یکشنبه ۲ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بسیاری از کارشناسان بهداشت به مردم توصیه می‌کنند تا در حمل، نگهداری و آماده کردن مواد غذایی دقت و توجه بیشتری کنند.

تدارک غذای سالم

خوب است بدانیم که سالمندان، کودکان و افرادی که به علت ابتلا به بعضی‌ بیماری‌ها، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و زنان باردار، بیشتر از هر کس دیگر مستعد ابتلا به بیمار‌ی‌های منتقله از راه مواد غذایی هستند. شرط اول در حمل، آماده کردن، فریز کردن و پختن غذاها احتیاط است.

به گزارش سلامتیران، بهتر است برای کاهش خطر انتقال بیماری‌ها، به این توصیه‌ها توجه کنید:

- رمز اول: تمیزی و پاکیزگی

قبل از تهیه غذا، دست های خود را کاملا بشویید. دقت کنید در صورتی که ماده غذایی مثل گوشت و مرغ و ماهی با سطوحی مانند میز یا تخته محل فروش برخورد داشته‌اند، آنها را کاملا بشویید.در آشپزخانه هم این مواد نباید روی سطح کابینت قرار داده شوند. میکروب‌ها در هنگام بریدن و تکه کردن گوشت در چاقوی آشپزی، اسفنج ظرفشویی و دستمال‌های آشپزخانه پخش می‌شوند.

سبزی را هیچ‌گاه مستقیما از سبد خرید خود روی کابینت نگذارید و حتما آن را درون سینی مخصوص قرار دهید.

- رمز دوم: جداسازی

بعد از خرید مواد غذایی مانند گوشت و مرغ و ماهی، میگو و سبزی‌‌ها و میوه‌ها، حتما آنها را به طور جداگانه در نایلون‌های مختلف قرار دهید و هرگز انواع گوشت‌ها را در یک نایلون و کنار هم نگذارید.

این کار مانع از انتشار باکتری‌های یک ماده غذایی به ماده غذایی دیگر می‌شود. غذاهای دریایی، گوشت مرغ، گوشت قرمز و ماهی را در یک زمان و با یک چاقو خرد نکنید و پیش از خرد کردن هر یک، حتما چاقوی خود را بشویید. مراقب باشید که این گوشت‌ها را کنار هم و در یک ظرف قرار ندهید.

هنگام بریدن گوشت‌ها، آنها را روی تخته جداگانه بگذارید یا قبل از خرد کردن گوشت دیگر؛ تخته را کاملا بشویید.

- رمز سوم: پختن صحیح

غذاها را در دمای مطمئن بپزید. غذاها وقتی کاملا می‌پزند که مدت زمان کافی روی حرارت بالایی باشند. در این صورت است که تمام باکتری‌های مضر آن از بین می‌روند. همیشه به مقداری غذا بپزید که نیازی به نگهداری غذای اضافی نباشد.

سعی کنید حتی‌المقدور از یک غذا بیش از دو وعده استفاده نکنید.[از چه ظروفی برای پخت غذا استفاده کنیم]

- رمز چهارم: سرد کردن

فریز کردن مانع از رشد باکتری‌ها روی مواد غذایی می‌شود. فریز کردن مواد غذایی باید در دمای 4/4 درجه سانتی‌گراد انجام شود. در صورتی که یخچال شما دماسنج ندارد، می‌توانید از یک دماسنج برای کنترل دمای یخچال خود استفاده کنید.

کیک‌ها، چای‌ها، انواع خامه، کرم‌ها و دسرها را در جای کاملا خنک قرار دهید. غذاهای مانند ماکارونی با گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و یا محصولات لبنی را در صورتی که نمی‌خواهید فورا استفاده کنید، برای نگهداری در سرما قرار دهید.

کد خبر 119059
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز