براساس مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است، استفاده مکرر از محصولات صاف کننده مو ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهد.

hair keratin - کراتینه مو - صاف کردن مو - موی لخت - مو شلاقی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، پژوهشگران دریافته‌اند که خطر ابتلا به سرطان رحم در زنانی که به طور مکرر از محصولات صاف‌کننده مو استفاده می‌کنند، دو و نیم برابر بیشتر از سایر زنان است.

نتایج این پژوهش که روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که محصولات صاف‌کننده مو ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان رحم را در بین افرادی که به طور مکرر از آنها استفاده می‌کنند، افزایش دهد.

الکساندرا وایت (Alexandra White) از موسسه ملی علوم بهداشت محیط ایالات متحده آمریکا (NIEHS) و رهبر این پژوهش می‌گوید: ما تخمین زده‌ایم که ۱.۶۴ درصد از زنانی که هرگز از صاف‌کننده‌های مو استفاده نکرده‌اند، ممکن است تا ۷۰ سالگی به سرطان رحم مبتلا ‌شوند، این در حالی است که این خطر در آن دسته از افرادی که به طور مکرر از این محصولات استفاده می‌کنند به ۴.۰۵ درصد می‌رسد. البته در نظر گرفتن این اطلاعات در بستر مناسب اهمیت دارد، زیرا سرطان رحم سرطان نسبتاً نادری است. با وجود این، سرطان رحم شایع‌ترین سرطان در میان زنان ایالات متحده آمریکا است و میزان آن به ویژه در میان زنان سیاه‌پوست در حال افزایش است.

پژوهشگران، ۳۳ هزار و ۹۴۷ زن را که از نظر نژادی با یکدیگر تفاوت داشتند در سنین ۳۵ تا ۷۴ سال به مدت ۱۱ سال تحت نظر قرار دادند. در این مدت ۳۷۸ زن به سرطان رحم مبتلا شدند.

پس از اینکه پژوهشگران سایر عوامل خطر در ابتلای شرکت‌کنندگان به سرطان را در نظر گرفتند، احتمال ابتلا به سرطان رحم برای زنانی که بیش از چهار بار در یک سال از محصولات صاف‌کننده مو استفاده کرده بودند، ۲.۵ برابر بیشتر از سایر افراد بود.

استفاده کمتر از صاف‌کننده‌ها در یک سال نیز با افزایش خطر سرطان رحم همراه بود، اما تفاوت آن‌ها با گروه دیگر از نظر آماری معنادار نبود و این بدان معناست که نتایج در این گروه ممکن است اتفاقی باشد.

پژوهش‌های قبلی نشان داده است که صاف‌کننده‌های مو حاوی مواد شیمیایی مختل‌کننده عملکرد غدد درون‌ریز هستند. پیش از این مشخص شده که محصولات با خطر بالاتر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان ارتباط دارند.

وایت و همکارانش در مجله موسسه ملی سرطان نوشتند: این یافته‌ها اولین شواهد اپیدمیولوژیک (همه‌گیرشناسی) از ارتباط میان مصرف محصولات صاف‌کننده مو و سرطان رحم است. پژوهش‌های بیشتری برای شناسایی مواد شیمیایی خاصی که این ارتباط را ایجاد می‌کنند، باید انجام شود. تفاوت نژادی بر ارتباط میان مصرف صاف‌کننده‌ها و سرطان رحم تاثیری نداشت.

چجونگ چانگ (Che-Jung Chang) از  موسسه ملی بهداشت محیط ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: از آنجا که زنان سیاه‌پوست بیشتر و در سنین پایین‌تر - نسبت به سایر نژادها و قومیت‌ها - از محصولات صاف‌کننده مو استفاده می‌کنند، این یافته‌ها ممکن است ارتباط بیشتری به آن‌ها پیدا کند.

کد خبر 713146
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha