چنانچه فردی به بیماری کبد چرب مبتلا است، باید لیست غذایی کبد چرب را رعایت کند و نسبت به رژیم غذایی و وزن خود توجه بیشتری نشان دهد تا از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند. در ادامه به شما لیست غذایی کبد چرب را ارائه دهیم که برای تهیه صبحانه برای کبد چرب به آن نیاز دارید.

صبحانه - تغذیه - خانواده

به گزارش همشهری آنلاین، کبد چرب این روزها یکی از بیماری‌های رایج است که بسیاری از افراد به آن دچار می‌شوند؛ اما جالب است بدانید که خطرات کبد چرب برای گریدهای مختلف این بیماری متفاوت است و هر چه گرید آن بالاتر برود، برای شخص خطر بیشتری دارد. به همین دلیل چنانچه فردی به بیماری کبد چرب مبتلا است، باید لیست غذایی کبد چرب را رعایت کند و نسبت به رژیم غذایی و وزن خود توجه بیشتری نشان دهد تا از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند. در ادامه به شما لیست غذایی کبد چرب را ارائه دهیم که برای تهیه صبحانه برای کبد چرب به آن نیاز دارید.

صبحانه مناسب برای پاکسازی کبد چرب

برای این که با بهترین مواد برای تهیه صبحانه برای کبد چرب آشنا شوید، باید لیست غذایی کبد چرب را که در ادامه آمده است، دنبال کنید. هرکدام از این موارد خواص ویژه‌ای دارند که می‌توانند بخشی از یک برنامه ناشتایی برای کبد چرب باشند.

تهیه صبحانه برای کبد چرب با زردچوبه: زردچوبه نه‌تنها برای تهیه یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب مفید است، بلکه به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های بسیار و خواص ضدالتهابی که ماده کورکومین موجود در زردچوبه دارد، به درمان کبد چرب و هر نوع التهاب دیگری کمک می‌کند؛ بنابراین می‌توانید از زردچوبه در تهیه وعده‌های غذایی مختلف استفاده کنید.

خوردن سیر ناشتا: سیر حاوی میزان زیادی گوگرد است که کمک می‌کند آنزیم‌های کبدی فعال شده و در نتیجه برای تهیه یک صبحانه برای پاکسازی کبد بسیار مفید است. همچنین می‌توانید حبه‌های سیر را به‌صورت ناشتا میل کنید تا به میزان بیشتری از خواص آن دست پیدا کنید.

سبزیجات چلیپا: برای تهیه یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب، می‌توانید از مصرف سبزیجات چلیپا، یعنی انواع کلم همچون کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم استفاده کنید. در این سبزیجات گلوتاتیون وجود دارد که به شما کمک می‌کند یک صبحانه برای پاکسازی کبد داشته باشید و همچنین در افزایش سیستم ایمنی بدن نیز موثر است.

روغن زیتون برای تهیه صبحانه برای کبد چرب: روغن زیتون یکی از چربی‌های اشباع نشده سالم است که مصرف آن برخلاف سایر چربی‌های نباتی یا روغن مایع، فشار زیادی به کبد وارد نمی‌کند و به همین دلیل یکی از موارد لیست غذایی کبد چرب است که نه‌تنها یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب محسوب می‌شود، بلکه به سلامت کلی بدن کمک می‌کند.

توت خشک برای کبد چرب: مصرف توت به‌خصوص توت خشک برای کبد چرب و همراه با صبحانه، می‌تواند آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن برای پاکسازی کبد را در اختیار آن قرار دهد. برای درمان کبد چرب می‌توانید از انگور، کشمش و یا توت در لیست غذایی کبد چرب خود استفاده کنید.

برای کبد چرب چی بخوریم | صبحانه مناسب برای پاکسازی کبد چرب | این نوشیدنی ها برای کبد چرب مفید هستند

نوشیدنی های مفید برای کبد چرب

برای تهیه صبحانه برای کبد چرب، نیازمند دانستن انواع نوشیدنی های مفید برای کبد چرب نیز هستید که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

آب‌میوه مرکبات: وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان‌هایی که در مرکبات وجود دارد، سبب می‌شود یکی از نوشیدنی های مفید برای کبد چرب باشد. می‌توانید از آن در تهیه صبحانه برای کبد چرب استفاده کنید و به کاهش التهاب کبد خود کمک کنید.

قهوه: یکی از مهم‌ترین نوشیدنی های مفید برای کبد چرب، قهوه است که سرشار از آنتی‌اکسیدان و کافئین است و به درمان کبد چرب کمک کرده و حتی از سیروز کبدی و سرطان کبد نیز پیشگیری می‌کند. مصرف روزی یک فنجان قهوه، به‌خصوص در زمان صبحانه برای کبد چرب بسیار مفید است. فنجان قهوه روزانه شما می تواند به محافظت از کبد در برابر NAFLD کمک کند. یک بررسی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که مصرف منظم قهوه با کاهش خطر ابتلا به NAFLD و همچنین کاهش خطر پیشرفت فیبروز کبد در افرادی که قبلاً مبتلا به NAFLD هستند، مرتبط است. همچنین به نظر می‌رسد کافئین تعداد آنزیم‌های غیرطبیعی کبدی را در افراد در معرض خطر بیماری‌های کبدی کاهش می‌دهد.

چای سبز: طبق تحقیقاتی که در ژاپن انجام شده است، چای سبز می‌تواند سبب بهبود وضعیت بیماران کبد چرب شود که بیشتر به دلیل وجود ترکیبی به نام کاتچین است. همچنین وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در چای سبز و چای سیاه به پاکسازی کبد کمک بسیاری می‌کند و می‌تواند یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب باشد.

*بهاره غفاری/ فارغ التحصیل رشته تغذیه از دانشگاه شهید بهشتی

کد خبر 712041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    6 2
    احتمالا اینجا تنها جایی هست که اگردرمورد کبد چرب یا مطالب مشابه مثل خواص سیب زمینی و... نظر بدید قابل انتشارهست وگرنه ۹۰درصد نظرات مردم درهمشهری غیرقابل انتشار نمایش داده میشه
  • ایرج IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    1 2
    سیرراحسابی بکوبیدوباآب مخلوط کنیدوسربکشید.بااین کارسیرمستقیماواردمعده شده ودردهان وبین دندانهانمی ماندکه بوی بدبدهد
  • اصفهانی IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    6 0
    اقتصاد سیاسی = کار کردن مردم و خوردن سرمایه دار (خصوصی، خصولتی، دولتی) کاری بکارکن ندارد.