که حتماً باید به آن توجه شود. تغذیه کودکان نیز باید به گونه‌ای باشد که همه مواد غذایی را در بر بگیرد.

داشتن برنامه غذایی و توجه به مواد غذایی مصرفی می‌تواند در حفظ سلامت افراد مؤثر باشد. برای این کار با توجه به جنسیت و سن و سال هر فرد در خانواده می‌توان فهرست غذایی هفتگی برای او در نظر گرفت. استفاده از مواد غذایی مغذی و سالم نیز از جمله راهکارهای مؤثر در این خصوص است.

گرسنگی و اهمیت غذا

ریشه کن کردن گرسنگی و سوء تغذیه یکی از چالش‌های بزرگ در زمینه تأمین مواد غذایی است. پیامدهای ناشی از تغذیه ناکافی و نامناسب، نه تنها باعث رنج و ضعف و بیماری می‌شود؛ بلکه باعث کاهش سرعت رشد در زمینه‌های دیگر از جمله مثل تحصیل و اشتغال نیز خواهد شد.

برنامه جهانی غذا تلاش دارد با کمک به افرادی که نیاز به تأمین غذا و دریافت غذای مغذی دارند؛ ما را هر چه بیشتر به جهانی بدون گرسنگی نزدیک کند.

 به همین خاطر برنامه‌های زیادی برای یافتن ریشه‌های گرسنگی و رسیدگی به آن‌ها دارد و توانسته پیشرفت قابل توجهی در کاهش گرسنگی ایجاد کند.

ترجمه از سایت

Achieving nitritation by treating sludge with free nitrous acid: The effect of starvation

کد خبر 712678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha