شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

گروه سلامت: در تعطیلات سال‌نو، بازار میهمانی و دید و بازدید رونق زیادی می‌یابد و به همان نسبت مصرف انواع شیرینی، شکلات، گز، سوهان، پشمک، آجیل و خشکبار افزایش پیدا می‌کند.

 در هر دید و بازدیدی که می‌رویم، شیرینی و آجیل جزء لاینفک پذیرایی از میهمانان نوروزی است، اما اگر افراد بخواهند درهر دید و بازدیدی از شیرینی و آجیل استفاده کنند، علاوه بر اضافه وزن، مشکلاتی ازقبیل بیماری‌های گوارشی نیز برای‌آنها به‌وجود می‌آید و جالب است بدانید که در همین دید و بازدیدها افراد  چند برابر حالت عادی کالری دریافت می‌کنند که این افزایش کالری به همراه کاهش فعالیت آنها در این ایام خطر ابتلا به چاقی و بیماری‌های وابسته به آن را چند برابر می‌کند.

بنابراین حالا که در آستانه عید نوروز هستیم با شروع سال نو و شکوفایی طبیعت، بسیار به‌جاست که یک بازنگری در الگوی غذایی و عادات و رفتارهای تغذیه‌ای خود انجام دهید و فصلی نو و شکوفا را در تغذیه خود آغاز کنید.جمع بندی و ارزیابی بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که الگوی مصرف موادغذایی و تغذیه در ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.

روند تغییرات ایجاد شده در الگوی غذای مصرفی،  افزایش مصرف قند، شکر، روغن و مصرف ناکافی سبزی و میوه، شیر، لبنیات و گوشت است. از طرف دیگر روند افزایش شیوع چاقی و بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی همزمان با مشکلات ناشی از کمبود انرژی و پروتئین، آهن و سایر ریزمغذی‌های دریافتی، حاکی از آن است که عدم‌تعادل در الگوی غذای مصرفی به‌عنوان یک عامل خطر برای سلامت تغذیه‌ای افراد جامعه حائز اهمیت است و مستلزم تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های اصولی در زمینه غذا و تغذیه است.

یک متخصص تغذیه گفت: برنامه‌ریزی اصولی در زمینه غذا و تغذیه، راه حل اصلی دستیابی به امنیت غذایی، اصلاح و بهبود وضعیت تغذیه، رهایی از گرسنگی و سوء تغذیه در سطح ملی است.

مرتضی صفوی افزود: نتایج تحقیقات تغذیه‌ای نشان می‌دهد در الگوی مصرف مواد غذایی دانش‌آموزان عدم‌تعادل وجود دارد و درصد بالایی از سبد غذایی مصرفی آنان را میان وعده‌های شور، چرب و شیرینی‌ها تشکیل می‌دهد که در روند رشد جسمی و ذهنی آنان بی‌تأثیر نیست. وی گفت: با توجه به اینکه متوسط نیازمندی مردم کشورمان مطابق با تعریف سازمان بهداشت جهانی روزانه 2070 کیلوکالری تخمین زده شده است ، برنامه‌ریزی اصولی در زمینه غذا و تغذیه، راه حل اصلی دستیابی به امنیت غذایی، اصلاح، بهبود وضعیت تغذیه، رهایی از گرسنگی و سوء تغذیه در سطح ملی است.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: مسئله غذا، تغذیه، تعیین وضعیت دریافت غذا، ارزش تغذیه‌ای، الگوهای غذایی معمول، ارزیابی روند تغییرات، شناخت عوامل مؤثر در آسیب‌پذیری تغذیه‌ای افراد جامعه، اعمال سیاست‌های متفاوت در بخش کشاورزی، صنایع، شیلات، بازرگانی و سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط با غذا و الگوی مصرف، نقطه شروع تدوین، تحلیل و ارزیابی سیاست‌های غذایی در سطح کلان و شالوده برنامه‌های آموزش تغذیه و ارائه توصیه‌های تغذیه‌ای در سطح جامعه است.

صفوی افزود: تدوین برنامه الگوهای صحیح مصرف به‌ویژه الگوی مصرف مواد غذایی در برنامه‌های توسعه ایران جزء اولویت‌های کشور بوده و دولت به انجام این مهم موظف شده است که برنامه‌ریزی غذا و تغذیه از جمله محورهای اصلی و کلیدی مطرح شده است . تدوین، تحلیل سیاست‌ها و برنامه‌ریزی اصولی غذا و تغذیه مستلزم دسترسی به اطلاعات به روز در زمینه الگوی غذای مصرفی است.

این متخصص تغذیه گفت: سیستم کارآمد و علمی جمع‌آوری داده‌ها به‌عنوان ابزار کلیدی تولید اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری، سیاستگذاری و شناسایی چالش‌های تحقق اهداف توسعه ملی محسوب می‌‌شوند که مجموع داده‌های الگوی مصرف مواد غذایی از جمله مهم‌ترین ابزار سیستم اطلاعات چند بخشی است که به‌عنوان راهنمای عملی حرکت در راستای امنیت غذایی، تأمین رفاه و سلامت جامعه در سطح ملی و محلی مطرح است.

صفوی افزود: تولید، عرضه غذا، امکان دسترسی تمام آحاد جامعه ایران به غذای کافی، مطلوب، سالم و برخورداری از سلامت تغذیه‌ای از برنامه‌های توسعه ملی جمهوی اسلامی ایران است که در این راستا دولت موظف به تدوین برنامه الگوهای مصرف به‌ویژه الگوی مصرف مواد غذایی با هدف ایجاد هماهنگی میان الگوی تولید و عرضه و مصرف در راستای تأمین نیازهای تغذیه‌ای و سلامت جامعه است.

کد خبر 103340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز